TikTok voor horeca. Twijfel jij nog?
7 min. leestijd

TikTok voor horeca. Twijfel jij nog?

Je kunt gewoon niet om TikTok heen. Zelfs de grootste digibeet heeft wel eens van TikTok gehoord of een TikTok filmpje voorbij zien komen. Zo populair is het platform. Maar is het ook voor jou als horecaondernemer geschikt? Daar heb je misschien je twijfels bij. Het antwoord is JA! Gebruik het platform voor meer bekendheid, meer reserveringen en meer omzet. We overtuigen je graag door de 4 meest gestelde vragen over TikTok voor horeca te beantwoorden. 

Dit is misschien wel de vraag die we het vaakst horen en die de meeste twijfel oproept. In de video's die je voorbij ziet komen zie je immers vooral veel tieners en jongvolwassenen. Volgens de statistieken van TikTok is ongeveer 43% van de TikTok gebruikers tussen de 18-24 jaar oud. 32% van de gebruikers zijn tussen de 25-32 jaar oud. Samen is dat een groep van 75% die precies bestaat uit de doelgroep die het meest uit eten gaan omdat ze al wel werken, maar nog niet gebonden zijn aan een gezin. Vergeet niet dat een groot deel van de oudere doelgroep in de overige 25% zit. Die zijn misschien minder zichtbaar op het platform, maar ze zijn er wel! Oudere gebruikers op TikTok willen wel content consumeren, maar niet posten. Ze kijken dus wel, maar delen geen eigen video's.

Wie voor het eerst de app opent kan zich overweldigd voelen. Dat is niet zo gek. Er zijn zoveel functies te vinden om filmpjes te plaatsen en als je de 'explore' pagina opent is de stroom aan video's eindeloos. Stel jezelf gerust met de wetenschap dat je niet alles van TikTok hoeft te kunnen of begrijpen om mee te doen. Met een aantal simpele instructies kun je al snel aan de gang. Je eerste video's hoeven geen Oscar-nominaties op te leveren. Het gaat erom dat je zichtbaar bent.

TIP 1: Begin bijvoorbeeld met een makkelijk concept: een rondleiding door jouw restaurant of bar. Filmen kan gewoon met je telefoon. Dat doet (bijna) iedereen op TikTok. Begin met filmen wanneer je voor jouw zaak staat en loop naar binnen. Misschien kan één van je collega's zelfs wel even uitnodigend de deur open doen. Loop een rondje langs de mooiste tafeltjes en hoekjes en gluur even naar binnen bij de keuken waar lekkere gerechten bereid worden door de keukenbrigade. Deze hele video hoeft maar 20-30 seconden te duren. Duurt jouw rondleiding langer? Dan kun je onder het knopje 'clips aanpassen' de video versnellen door op de stopwatch te klikken. Zo wordt de TikTok video van jouw restaurant korter en behoud je de aandacht van je kijkers. Kies bovenin het scherm voor 'geluid toevoegen'. TikTok suggereert nu allerlei nummers die op dit moment trending zijn en veel gebruikt worden. Dat is gunstig, want video's met populaire muziek eronder worden meer getoond dan video's met alleen eigen geluid. TikTok wil trends namelijk stimuleren. Kies bijvoorbeeld het nummer 'Taste' van Tyga. Nu kun je jouw video plaatsen. Schrijf in het onderschrift een uitnodigende tekst zoals bijvoorbeeld: "Al wel eens bij ons binnen geweest? Zo ziet het eruit! Een plekje reserveren kan via ons profiel." Dit kostte je nog geen 5 minuten. En kijk aan! Je eerste video op TikTok is een feit!

TIP 2: Vraag eens binnen jouw team wie er op TikTok zit. Er zijn vast collega's die je kunnen laten zien hoe het werkt.

TikTok voor Horeca. Twijfel jij nog?

Deze vraag staat met stip op nummer 2 als grootste twijfelfactor. Want wat moet je nu precies posten? En hoe komen al die andere mensen op de ideeën voor hun video's? Wat dat betreft is TikTok een heel fijn platform. Het is namelijk één van de weinige platforms waar elkaar kopiëren niet beledigend is, maar juist een compliment! Je kunt dus schaamteloos inspiratie bij anderen halen en dat omzetten in je eigen video's! Hoe chill is dat!

TIP 3: Om ideeën op te doen ga je naar de 'explore' pagina. Die vind je wanneer je links onderin op het huisje klikt in de menubalk. Dat is eigenlijk de feed van TikTok. Hier zie je posts voorbij komen waarvan TikTok denkt dat ze voor jou interessant zijn. Klik dan rechts bovenin op het vergrootglas. Zo kun je gericht op zoek naar bepaalde gebruikers of video's. Typ daar eens een woord in dat jouw restaurant of winkel omschrijft. Bijvoorbeeld 'lunchroom', 'catering' of 'brasserie'. Misschien kun je nog wel gerichter zoeken op iets waar jij om bekend staat, zoals: 'spareribs', 'cocktails' of 'borrelen'. Je zult nu allemaal filmpjes voorbij zien komen van collega-horecaondernemers of van gasten die een vergelijkbaar restaurant bezoeken. Hier kun je kilo's aan content-ideeën vandaan halen die je na kunt maken voor jouw eigen restaurant, bar of winkel.

TIP 4: een ander populair thema op TikTok is de hashtag #horecabelike. Wanneer je dat intypt in de zoekfunctie vind je allemaal video's met hilarische herkenbare situaties wanneer je in de horeca werkt. Daar weet jij vast nog wel wat andere variaties op te bedenken! Vraag je personeel om hier ook ideeën voor aan te leveren. Zij hebben ongetwijfeld inspiratie genoeg!

TikTok voor Horeca. Twijfel jij nog?

Dit is uiteindelijk de ham-vraag. En terecht. Want waarom zou je anders tijd investeren in het opzetten en onderhouden van een TikTok account? Het antwoord is: JA! Je kunt zeker omzet genereren via jouw video's op TikTok. Het is namelijk de snelste onbetaalde 'lead generator' die er bestaat. Lead generation is het verzamelen van contacten. En wie actief is op TikTok kan super snel groeien door veel volgers te verzamelen. Deze volgers kun je daarna op jouw eigen gekozen moment voorzien van informatie over een nieuw menu of over een evenement dat je organiseert. Dat kan net zo effectief zijn als het plaatsen van een advertentie, maar in dit geval is het helemaal gratis! Daarnaast kun je volgers en kijkers direct doorverwijzen naar jouw reserveringspagina of online laten bestellen.

TIP 5: Zorg dat je de drempel om een aankoop te doen, of een reservering te maken zo klein mogelijk maakt. Je kunt geen link toevoegen aan je filmpjes, dus dat moet je op jouw profielpagina doen. Maak een duidelijke omschrijving van jouw restaurant + een link die direct naar de reserveringspagina op jouw website gaat. Deze werkt het beste als je in de laatste regel direct verwijst naar de link die direct daaronder getoond zal worden. Bijvoorbeeld: [naam restaurant], [locatie]. Voor de lekkerste [bijv. belegde broodjes en salades]. Reserveer & bestel via:

Je kunt ook een button toevoegen waar een e-mailadres achter hangt zodat gasten je meteen kunnen mailen. Stel die ook in en koppel het aan een mailadres dat dagelijks gecheckt wordt.

TikTok voor Horeca. Twijfel jij nog?

TIP 6: gebruik #jouwstad in de omschrijving van je video's. TikTok toont de video aan iedereen die deze hashtag heeft gebruikt, of video's kijkt met het thema van jouw hashtag. Zo kun je jouw video's gerichter naar gebruikers sturen die ook echt in de buurt wonen van jouw stad, of die inspiratie opdoen voor een reis naar jouw stad.

En? Hebben we je kunnen overtuigen om aan de slag te gaan met TikTok?

Over de schrijver
Hoi! Mijn naam is Roos. Een echte foodie die van haar hobby haar werk heeft gemaakt. Al bijna 10 jaar verdiep ik me in (social) media voor food concepten. Ik adviseer je graag over de beste manier om via tekst, beeld en online communicatie de sfeer van jouw horecazaak over te brengen naar je gasten.
Reactie plaatsen