Hoe werken algoritmes voor social media?
4 min. leestijd

Hoe werken algoritmes voor social media?

In artikelen over social media gaat het altijd over algoritmes. Belangrijk voor een optimaal bereik en maximale betrokkenheid. Maar wat zijn algoritmes eigenlijk? En hoe werken ze precies? In dit artikel leggen we dat haarfijn uit. Na het lezen weet jij precies waarom algoritmes zo belangrijk zijn. 


Chronologisch of niet?

Gastenboeken en blogs waren de eerste vorm van social media. Op websites konden bezoekers of beheerders berichten achterlaten die op chronologische volgorde geplaatst werden. Een lezer wist altijd dat het bericht dat bovenaan stond het meest recent was verschenen. Inmiddels werken de meeste platforms anders. Ze gebruiken algoritmes om te bepalen welke content getoond wordt, wanneer en aan wie. 

TIP: Wist je dat je op Facebook en Twitter de indeling van je feed wel op chronologisch kunt zetten? Ga hiervoor naar de instellingen. 


Waarom algoritmes?

Social media platforms willen graag dat gebruikers zo lang mogelijk geboeid blijven zodat ze zoveel mogelijk tijd in hun omgeving doorbrengen. Het is dus in hun belang dat gebruikers content vinden die ze leuk en interessant vinden zodat die veel likes, deelacties en reacties opleveren. Algoritmes zijn formules die zo nauwkeurig mogelijk inschatten welke posts, video’s of foto’s iemand leuk vindt gebaseerd op zijn/haar online gedrag. 


Zo werken algoritmes

Algoritmes maken een inschatting van jouw interesses op basis van vergelijkbaar gedrag van duizenden andere gebruikers. Bijvoorbeeld: kom je uit Amsterdam? Volg je chef Joris Bijdendijk? Dan suggereert het algoritme dat je restaurant RIJKS waarschijnlijk ook leuk vindt. Het kan ook zijn dat verzamelde data uitwijzen dat mensen die Joris Bijdendijk volgen toevallig ook vaak van Nederlandstalige muziek houden, dus krijg je als volg-suggestie Jan Smit en zie je filmpjes met Nederlandstalige nummers eronder. Accounts die je vaak leuk vindt, opslaat of deelt krijgen ook voorrang ten opzichte van accounts waar je sneller voorbij scrollt. Deze algoritmes zijn dus eigenlijk heel fijn! Ze zorgen ervoor dat je zo min mogelijk “troep” voorbij ziet komen en filteren content die voor jou aantrekkelijk is. Wanneer een post veel likes en reacties krijgt herkent het algoritme dat de post waarschijnlijk ook interessant is voor anderen, en wordt het bericht aan nog meer mensen getoond. Zo ontstaat een sneeuwbaleffect en kan een post viraal gaan.

TIP: Probeer bij het plaatsen van content voor jouw horeca-account altijd interactie te stimuleren. Stel een vraag, verzoek mensen iemand te taggen of gebruik opties in Instagram stories voor een quiz, poll of vragenrondje. Hoe meer interactie, des de vaker jouw content wordt getoond.

Hoe werken algoritmes

Waarom algoritmes continue veranderen

Hierboven noemen we de algemene voorwaarden waarop algoritmes gebaseerd zijn. Die werken op basis van populariteit, interesses en voorkeuren. Maar Instagram en Facebook hebben ook hun eigen algoritmes ontwikkelt die bepaalde content voorrang geven. Nieuwe mogelijkheden binnen de apps zorgen vaak voor nieuwe algoritmes. Zo geeft Instagram voorrang aan reels (de Instagram versie van TikTok filmpjes). Een reel wordt aan veel meer personen getoond dan een statische foto met onderschrift. Op deze manier probeert Instagram nieuwe opties in de app populairder te maken en het publiek te stimuleren ze ook te gebruiken. Deze algoritmes veranderen continue op basis van nieuwe ontwikkelingen en nieuwe data. 


Algoritmes toegepast voor advertentie doeleinden

Al die data die wordt verzameld over interesses en voorkeuren van gebruikers is ontzettend interessant voor merken die een specifieke doelgroep willen aanspreken. Op zowel Instagram als Facebook kun je posts sponsoren of advertenties plaatsen. Tegen een vergoeding wordt jouw content getoond aan een doelgroep die je heel specifiek kunt afstemmen op jouw wensen. Naast leeftijd en woonplaats kun je ook selecteren op interesses. Dat is mogelijk omdat algoritmes die data hebben verzameld. Zo kunnen algoritmes en gebruikersdata ook in jouw voordeel werken! 

Meer weten over adverteren op Facebook en Instagram? Lees hier 5 advertentietips!


Hoe blijf ik op de hoogte van de laatste algoritme trends?

De meeste social media netwerken zijn vrij vaag over hun algoritmes. Als geheime recepten houden ze die het liefst vakkundig verborgen. Social media experts ontdekken gelukkig vaak snel welke veranderingen er zijn doorgevoerd. De enige manier om continue op de hoogte te blijven is door je continue te verdiepen in de ontwikkelingen. Dat kost veel tijd en je kunt makkelijk verdwalen in de grote hoeveelheid informatie. Ga je aan de slag met jouw social media strategie? Dan is het efficiënt om advies in te winnen van een social media expert die je over de meest recente ontwikkelingen kan adviseren. 

Wil je een strategiegesprek inplannen met een van onze experts? Maak hier meteen een afspraak.



Over de schrijver
Hoi! Mijn naam is Roos. Een echte foodie die van haar hobby haar werk heeft gemaakt. Al bijna 10 jaar verdiep ik me in (social) media voor food concepten. Ik adviseer je graag over de beste manier om via tekst, beeld en online communicatie de sfeer van jouw horecazaak over te brengen naar je gasten.
Reactie plaatsen