Restaurantmarketing: Zo kies je de juiste doelgroep!
5 min. leestijd

Restaurantmarketing: Zo kies je de juiste doelgroep!

Het kiezen van een doelgroep: voor veel restauranteigenaren uit ons netwerk is het een doorn in het oog. Iedereen is toch welkom in de zaak? Waarom zou je een groep potentiële gasten van te voren al uitsluiten? We kennen de onzekerheden en gedachten die bij deze stap in een marketingstrategie naar boven komen dan ook maar al te goed. Toch hangen we hier dan maar een beetje het vervelende marketingbureau uit, want het kiezen van de juiste doelgroep is super belangrijk voor het laten slagen van de marketing van je restaurant. Om het je makkelijk te maken nemen we je mee in onze gedachten en strategieën. 

Waarom is het belangrijk je doelgroep te kennen?

Als horecaondernemer heb je je werk gemaakt van gastvrijheid. Het voelt daarom misschien tegennatuurlijk om een specifieke doelgroep voor de social media marketing van jouw restaurant te kiezen. Toch ga je zien, dat je posts op social media meer effect gaan hebben. Dat komt doordat je met een duidelijke doelgroep makkelijker:

  • Het juiste menu voor het juiste publiek kunt kiezen. 
  • De inrichting van jouw restaurant zo kunt aanpassen dat ideale gasten het fantastisch vinden. 
  • Weet wat gasten interessant vinden en daar de inhoud van je social media berichten op kunt aanpassen.
  • Samenwerkingen met influencers aan kunt gaan, omdat zij zien dat jullie dezelfde doelgroep hebben. 
  • Gasten op social media kunt vinden, omdat je weet welke andere accounts ze volgen. 

Kortom, als je kiest voor een duidelijke doelgroep kun je je ideale gasten goed leren kennen. En het weten wat jouw gasten interesseert, is de sleutel tot social media marketingsucces.

Hoe kies je de juiste doelgroep?

restaurantmarketing zo kies je de juiste doelgroep 2Een doelgroep is een groep mensen met specifieke behoeften waaraan jouw zaak kan voldoen. Met andere woorden, jouw restaurant moet een bepaalde service bieden die in de specifieke behoefte van een bepaalde groep mensen voorziet. De doelgroep kan breed (iedereen die bier drinkt) of smal (ambachtelijke bierkenners in de hoge prijsklasse) zijn. Hoe breder een doelgroep, hoe vager de beschrijving, waardoor het moeilijk wordt om de specifieke kenmerken van de potentiële gast te benadrukken. Zorg dus dat je duidelijk bent. Hoe duidelijker je doelgroep, hoe beter.

Onze tip: pak pen en papier en schrijf de kenmerken van je huidige gasten op. Denk dan bijvoorbeeld aan:

  • Sociale kenmerken, zoals geslacht, leeftijd, burgerlijke staat, inkomen, beroep, opleidingsniveau, nationaliteit en voorkeurstaal.
  • Hoe besteden jouw ideale gasten hun vrije tijd (forums, websites, online winkelen, sociale media, enz.)?
  • Waar zijn gasten naar op zoek? (Bepaalde dieetwensen, locatie, budget, bijzonder aanbod, etc.)
  • Welke associatie zou je ideale gast met jouw restaurant moeten hebben? (andere merken, zaken, plekken, etc)

Omschrijf je doelgroep. Wees specifiek. 

Wanneer je bovenstaande kenmerken hebt opgesteld begint er vast iemand in je hoofd te dagen. Iemand uit je eigen netwerk of een BN’er, iemand die écht de ideale gast in jouw zaak zou zijn. Probeer deze persoon te beschrijven in een gastenprofiel. Gebruik daarbij alle demografische criteria die we hierboven hebben genoemd. Langzaam maar zeker ontstaat er zo een duidelijk portret van jouw ideale gast. Ben je helemaal tevreden? Vul de beschrijving dan aan met een foto van iemand die in de doelgroep past en laat het profiel aan je collega’s zien. Als zij dezelfde ideale gast voor zich zien als jij zit je waarschijnlijk goed!

Wat als er verschillende groepen in jouw restaurant komen?

restaurantmarketing zo kies je de juiste doelgroep 3Komen er verschillende groepen bij jou in de zaak? Maak dan voor iedere groep een profiel en kijk waar de overlap zit. Bedenk ook welke groep nu voor de meeste omzet zorgt. Dat is meestal de groep die je wil vergroten.

Is een zakelijke doelgroep anders dan een particuliere doelgroep?

Als jouw bedrijf veel verschillende arrangementen -  van een bruiloft tot een mooie vergaderruimte - biedt speelt deze vraag misschien ook door je hoofd. We krijgen van ondernemers dan ook vaak de vraag of de zakelijke doelgroep andere marketing vraagt dan een particuliere doelgroep. Wij geven bij locaties die zowel zakelijke als particuliere gasten verwelkomen in de basismarketing - bijvoorbeeld posts op social media - altijd de voorkeur aan de particulier. Dat betekent dat wij de verschillende arrangementen altijd belichten vanuit het perspectief van een particulier. 

Particulieren en zakelijke boekers zijn namelijk uiteindelijk dezelfde personen. Denk maar eens aan jezelf: op vrijdagavond ga je uit eten met vrienden, maar de kans is net zo groot dat je een keer gaat trouwen of wil vergaderen met collega's en op zoek gaat naar een mooie locatie om dat te doen. En wat voor locatie voor je bruiloft of vergadering kies je dan liever? Een restaurant dat je volgt op social media, waar je altijd al graag komt en ook kunt trouwen of vergaderen? Of een restaurant dat je nog niet kent en vindt via de en zomaar vindt via Google's  '10 beste plekken om te trouwen'? Het restaurant waar je toch al graag komt heeft waarschijnlijk een streepje voor. 

Kies daarom bij het opstellen van jouw ideale doelgroep voor het type gasten die zoveel mogelijk van jouw arrangementen kunnen afnemen. 

Wat als je een andere doelgroep wil?

restaurantmarketing zo kies je de juiste doelgroep 4Soms is het zo dat een restaurant de huidige doelgroep niet wil vergroten, maar wil aanvullen met een nieuw type gasten. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als jullie publiek wat op leeftijd is en jullie graag willen verjongen. De ideale doelgroep voor de social media marketing is dan niet de huidige doelgroep, maar de nieuwe doelgroep. Voor succesvolle marketing is het dan belangrijk dat je deze nieuwe doelgroep goed leert kennen. Kijk daarvoor naar het lijstje met kenmerken hierboven en beantwoord de vragen. Vind je dat lastig? Vraag dan eens iemand in de nieuwe doelgroep om met je mee te denken. Zij weten heel goed wat hun interesses zijn en wat ze leuk vinden aan jouw restaurant.

De juiste social media insteek vinden.

Nu je weet welke doelgroep je wil bereiken, weet je ook welke foto's, video's en teksten je gasten leuk vinden. Zorg vanaf nu dan ook dat je niet alleen content maakt die je zelf leuk vindt, maar test altijd even of je ideale gasten je social media insteek leuk vinden. Vind je dat lastig? Vraag dan ook hier een vriend, kennis of bekende uit de ideale doelgroep om even met je mee te kijken.

Sluit ik geen gasten uit?

Onze ervaring is dat wanneer je een doelgroep durft te kiezen, je duidelijk meer enthousiaste reacties op je social media posts gaat ontvangen met als resultaat...meer gasten bij jou in het restaurant. Een goed voorbeeld van een opdrachtgever waar we een duidelijke doelgroep hebben gekozen is restaurant Hemelse Modder in Amsterdam. Je leest de ervaring van eigenaar Quintin hier. 

Heb je een beetje extra hulp nodig?

Vind je het toch lastig om de juiste doelgroep voor jouw restaurant (of café, lunchroom, cateringbedrijf of hotel) te kiezen? Word dan lid van Lekker Gastvrij Online. Binnen deze social media club voor horecaondernemers kijken we graag met je mee!