Doelgroep restaurant verjongen? 5 Tips voor social media!
3 min. leestijd

Doelgroep restaurant verjongen? 5 Tips voor social media!

Of onze opdrachtgevers nu lid zijn van Lekker Gastvrij Online of de social media van hun horecazaak volledig aan ons uitbesteden, één ding hebben ze gemeen: de eigenaren van het restaurant of café willen vaak de doelgroep in hun zaak verjongen. Maar hoe trek je een jongere doelgroep aan via social media? In dit artikel geven we je 5 simpele tips!

1. Verzamel feedback van jongere gasten in jouw restaurant

Wat je zelf niet ziet, kun je niet weten. Daarom is het voor horecaondernemers vaak lastig om zich voor te stellen wat een jongere doelgroep leuk vindt aan jouw restaurant of café. Gasten tussen tussen de 25 en 35 jaar hebben bijvoorbeeld andere interesses dan gasten van 50+. Ze kijken anders naar de locatie, het interieur, de kaart, de bediening en de algehele beleving. Daarom is het een goed idee niet vóór deze gasten te denken, maar samen mét hen te ontdekken wat jouw horecazaak voor hen leuk maakt. Nodig daarom binnenkort een groep van 5 tot 10 personen in de gewenste doelgroep uit om bij jou te komen eten en drinken en evalueer daarna (of op een andere dag) wat ze van hun bezoek vonden. Grote kans dat ze met praktische, simpele en creatieve inzichten komen voor hoe je jouw restaurant of café aantrekkelijk kunt maken voor hun leeftijdsgenoten!

2. Kies een aantrekkelijke marketingboodschap

Als je weet wat de jongere doelgroep leuk vindt aan jouw horeabedrijf, kun je aan de slag met het opstellen van een aantrekkelijke marketingboodschap. Anders gezegd: je gaat bepalen met welke Unique Selling Points (USP's) je hen gaat overtuigen om bij jullie binnen te stappen. Dat kan bijvoorbeeld het moderne interieur zijn, dat fotogenieke oesterplateau of het romantische terras aan het water. Belangrijk is hier dat je durft te kiezen: wat is voor de jongere doelgroep het meest bijzonder aan jouw restaurant of café? Dat wordt het speerpunt van jouw social media campagne.

restaurant doelgroep verjongen simpele social media tips

3. Kies het juiste social media platform

De jongere doelgroep is bijna niet meer op Facebook te vinden. Als je zelf nog vooral op Facebook post, is het dus slim om te ontdekken welke social media platformen wél bekeken worden door jouw ideale gasten. Instagram doet het bijvoorbeeld goed in de leeftijdsgroep tot 45, maar ook TikTok krijgt een steeds belangrijker aandeel in de ontdekkingsreis van jongeren en jong volwassenen. Waar jouw ideale gasten zijn kun je goed ontdekken tijdens de feedbackronde bij tip 1: vraag het de jongere doelgroep gewoon. 😃

>> Lees hier het artikel: TikTok idee voor horeca? Zó maak je leuke video's in jouw restaurant of café!

>> Lees hier het artikel: 10.000 Instagramvolgers krijgen voor jouw restaurant? Zo doe je dat!

4. Laat de jongere doelgroep zien!

Foto's en video's zijn ontzettend belangrijk bij het ontdekken en een eerste oordeel vellen over jouw restaurant of café. Gasten die jouw social media bekijken zijn namelijk hard: binnen een paar seconden bepalen ze of ze je leuk vinden of niet. Die seconden kun je maar beter goed benutten. Social media kun je daarom het beste zien als de etalage vóór je etalage. Via Instagram en TikTok nemen gasten alvast een kijkje in jouw restaurant of café voor ze er geweest zijn. (Onderzoek wijst uit dat 75% van de horecagasten dit doet) Een van de belangrijkste trucs om de jongere doelgroep zich virtueel thuis te laten voelen in jouw horecazaak is door leeftijdsgenoten in jullie foto's en video's te laten zien. Zo oordelen jongeren en jongvolwassenen onbewust dat zij welkom zijn bij jou!

restaurant doelgroep verjongen simpele social media tips 2

5. Blijf de beleving optimaliseren voor de jongere doelgroep

Als er eenmaal jongere gasten in jouw restaurant zijn, ga je merken dat zij met andere vragen en opmerkingen komen dan de doelgroep die je eerder had. Ze kijken nu eenmaal anders dan de oudere gasten naar de ideale restaurantbeleving. Misschien willen ze bijvoorbeeld meer vegetarische gerechten zien of de keuze hebben voor havermelk in plaats van koemelk. Ook deze feedback kun je goed gebruiken om de gastbeleving voor jongere gasten te blijven optimaliseren. Tip: juist deze feedback en aanpassingen in je restaurant of café kun je goed op social media delen. Vertel bijvoorbeeld op Instagram en TikTok dat je nu ook een kurkuma latte, jackfruit rendang of espresso martini kunt bestellen en laat zien hoe je gasten daarvan genieten. Leuk!

Persoonlijk advies

Heb je na het lezen van dit artikel behoefte aan meer persoonlijke tips? Een professionele social media sparringpartner, die even met je meekijkt? Meld je dan gratis aan voor Lekker Gastvrij Online, dé social media club voor horeca. Je plant zo makkelijk een social media adviesgesprek in met onze social media specialisten. In een persoonlijk gesprek denken we met je mee en krijg je snel een aantal concrete actiepunten die je helpen om via social media je zakelijke doelstellingen te behalen.

>> Klik hier voor meer informatie over Lekker Gastvrij Online en het social media adviesgesprek.

restaurant doelgroep verjongen social media tips instagram tiktok