Hoe vaak moet een restaurant op Instagram posten?
6 min. leestijd

Hoe vaak moet een restaurant op Instagram posten?

Hoe vaak moet een restaurant op Instagram posten? Deze vraag krijgen we regelmatig en we begrijpen hem. Horecaondernemers zijn druk willen graag efficiënt met hun tijd omgaan. Daarbij is het geen geheim dat het organische bereik van restaurants – en overigens ook van hotels en eetwinkels – op Instagram blijft afnemen. Dat betekent dat niet 100% van je volgers jouw posts ziet, maar slechts een deel daarvan. Veel van de restaurants en cafés waar wij mee werken zoeken daar een oplossing voor. Je wil natuurlijk niet dat jouw inspanningen op Instagram voor niets zijn! 

Een deel van de oplossing zit in hoe vaak je een bericht, verhaal of video deelt op het platform. Kijk maar mee!

Het algoritme bepaalt de zichtbaarheid van jouw restaurant.

 Misschien herken je het van Facebook een aantal jaren geleden. Was het organische bereik van bedrijfspagina’s op Facebook in 2012 nog 16%, in de jaren daarna daalde het tot 6% en lager. Zonder slimme strategie ziet op Facebook bijna niemand jouw berichten meer en krijgen jouw berichten…weinig reacties. Deze boosdoener heeft een naam: het algoritme.

Als je je afvraagt waarom dit zo is, is het antwoord simpel: de eigenaar van Facebook – Mark Zuckerberg – wil dat je betaalt om je gasten via het platform te bereiken. Op die manier verdient Facebook namelijk geld.

Door het organisch bereik van jouw posts te verminderen, en een grote ‘boost’ knop onder je foto’s te plaatsen verleidt Mark je om te betalen voor hun advertentieservice.

Ook Instagram gaat deze kant op, want je raadt het misschien al, ook dit social media platform is van Mark Zuckerberg.

Maar…met goede content geeft Instagram je juist een kans!

Gelukkig is er ook goed nieuws in het social media landschap. Met het huidige Instagram-algoritme hebben jouw posts namelijk juist een langere levensduur dan een paar jaar geleden. Tenminste, als je posts succesvol zijn. Dat betekent dat Instagram foto’s en video’s die vlak na het posten een flink aantal likes en/of reacties krijgen een extra boost geeft. Deze foto’s en video’s worden door het algoritme getoond aan:

  1. Een groter deel van jouw volgers.
  2. Aan potentiële nieuwe gasten.

De les die je hieruit kunt leren is: kwaliteit gaat boven kwantiteit. Hoe beter jouw publiek reageert op een post, hoe groter de kans dat Instagram de post als succesvol ziet en aan meer mensen toont. En dat is als horecaondernemer natuurlijk precies wat je wil!

Het is dus vooral de kunst om uit te vinden wat jouw gasten leuk vinden om te zien. Reageren ze bijvoorbeeld goed op foto’s van eten? Van de locatie? Het interieur? Of misschien wel van jou! Als je zorgt dat je post wat je gasten willen zien, kun je erop rekenen dat jouw restaurant of café top of mind blijft bij je volgers en ontdekt wordt door nieuwe gasten.

Maar hoe vaak moet ik dan posten op Instagram?

Dus wat betekent het algoritme voor je Instagramstrategie? Hoe vaak moet een restaurant of café op Instagram posten als het vooral om kwaliteit gaat? 

Hoe vaak moeten restaurants posten op Instagram volgens Gary Vaynerchuk

Podcast-tip: The GaryVee Audio Experience.

Als we de Amerikaanse topondernemer en social media goeroe Gary Vaynerchuk moeten geloven bestaat er niet zoiets al te vaak posten. In een aantal jaren bouwde hij de wijnwinkel van zijn vader om tot een wijnimperium met mega omzet. Gary was een van de eerste foodondernemers die het lukte om de kansen van het internet te benutten.

Dat succes is niet onopgemerkt gebleven en met zijn nieuwe bedrijf VaynerMedia werkt hij nu aan reclame- en social mediacampagnes voor grote merken als Red Bull, AbInbev, Unilever, KratftHeinz en Pepsico. Kijk maar eens op zijn Youtubekanaal. Daar deelt hij zijn ervaringen met en visie op social media als kans voor ondernemers om een fanclub voor hun bedrijven op te bouwen. Daarbij geeft hij regelmatig voorbeelden uit zijn eigen ervaringen met de wijnwinkel van zijn vader. Leuk en inspirerend om te horen! 

Gary zijn visie op het aantal posts dat je als restaurant- of café-eigenaar zou moeten doen is duidelijk. Hij zegt:

“If you are not producing 100 pieces of content … every single day you are leaving the greatest opportunity in the world on the table.” – Gary Vaynerchuk

Ja, je leest het goed. Als het aan Gary ligt zou je 100 keer per dag wat moeten posten op social media!

Vaker postsen op Instagram staat 1 op 1 gelijk aan meer kansen om ontdekt te worden door (nieuwe) gasten.

Gary legt zijn strategie met een simpele rekensom uit: Wie 1x per week post heeft 52 keer per jaar kans om ontdekt te worden en wie 2 keer per week post 104 keer per jaar. Stel je voor dat je met 5x per week 260 kansen hebt om ontdekt te worden en met 5x per dag 1.820 zelfs kansen! Waar kies je voor?

Maar wordt het dan geen overkill?

“Zitten mijn gasten wel op 5 posts per week of meer te wachten?” We horen het je denken. Laten we er eerst even een voorbeeld van buiten de horeca bij halen. Een bedrijf dat 30x per dag post is het modemerk Fashion Nova. Elke 30 minuten plaatsen ze een nieuwe post. Het merk groeide er razendsnel 17 miljoen volgers mee. Hun publiek lijkt het regelmatige posten niet erg te vinden: gemiddeld ontvangen de foto’s 23,497 likes en groeit het account met 350+ volgers per dag. 

Hoe vaak moet een restaurant op Instagram posten?

 

Dit modemerk post 30 keer per dag!

Het social team van Fashion Nova is van mening dat het merk via deze strategie een breder publiek kan bereiken, omdat hun volgers mogelijk op verschillende tijdstippen van de dag online zijn. Ze zien het ook als een manier om het Instagram-algoritme te verslaan. Door vaker te posten, kunnen ze ervoor zorgen dat hun volgers elke dag minstens een paar van hun berichten zien.

Om de strategie van Fashion Nova nog eens kracht bij te zetten: recent onderzoek van Union Metrics keek naar de Instagram-postactiviteit van 55 merken over een periode van enkele maanden en bevestigde dat er geen geregistreerde afname van betrokkenheid is bij vaker posten.

“Onze aanvankelijke aanname over vaker posten was dat hoe vaker een merk een post plaatst, hoe lager de betrokkenheid zou zijn voor de volgende berichten”, zegt de studie. ‘Maar dat lijkt niet waar te zijn.’ 

De studie bevestigt ook dat er tussen de postfrequentie en betrokkenheid geen verband is. 

“We hebben accounts gemonitord die de hele dag door één keer per uur worden gepost, en ze zien bovengemiddelde betrokkenheidspercentages voor bijna al hun inhoud, ongeacht wanneer deze plaatsvindt in de reeks van één uur na een uur. Bij daarop volgende berichten blijft de betrokkenheid gelijk.”

Hoe vaak moet mijn restaurant dan op Instagram posten? Net zo vaak?

Om met Gary Vaynerchuk te spreken: Ja! Hoe vaker je restaurant op Instagram post hoe beter. En hoe vaker je op Instagram aan jouw ideale gast vertelt hoe bijzonder jouw restaurant is, hoe groter de kans dat je top of mind bent op het moment dat ze een restaurant zoeken. Te vaak posten op Instagram bestaat niet.

De catch is natuurlijk wel dat je content maakt die jouw doelgroep wil zien, kwaliteit is namelijk belangrijker dan kwantiteit. Weet je nog? Het succes van deze Instagramstrategie valt of staat dan ook met een continue stroom aan goede foto’s, video’s en teksten. Hoe vaak jouw restaurant ook besluit te gaan posten: we geven je drie basisvoorwaarden waaraan je strategie moet voldoen

1. Kies voor consistentie boven frequentie

Hoe vaak jouw restaurant moet posten om maximaal zichtbaar te zijn hangt af van de doelen van je restaurant en de hoeveelheid tijd die je wil besteden aan je marketinginspanningen op Instagram. Over het algemeen geldt: “Hoe meer tijd je aan social media besteedt, hoe succesvoller je zult zijn.” Hoe vaak jouw restaurant op Instagram moet posten is dus afhankelijk van jou. De beste post-frequentie voor Instagram is de post-frequentie is die je op lange termijn vol kunt houden. Misschien is dat 4 keer per week? Of 7 keer per week? 

2. Meer posten tijdens speciale evenementen of promoties

Dat gezegd hebbende, zullen er momenten zijn dat je je post frequentie wilt verhogen, bijvoorbeeld rondom de lancering van een nieuw menu of de promotie van een een evenement. Omdat de meeste Instagram-gebruikers selectief zijn in de lijst met accounts die ze volgen, kun je er vanuit gaan dat ze het juist leuk zullen vinden om een paar extra berichten van jou te zien wanneer er iets spannends te delen is!

3. Kwaliteit boven kwantiteit

Als je kiest voor vaker posten op Instagram, kan dit je bereik vergroten omdat je nu eenmaal meer kansen hebt om ontdekt te worden. Maar let op: als de kwaliteit van je inhoud afneemt, zullen je betrokkenheid en volgers ook afnemen. Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van creatieve social media posts? Kijk dan, als je tijd hebt, eens naar Lekker Gastvrij Online: dé social media club voor horeca. Je kunt je gratis en 100% vrijblijvend aanmelden. Met Lekker Gastvrij Online krijg je onder meer toegang tot 1.000 creatieve social media posts voor jouw horecabedrijf, die je zo kunt gebruiken.