Instagram Reels: dé horecatrend van dit moment! Zo krijg je 5 tot 10 keer zoveel bereik dan een gewone post.

Instagram Reels: dé horecatrend van dit moment! Zo krijg je 5 tot 10 keer zoveel bereik dan een gewone post.

Waarschijnlijk zie je steeds vaker video's op je Instagram tijdlijn voorbijkomen. Dat zijn Instagram Reels: video's van maximaal 60 seconden. Deze korte fragmenten zijn op dit moment dé trend in de horeca en we begrijpen waarom. Reels van onze opdrachtgevers krijgen gemiddeld zo'n 5 tot 10 keer zoveel organisch bereik (zonder advertenties) dan een gewone post op je tijdlijn. Als je ontdekt wil worden via social media en een grote fanclub rondom jouw hotel, restaurant of cateringbedrijf wil opbouwen is Reels de investering dus waard. Maar hoe werkt het precies? En hoe maak je leuke Reels? In dit artikel helpen we je op weg. Vandaag nog maak jij de eerste Reel voor jouw horecazaak. Wedden?

Met Lekker Sociaal Media zijn we gespecialiseerd in het opbouwen van een trouwe fanclub voor jouw hotel, restaurant, café of catering. Dat doen we in de basis door middel van het maximaliseren van het organisch bereik van een horecazaak op social media, bijvoorbeeld via Instagram. Organisch bereik is het aantal mensen dat je via social media bereikt, zonder dat je daarvoor betaalt. Zodra je voor bereik betaalt is het een advertentie. 

Organisch bereik is zo waardevol, omdat je er veel makkelijker een trouwe fanclub mee opbouwt dan met advertenties. Gasten zien namelijk alleen foto's en video's waarvan Instagram en Facebook denken dat zij ze interessant vinden. Dat komt sympathieker en echter over dan een advertentie, waarvan de gast weet dat het bedrijf betaald heeft om hem aan jou te tonen. Daarbij blijven fans je voor langere tijd - en als het goed is voor altijd - volgen. Het bereik van een advertentie stopt wanneer je stopt met betalen. Een groot verschil. 

Wij zijn dan ook altijd op zoek naar manieren om dat organisch bereik te maximaliseren. Op dit moment zijn Reels op Instagram daar dé manier voor. 


Instagram Reels: dé horecatrend van dit moment! 5 tot 10 keer zoveel bereik dan een gewone post.


Hierboven zie je drie Instagramkanalen. 

  1.  Ons eigen Instagramkanaal
  2.  Het kanaal van de eetclub Waar Utrecht Eet
  3.  Het kanaal van Lokaal Victoria 

We laten deze drie kanalen aan je zien, omdat ze interessant zijn om te bestuderen. Laten we beginnen bij ons eigen kanaal: daarop verzamelen we horeca Reels die we voor opdrachtgevers maken. Je kunt ze bekijken door naar @lekkersociaalmedia te gaan en op de Reels button in ons profiel te klikken. In het plaatje hierboven hebben we die in het blauw omcirkeld. Bekijk onze Reels dus zeker even als je horeca-video-inspiratie nodig hebt!

Op het tweede kanaal zie je de Reels van Waar Utrecht Eet. Een eetclub met zo'n 20.000 fans op Instagram. Een tijdje geleden werkte Waar Utrecht Eet samen met het Instagramkanaal van de Thaise Ambassade: @allesoverthaiseeatery. Met zo'n 600 fans is dit account relatief klein, maar de beheerders deden iets slims. Ze benaderden @waarutrechteet om samen met hen 5 Thaise restaurants te bezoeken en daar een Reel over te maken. Die Reel scoorde 12.500 kijkers! Veel meer dus, dan de Thaise Ambassade zelf had kunnen realiseren. 

Op het derde kanaal zie je de Reels van Lokaal Victoria, een heerlijk café-restaurant in hartje Zeist. Zij zijn nog niet zo lang geleden een nieuw Instagramkanaal gestart. Ten tijde van het schrijven van deze blog hebben ze ruim 900 fans verzameld en twee Reels gepost. Interessant om te zien is dat de Reels veel meer mensen dan die 900 fans bereiken. Met de eerste video bereikte Lokaal Victoria 3.800 mensen en met de tweede video 1.400! Dat was met een gewone post niet zo snel gelukt. Al met al zien we dan ook bij al onze opdrachtgevers dat Reels 5 tot 10 keer zoveel bereik hebben op Instagram dan gewone horeca social media posts. 

De kans om ontdekt te worden door nieuwe gasten is voor horeca op dit moment dus groter als je af en toe een Reel post. Maar hoe maak je leuke Reels? Gelukkig is dat niet zo moeilijk, je moet er gewoon even handigheid in krijgen. Voor leuke video-ideeën kun je dit artikel lezen. Voor een stap-voor-stap beschrijving voor:

  • Het maken van Reels
  • Het kiezen van leuke muziek voor bij je video
  • Het maken van succesvolle horeca Reels

kun je tijdelijk voor 7 euro onze Lekker Gastvrij Online editie over Reels downloaden. Dat doe je door hier te klikken >>

Tiktok idee voor horeca? Zo maak je leuke video's jouw restaurant of café 2

Voor je aan de slag gaat willen we één mythe uit de weg helpen: de perfecte horeca Reels voor Instagram bestaat niet. Het is - net zoals altijd op social media - de kunst om de essentie van je horecazaak in een video te laten zien. Gewoon zoals het écht is, zodat gasten via social media dezelfde ervaring krijgen als in de zaak. Daarom maak je liever een beetje knullige video die wel een sympathiek beeld schetst van jullie hotel, restaurant of café dan een super gelikte reclamevideo waar gasten niets bij voelen. Maak je dan ook niet druk als je eerste Reel niet perfect is, maar ga Instagram Reels gewoon lekker uitproberen. Je zal zien dat ook jouw bereik door deze video's met 5 tot 10 keer groeit. Succes!

Over de schrijver
Hi! Ik ben Floor Eizema, growth hacker en social media strateeg voor horeca. De afgelopen 6 jaar bouwde ik samen met een groep enthousiaste eetliefhebbers een eetclub met 80.000+ Instagramvolgers. Nu help ik restaurants, cafés en hotels te groeien op social media, zodat ze ontdekt worden door nieuwe gasten en vaste gasten vaker langskomen.
Reactie plaatsen