Meer lokale volgers met deze slimme tips!
6 min. leestijd

Meer lokale volgers met deze slimme tips!

Iedere ondernemer op social media wil zo snel mogelijk groeien. Meer volgers, meer reacties, meer interactie. Uiteindelijk moet dat leiden tot meer omzet. Daarom is het belangrijk om te kijken waar de volgers zitten waar jij aan kunt verdienen. Als horecaondernemer ligt het voor de hand dat het grootste gedeelte van jouw potentiële gasten zich in de lokale markt bevindt. Met onze slimme tips laten we zien hoe je jouw bedrijf lokaal extra onder de aandacht kunt brengen en daarmee je zichtbaarheid en omzet kunt vergroten. 

1. Gebruik een slimme locatie tag

De meeste restaurants en café's gebruiken hun eigen locatie altijd als locatie tag. Handig, omdat iedereen die jouw post voorbij ziet komen meteen kan klikken op jouw locatie en ziet waar jouw horecazaak zicht bevindt. Maar gebruik ook eens de locatietag van jouw stad/dorp. De tag werkt namelijk ook als label voor de algoritmes van Facebook en Instagram. Zodra jij de tag toevoegt van jouw stad of dorp wordt de foto of video getoond aan allerlei mensen die zelf vaak content over die plek posten. Stadsgenoten of terugkerende bezoekers dus! Dit zijn precies de mensen die jouw potentiële nieuwe gasten kunnen zijn. Test het zelf en wissel de locatie tag af tussen die van jouw eigen locatie, en die van jouw stad of dorp. Check de statistieken en zie of je een verschil in bereik ziet.

Meer lokale volgers met deze slimme tips

2. Maak gebruik van lokale hashtags

Ook hashtags werken als label voor de algoritmes van social media. Door specifieke hashtags voor jouw regio te kiezen laat je het algoritme weten dat het jouw post moet tonen aan mensen die vaak posts bekijken met deze of vergelijkbare hashtags. Denk niet alleen aan de stadsnaam zelf, maar ook aan bijnamen voor de stad en leuzen die lokaal bekend zijn. Maar ook hashtags die door toeristen gebruikt kunnen worden bij het zoeken naar adressen voor tijdens hun verblijf. Bijvoorbeeld: #utrecht #domstad #utrechtfood #utrechthotspot , of #denbosch #shertogenbosch #oeteldonk #brabant

meer lokale volgers met deze slimme tips

3. Volg en tag lokale media

Zorg dat je de lokale media volgt op hun sociale kanalen. De regiokrant, de lokale omroep, de wijkbode of bloggers uit de buurt. Dat is niet alleen slim omdat je zo op de hoogte blijft van alles wat er in jouw omgeving speelt, maar ook omdat je zo contact kunt leggen met lokale journalisten. Soms is dat via social media een stuk makkelijker dan via traditionele redactie-adressen. Tag de media die voor jou interessant zijn in al je berichten die nieuwswaardig zijn, zoals bijvoorbeeld berichten over een opening, verbouwing, nieuw terras, sponsorloop, goede doelenactie, evenement, nieuwe chef etc. Zo krijgen ze op de redactie een melding dat ze getagd zijn in jouw bericht en komt het onder de aandacht. Wanneer je later na-belt of -mailt over je nieuwsbericht hebben ze het alvast een keer gezien en is het makkelijker om je verhaal te pitchen.

4. Werk samen met lokale helden

Bundel je krachten met invloedrijke personen in jouw omgeving. Maak van hun netwerk, jouw netwerk. Denk goed na over de mate waarin de andere partij een aanvulling is op jouw bereik. Bijvoorbeeld: valt jouw menukaart in een hogere prijsklasse? Werk dan samen met een partij die veel volgers heeft met eenzelfde uitgavepatroon. Bijvoorbeeld een lokale golfclub, een luxe lifestyle blogger uit de regio of een winkel in de buurt met luxe producten. Het zou zonde zijn om een heleboel nieuwe volgers te vergaren die vervolgens nooit vaste gasten kunnen worden. Een samenwerking kun je opzetten door bijvoorbeeld een winactie op te zetten met een blogger voor een gratis diner in jouw restaurant. Of je kunt  jouw locatie aanbieden als stamtafel voor de vergadering van een lokale vereniging in ruil voor exposure via hun kanalen.

meer lokale volgers met deze slimme tips

5. Haak in op lokale belevenissen

Avond4daagse, Carnaval, bloemencorso, buurtfeest, theaterfestival of muziekfestijn... Laat via social media weten op welke manier jouw restaurant of café betrokken is bij de lokale gebeurtenissen. Op zijn minst of het invloed heeft op je openingstijden, maar veel liever nog laat je weten hoe je inspeelt op de festiviteiten en gebeurtenissen. Heb je een speciaal menu? Worden en bijzondere optredens georganiseerd? Dat zijn topics die voor gasten uit jouw stad of dorp belangrijk zijn. Zij zullen zich door deze berichten meer aangesproken voelen en kunnen buren, vrienden of familieleden in de comments taggen om hen op de hoogte te stellen van jullie leuke activiteiten en bijzondere gerechten.

6. Laat je lokale leveranciers zien

Wie mooie producten van dichtbij serveert mag die zeker af en toe in het zonnetje zetten. Het supporten van lokale producten is hot en daarom een geliefd onderwerp op sociale media. Daarnaast zullen de producten voor herkenbaarheid zorgen onder de lokale volgers, en dat levert gegarandeerd meer reacties op!

meer lokale volgers met deze slimme tips


Over de schrijver
Hoi! Mijn naam is Roos. Een echte foodie die van haar hobby haar werk heeft gemaakt. Al bijna 10 jaar verdiep ik me in (social) media voor food concepten. Ik adviseer je graag over de beste manier om via tekst, beeld en online communicatie de sfeer van jouw horecazaak over te brengen naar je gasten.
Reactie plaatsen