10.000 Instagram volgers krijgen voor jouw restaurant? Dat kan!
10 min. leestijd

10.000 Instagram volgers krijgen voor jouw restaurant? Dat kan!

Plaats je leuke foto's en teksten, maar groeit de Instagram van jouw restaurant, hotel of café maar niet met nieuwe volgers? Zo vreemd is dat niet. Wat je nodig hebt is een goede strategie. Als social media specialist voor horeca en bedrijven in de food branche helpen we onze opdrachtgevers iedere maand groeien met 300 tot 500 nieuwe volgers. Wedden dat het mogelijk is om 10.000 Instagramvolgers voor jouw restaurant te verzamelen? In dit artikel lees je onze tips. 

Voor we onze strategie uit de doeken doen, neem ik je even mee naar het begin. 6 Jaar geleden startte ik samen met een groep vriendinnen een eetclub. Het was de tijd dat Instagram nog vrij nieuw was en Facebook hoogtijdagen beleefde. Ik werkte als politiek strategisch communicatieadviseur bij een bureau in Amsterdam en was daarnaast een jonge blogger. Een die schreef over kunst, mode en natuurlijk...horeca! De blog staat nog steeds online, dus als je het leuk vindt kun je hem hier bekijken. Eerlijk is eerlijk: de áller succesvolste was ik niet eens, maar een goede leerschool was het wel. In de drie jaar dat ik de blog bijhield, leerde ik alles over copywriting, fotografie, website ontwikkeling en social media. Al snel maakte ik de gekste dingen mee. Van Amsterdam Fashion Weeks tot een samenwerking met Het Mauritshuis in Den Haag, uitnodigingen van Het Stedelijk Museum en een feestje bij Jan & Monique des Bouvrie. Op een gegeven moment kreeg ik zelfs uitnodigingen om bekende acteurs en actrices uit Nederlandse films te interviewen. Zomaar. Gewoon omdat ik een website had, die gelezen werd door enkele duizenden bezoekers per maand. 

veel instagram volgers krijgen strategie voor jouw restaurant en food bedrijf 2De banner van mijn blog: Hier zit ik met platinablond haar, een grote zonnebril en onbeduidend fluffy jasje op een terras in Amsterdam. Tja, tijden veranderen. 😄

Na een tijdje wilde ik meer schrijven over dingen die me vooral bezighielden in die tijd: lekker eten en drinken met vrienden in de stad. En niet veel later stopte ik de blog en startte ik Waar Amsterdam Eet; een gloednieuwe eetclub nieuwe stijl. Een plek waar Amsterdammers de culinaire avonturen van stadsgenoten konden volgen. 

In het begin hielden we nog een website bij, maar al vrij snel besloten we ons alleen op Instagram te richten. Daar ontstond namelijk al vrij snel een flink publiek, en niet veel later vonden ook eetliefhebbers uit andere steden ons. Daarom startten we eetclubs in onder meer Utrecht en Haarlem. Inmiddels (december 2021) is Waar Nederland Eet actief in de meeste grotere steden in Nederland en bereiken we met onze berichten iedere dag ruim 80.000 eetliefhebbers. 

Door de groei van Waar Nederland Eet kreeg ik steeds vaker de vraag of we ook restaurants, cafés, hotels en andere food bedrijven kunnen helpen met het opbouwen van een social media fanclub. En dat is precies wat we de afgelopen jaren met Lekker Sociaal Media hebben gedaan. Inmiddels heb ik het voorzittersstokje van Waar Nederland Eet doorgegeven aan een andere eetliefhebber, maar als founder blijf ik betrokken. De club is met zo'n 40 redacteurs (allemaal op vrijwillige basis) namelijk een veel te gezellige groep geworden! Onze teamleden Roos, Marlinde en Eline zijn wel nog steeds actief lid in Amsterdam en Utrecht. 

Van Instagram hobby naar professionele social media strategie

Wat we geleerd hebben van de groei van Waar Nederland Eet is dat voor een flinke groei in volgers op Instagram een paar dingen belangrijk zijn. 

  1.  Content
  2. Commitment
  3. Community

Ik zal zometeen uitleggen wat die termen precies betekenen, maar belangrijk is in ieder geval dat ze alledrie onmisbaar zijn in de groei van jouw Instagramaccount. Alleen leuke foto's plaatsen is niet genoeg. Alleen samenwerkingen doen met influencers is niet genoeg. Af en toe gas geven met posten en dan weer net zo hard stoppen, is niet genoeg. Social media voor horeca en de food branche is namelijk niet moeilijk, echt niet, maar het op lange termijn volhouden en uitvoeren van alle belangrijke indicatoren voor actieve social media en groei in Instagramvolgers wel. Als horeca- en food ondernemer heb je het nu eenmaal hartstikke druk en social media is dan niet altijd prioriteit. (Toch? 😄)

1. Content

Laten we beginnen bij de basis. Voor een snelle en duurzame groei van volgers op Instagram is goede content de basis. Dat klinkt misschien abstract, maar het komt neer op het maken en plaatsen van goede foto's, video's en teksten. En wat zijn dan goede posts? Dat zijn foto's, video's en teksten die:

1/ Het verhaal van jouw horeca of food bedrijf vertellen.
2/ Dat doen op een manier dat jouw ideale gasten dat leuk vinden. 

Vergelijk het met een praatje aan de bar of aan tafel. Daar schud je de verhalen ook uit je mouw. Je hebt van gastvrijheid namelijk je werk gemaakt! Onze ervaring is dat je voor een mooie groei in Instagram volgers niets anders hoeft te posten dan het laten zien van wat er in jouw restaurant, café of food bedrijf gebeurt. Hippe, super originele en dure campagnes? Niet nodig. Geweldige teksten alsof Arnon Grundberg ze zelf geschreven heeft? Niet nodig. Gewoon jezelf zijn, dan doe je al genoeg. Sterker nog, voor de meeste bedrijven geldt dat de eigenaren en teamleden het allerbelangrijkste zijn in het contact met gasten. Op social media - wat niets anders is dan contact onderhouden met gasten en nieuwe gasten - zijn jullie dat dus ook! 

2. Commitment

Dan gaan we nu door naar de tweede pijler voor groei in Instagram volgers: commitment. Doorzetten dus. Social media is namelijk anders dan een reclamecampagne. Bij een reclamecampagne maak je één of enkele teksten, foto's en video's en bepaal je een advertentiebudget om die content aan een groot en ideaal publiek te laten zien. Adverteren is een hele fijne manier om snel veel zichtbaarheid te krijgen. Waar een advertentiecampagne minder geschikt voor is, is het opbouwen van een enthousiaste fanclub rondom jouw restaurant, café, hotel of food bedrijf. Met andere woorden: bereik kun je kopen, fans niet. 

Adverteren en een slimme social media strategie liggen dan ook in het verlengde van elkaar. Ze kunnen elkaar versterken. Hoe beter en actiever je social media fanclub, hoe effectiever ook je advertenties zullen zijn. Voor het opbouwen van een fanclub heb je geen budget nodig. Social media is namelijk helemaal gratis, dat is het fijne eraan. Wat je wel nodig hebt is commitment; de wil om te slagen en het minimaal een jaar volhouden van onze social media strategie. Binnen een jaar kan er namelijk veel gebeuren. Zo bouwden we samen met koffie- en dinnerbar Tijm in Utrecht bijvoorbeeld een publiek van 10.000 fans op! 

veel instagram volgers krijgen voor jouw restaurant

3. Community

Ben je al lekker aan het posten, maar krijg je er toch geen nieuwe volgers bij? Dat is super frustrerend, maar niet zo vreemd. De horeca en food bedrijven die veel Instagram volgers te danken hebben aan hun foto's, video's en teksten alléén zijn er weinig. Om te groeien heb je een simpele strategie nodig. Voor ons werken deze vier strategieën het beste:
  • Maak gebruik van vrienden die al een grote volgersgroep verzameld hebben. Vraag of ze over jou kunnen posten. 
  • Organiseer winacties, het liefst in samenwerking met influencers die het publiek bereiken dat jij wil hebben. 
  • Zet zelf de eerste stap en start met het volgen van jouw ideale gasten. 

We vergelijken het opbouwen van een fanclub met veel volgers altijd met het aankomen op een verjaardagsfeestje waar je niemand kent. Als je graag wil dat iedereen op het feestje je aan het eind van de avond kent, wat zou je doen? Wij denken dat je aan de jarige job zou vragen of hij of zij je kan introduceren. En waarschijnlijk stap je gedurende de avond ook zelf op anderen af, want met alleen bij de hapjestafel blijven staan schiet niemand wat op. En helemaal fijn is het als je in die gesprekken ook nog iets te vertellen hebt waar je nieuwe contacten enthousiast van worden, zoals een uitnodiging voor de opening van je nieuwe restaurant. Anders gezegd, social media is niets anders dan vrienden maken en vrienden maken go's both ways en kan prima starten met een actie van jou. Daar is helemaal niets verkeerd aan, het is zelfs alleen maar slim. 

300 tot 500 nieuwe Instagram volgers per maand

Met de drie stappen uit onze social media strategie lukt het bij al onze opdrachtgevers om iedere maand met 300 tot 500 Instagram volgers in de juiste doelgroep te groeien. En niet alleen bij horeca zoals Tijm, we werken bijvoorbeeld ook al een aantal jaar samen met voedingscoach Marjolein Dubbers. Samen met haar zorgen we ervoor dat steeds meer vrouwen haar op Instagram leren kennen en inmiddels heeft ze al een fanclub van dik 22.000 fans verzameld. 

veel instagram volgers krijgen strategie voor jouw restaurant en food bedrijf

Fotografie & volgers: de grootste social media wens van horeca en food ondernemers 

Iedere week mailen we met een paar duizend ondernemers uit de food branche. Uit een rondvraag blijkt dat de meeste van hen zich bezinnen op een toekomst, waarin extreme omstandigheden zoals lockdowns nog een tijdje blijven en daarom een sterk online marketingkanaal extra belangrijk vinden. Opvallend is de vraag of we kunnen helpen om Instagram accounts van horeca naar 10.000 volgers te laten groeien. Zoals je hierboven ziet kan dat. Met dit artikel heb je de basis in handen van een flinke groei op social media. Daar heb je niet persé professionele begeleiding bij nodig. Tenzij je het fijn vindt dat je geholpen wordt met bijvoorbeeld fotografie en het uitvoeren van de groeistrategie, omdat je simpelweg te druk bent. 
 
Daarom hebben we een nieuwe focus voor Lekker Gastvrij Online gekozen. We gaan je daar helpen om iedere maand met 300 tot 500 nieuwe volgers - in de juiste doelgroep - te groeien, zodat je vrij bent om via Instagram makkelijk en succesvol nieuwe producten, menu's, dinerboxen, private dinners of wat dan ook te lanceren. Lockdown of niet! Ook kun je als Lekker Gastvrij Online lid onze professionele fotoshoots met 50% korting boeken, als het niet lukt om zelf goede foto's te maken. 

En wil je gewoon iedere week onze social media tips ontvangen? Meld je hier dan aan voor onze nieuwsbrief. Daar houden we je op de hoogte van nieuwe artikelen, ontdekkingen en trends op het gebied van social media en food ondernemerschap. 

Heel veel succes met groeien de komende tijd. Social media is niet moeilijk. Yes, you can! 😄

Over de schrijver
Hi! Ik ben Floor Eizema, growth hacker en social media strateeg voor horeca. De afgelopen 6 jaar bouwde ik een eetclub met 80.000+ Instagramvolgers. Nu help ik restaurants, cafés en hotels te groeien op social media, zodat ze ontdekt worden door nieuwe gasten en vaste gasten vaker langskomen.
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down