Restaurant Hemelse Modder: een jongere doelgroep via Instagram.
29 juni 2021 
5 min. leestijd

Restaurant Hemelse Modder: een jongere doelgroep via Instagram.

Hij is net 50 geworden, maar heeft nog steeds het gevoel net te zijn begonnen. Toch heeft Quintin Haak zijn sporen in de horeca ruimschoots verdiend. Na vele jaren in de bediening, staat hij inmiddels ruim 15 jaar aan het roer van restaurant Hemelse Modder (sinds 1984) in Amsterdam. ‘Zo lang de zaak bestaat, zijn vegetarische gerechten en eerlijke producten de rode draad geweest. En anno 2021 voegen we daar ‘chocomousse-to go’, bezorgmaaltijden en verjonging via social media aan toe.’  

Van keukenhulp naar ondernemer

Quintin rolde op zijn 18e via bijbaantjes in Haarlem en Zandvoort het horecavak in. ‘Op mijn 21e ben ik verhuisd naar Amsterdam, en in 1997 terechtgekomen bij Hemelse Modder. Toen een aantal van de voormalige eigenaren daar 15 jaar geleden vertrokken, heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben compagnon geworden. En sinds 2012 ben ik enig eigenaar. In grote bedrijven ben je een klein radartje in een groter geheel, maar hier kan ik met alle facetten van het vak bezig zijn. Dat is het mooiste wat er is!’  


Verschillende gerechten, één prijs

restaurant hemelse modder menu social mediaHemelse Modder is in 1984 opgericht door een groep vrienden. De naam verwijst naar de Limburgse versie van chocolademousse, en naar de roots van één van de eigenaren. ‘En nog altijd is Hemelse Modder hier het meest bestelde nagerecht. Ook voor onze gelijknamige taart komen gasten terug. Begrijpelijk, want: bomvol lekkere chocolade!’, lacht Quintin. De jaren verstrijken, tijden veranderen maar Hemelse Modder blijft trouw aan het idee achter het restaurant: ‘Eerlijk eten en gezellig samen zijn, dat is waar het bij ons om draait. We waaien niet mee met de trends, maar koesteren mooie, pure producten en onze stabiele gastenkring.’ De menukaart van Hemelse Modder wisselt regelmatig, maar de prijzen van alle gerechten zijn gelijk. ‘En dat is een bewuste keuze’, legt Quintin uit. ‘Op die manier kiezen gasten echt wat ze lekker vinden en laten zich niet beïnvloeden door verschil in prijs. We verleiden mensen op die manier ook om een vegetarische keuze te maken. Vegetarisch eten is de afgelopen jaren steeds populairder geworden, maar wij stimuleren dat al vanaf de eerste dag.’


‘Door ons menu kiezen gasten echt wat ze lekker vinden en laten zich niet beïnvloeden door verschil in prijs.’


Groenten van eigen bodem

Sinds de oprichting is er het een en ander veranderd; de samenstelling van het team maar ook de receptuur: ‘In de jaren tachtig hadden we een ander idee over lekker eten dan nu,’ vertelt Quintin. ‘De afhaalchinees en pizzeria waren destijds de enige exotische opties, en daardoor vielen wij op met gerechten uit de Afrikaanse en Indiase keuken. Toch zijn we later lokaler gaan koken, want er zijn in Nederland zoveel mooie producten voorhanden. Onze favorieten? Groenten van eigen bodem, zoals snijbiet of pastinaak. De meeste vaste gasten staan op een bewuste manier in het leven en onze keuze voor lokale, eerlijke producten spreekt hen daarom aan.’ Ook voor de take-away gerechten kiest Quintin bewust: ‘Maar het gebruik van duurzame verpakkingsmaterialen is niet het enige. Een afhaalgerecht moet vooral ook een cadeautje zijn, iets om uit te pakken. Neem ons glazen Hemelse Modder-potje: voor ons een relatief dure keuze, maar wel een hele duurzame. Tegenwoordig zijn veel gasten gewend om thuis te werken, en ons ‘chocomousse pennenpotje’ vind je in menig home office terug!

 

‘En wat blijkt: vaste gezichten in de bediening zorgen voor vaste gezichten aan tafel!’


Vaste gezichten aan tafel

‘We hebben een hecht team van fijne collega’s om ons heen verzameld, die hun werkplezier ook uitstralen naar de gasten. En wat blijkt: vaste gezichten in de bediening zorgen voor vaste gezichten aan tafel!’ Ook buiten de zaak blijft Quintin in contact met zijn gasten: ‘Dat doen we via social media en een digitale nieuwsbrief. In de nieuwsbrief delen we nieuwe chefs menu’s, maar ook verhalen over leveranciers, medewerkers en gasten. We lichten producten uit en delen historische weetjes over de buurt. Zo wordt de nieuwsbrief geen reclamefolder maar is echt interessant om te lezen. Ook hebben we onlangs het flyeren weer opgepakt, en dat werkt! Net als onze etalage, die elke elke drie weken een metamorfose krijgt. Buurtbewoners staan stil voor onze ruit, maken foto’s en zien dat we bezig blijven. Daar nemen we echt de tijd voor.’ Een kookboek is voor Quintin een andere manier om met zijn gasten te communiceren: ‘Met ons eigen kookboek kunnen we stevig neerzetten dat we er zijn, en vooral wíe we zijn. We hebben er inmiddels drie uitgebracht – ter ere van ons 25 jarige-, 30 jarige- en 35 jarige bestaan. Ontzettend veel werk, maar het levert ook veel op: leuke reacties, nieuwe gasten en veel persaandacht. Én de content - foto’s, recepten, verhalen - kunnen we nog jarenlang hergebruiken.’

 

‘Via Instagram en Facebook kan ik de jongere generaties heel gericht bereiken en hen over Hemelse Modder vertellen.’


Social media strategie: een jongere doelgroep bereiken.

restaurant hemelse modder social media jonge doelgroep instagram‘Social media is onderdeel van onze totaalstrategie: zo is ons verhaal niet alleen in de nieuwsbrief, etalage en kookboeken maar ook online terug te vinden. Lekker Sociaal Media helpt ons om zichtbaar te blijven op Instagram en Facebook. Het voordeel van social media is dat we daar gemakkelijk nieuwe doelgroepen bereiken. Hemelse Modder bestaat al lang, en de groep vaste gasten is aan het verouderen. Via Instagram en Facebook kan ik de jongere generaties heel gericht bereiken en hen over Hemelse Modder vertellen. De meesten van hen wisten al wel van ons bestaan, maar stonden nog niet eerder op de stoep. En we merken nu dat daar, dankzij onze social accounts en de tips en tools van Lekker Sociaal Media, verandering in komt!’.

Benieuwd naar restaurant Hemelse Modder op Instagram? Binnen een paar maanden groeide Hemelse Modder op Instagram van 400 naar 5.000+ fans in de juiste doelgroep.  Volg Quintin en zijn team door hier te klikken!

Over de schrijver
Eline van Nunen is al sinds het eerste begin, ruim vier jaar geleden, lid van de Utrechtse eetclub Waar Utrecht Eet. Wekelijks deelt zij haar culinaire avonturen in de stad met ruim 15.000 andere Utrechtse horecaliefhebbers. Daarnaast duikt ze graag de horeca in om inspirerende verhalen op te halen bij ondernemers.
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down