arrow_drop_up arrow_drop_down
Hoe Vaak Moet Een Restaurant Op Instagram Posten?
27 maart 2020 

Hoe Vaak Moet Een Restaurant Op Instagram Posten?

Hoe vaak moet een restaurant op Instagram posten? Deze vraag krijgen we regelmatig en we begrijpen hem. Horecaondernemers zijn druk willen graag efficiënt met hun tijd omgaan. Daarbij is het geen geheim dat het organische bereik van restaurants – en overigens ook van hotels en eetwinkels – op Instagram blijft afnemen in 2020. Dat betekent dat niet 100% van je volgers jouw posts ziet, maar slechts een paar procent daarvan. Veel van onze opdrachtgevers en trainees zoeken daar een oplossing voor. Je wil natuurlijk niet dat jouw inspanningen op Instagram voor niets zijn! 

Maar goed, hoe vaak moet een restaurant op Instagram posten? Om die vraag te beantwoorden duiken we de feiten, cijfers en voorbeelden in. Let’s go!

Het algoritme bepaalt de zichtbaarheid van jouw restaurant op Instagram.

Misschien herken je het van Facebook een aantal jaren geleden. Was het organische bereik van bedrijfspagina’s op Facebook in 2012 nog 16%, in de jaren daarna daalde het tot 6% en lager. Zonder slimme strategie ziet bijna niemand jouw berichten meer. Deze boosdoener heeft een naam: het is het algoritme van Instagram.

Als je je afvraagt waarom dit zo is, is het antwoord simpel: zowel Facebook als Instagram willen dat je betaalt voor bereik. Ze verdienen namelijk wel geld aan advertenties en niet aan jouw gratis account. Door het organisch bereik van jouw posts te verminderen, en een grote ‘boost’ knop onder je foto’s te plaatsen verleiden ze je om te betalen voor hun advertentieservice.

Instagram posts hebben een langere levensduur

Het goede nieuws is dat met het huidige Instagram-algoritme, jouw posts een langere levensduur hebben. Dat betekent dat Instagram ze, als ze succesvol zijn, langer de kans geeft om ontdekt te worden door jouw doelgroep. Je hebt vast een keer gemerkt dat 3 dagen oude berichten in je feed verschijnen en dat er nieuwe likes opduiken op foto’s die je dagen geleden hebt gepost? Voorheen was dat ondenkbaar en dit is de kracht van het nieuwe algoritme. Dus hoewel je aanvankelijke zichtbaarheid mogelijk afneemt, kan je bericht later nog steeds op de feeds van je volgers terechtkomen. Er zitten dus ook positieve kanten aan!

Moet jouw restaurant vaker of juist minder vaak posten op Instagram?

Dus wat betekent het algoritme voor je Instagramstrategie?Hoe vaak moet een restaurant op Instagram posten? Moet je meer op Instagram posten omdat het bereik drastisch afgenomen is? Of moet je minder op Instagram posten omdat je berichten nu een langere levensduur hebben? Zal een toename in posts je betrokkenheid vergroten of de betrokkenheid bij je eerdere berichten wegnemen?

Tijd om lang te twijfelen hebben we niet, want we hebben alle tijd nodig om jouw horecazaak te promoten! Dat kan namelijk nog steeds heel goed op Instagram. Je moet alleen een keuze maken voor een slimme strategie en die, zonder tussenpozen, strak uitvoeren. Hieronder beantwoorden we de belangrijkste vragen voor jouw keuze. Let’s go!

Is vaker posten gelijk aan meer betrokkenheid?

Hoe vaak moeten restaurants posten op Instagram volgens Gary Vaynerchuk

Podcast-tip: The GaryVee Audio Experience.

Als we de Amerikaanse topondernemer en social media goeroe Gary Vaynerchuk moeten geloven bestaat er niet zoiets al te vaak posten. Met zijn bedrijf VaynerMedia werkt hij voor grote merken als Red Bull, AbInbev, Unilever, KratftHeinz en Pepsico. Gary is een fanatiek pleitbezorger van zo vaak mogelijk posten: 

“If you are not producing 100 pieces of content … every single day you are leaving the greatest opportunity in the world on the table.” – Gary Vaynerchuk

Duidelijke taal! En Gary’s boodschap heeft effect: steeds meer bedrijven posten iedere dag zes tot 30 posts! De strategie hierachter leggen we hieronder uit.

Vaker postsen op Instagram staat 1 op 1 gelijk aan meer kansen om ontdekt te worden door (nieuwe) gasten.

Gary legt zijn strategie met een simpele rekensom uit: Wie 1x per week post heeft 52 keer per jaar kans om ontdekt te worden en wie 2 keer per week post 104 keer per jaar. Stel je voor dat je met 5x per week 260 kansen hebt om ontdekt te worden en met 5x per dag 1.820 zelfs kansen! Waar kies je voor?

Maar wordt het dan geen overkill?

We horen het je denken. Laten we er een voorbeeld bij halen. Een van de bedrijven die 30x per dag post is het modemerk Fashion Nova. Elke 30 minuten plaatsen ze een nieuwe post. Het merk groeide er razendsnel 17 miljoen volgers mee. Hun publiek lijkt het regelmatige posten niet erg te vinden: gemiddeld ontvangen de foto’s 23,497 likes en groeit het account met 350+ volgers per dag. 

Hoe vaak moet een restaurant op Instagram posten?

 

Dit modemerk post 30 keer per dag!

Het social team van Fashion Nova is van mening dat het merk via deze strategie een breder publiek kan bereiken, omdat hun volgers mogelijk op verschillende tijdstippen van de dag online zijn. Ze zien het ook als een manier om het Instagram-algoritme te verslaan. Door vaker te posten, kunnen ze ervoor zorgen dat hun volgers elke dag minstens een paar van hun berichten zien.

Om de strategie van Fashion Nova nog eens kracht bij te zetten: recent onderzoek van Union Metrics keek naar de Instagram-postactiviteit van 55 merken over een periode van enkele maanden en bevestigde dat er geen geregistreerde afname van betrokkenheid is bij vaker posten.

“Onze aanvankelijke aanname over vaker posten was dat hoe vaker een merk een post plaatst, hoe lager de betrokkenheid zou zijn voor de volgende berichten”, zegt de studie. ‘Maar dat lijkt niet waar te zijn.’

De studie bevestigt ook dat er tussen de postfrequentie en betrokkenheid geen verband is. 

“We hebben accounts gemonitord die de hele dag door één keer per uur worden gepost, en ze zien bovengemiddelde betrokkenheidspercentages voor bijna al hun inhoud, ongeacht wanneer deze plaatsvindt in de reeks van één uur na een uur. Bij daarop volgende berichten blijft de betrokkenheid gelijk.”

Hoe vaak moet mijn restaurant dan op Instagram posten? Net zo vaak?

Om met Gary Vaynerchuk te spreken: Ja! Hoe vaker je restaurant op Instagram post hoe beter. En hoe vaker je op Instagram aan jouw ideale gast vertelt hoe bijzonder jouw restaurant is, hoe groter de kans dat je top of mind bent op het moment dat ze een restaurant zoeken.

Ook ontkracht de studie van Union Metrics dat er bij je publiek een bepaalde moeheid ontstaat als je vaker gaat posten en afhaakt. Die angst, mocht je die hebben, kun je dus loslaten.  Te vaak posten op Instagram bestaat niet.

De catch is natuurlijk wel dat je content maakt die jouw doelgroep wil zien. Het succes van deze Instagramstrategie valt of staat met een continue stroom aan goede foto’s, video’s en teksten. Daarom is deze strategie niet voor alle restaurants geschikt. Hoe vaak jouw restaurant ook besluit te gaan posten: we geven je drie basisvoorwaarden waaraan je strategie moet voldoen

1. Kies voor consistentie boven frequentie

Hoe vaak jouw restaurant moet posten hangt af van de doelen van de doelen van je restaurant en de hoeveelheid tijd die je kunt besteden aan je marketinginspanningen op Instagram. 

Als je de gewoonte hebt om meerdere keren per dag te posten en vervolgens over te gaan naar slechts een paar keer per week, verlies je volgers en genereer je minder betrokkenheid per post. Hoe vaak jouw restaurant op Instagram moet posten is dus afhankelijk van jou. De beste post-frequentie voor Instagram is de post-frequentie is die je de rest van je leven consequent vol kunt houden. 

Er is dus geen drop-off in engagement meer, op voorwaarde dat je de frequentie van het posten kunt bijhouden. Als je er voor jouw restaurant een gewoonte van maakt om meerdere keren per dag te posten en vervolgens overschakelt naar slechts een paar keer per week, kun je volgers verliezen en zal de betrokkenheid per post dalen.

Voorwaarde: Hoe vaak een restaurant op Instagram moet posten is de post-frequentie die jij of je restaurant consequent kunt bijhouden.

2. Meer posten tijdens speciale evenementen of promoties

Dat gezegd hebbende, zullen er momenten zijn dat je je post frequentie wilt verhogen. Het populaire schoonheidsmerk Glossier plaatste bijvoorbeeld bijna 10 keer op één dag bij de lancering van hun nieuwe product, Lidstar: aangezien er altijd veel opwinding is rond de lancering van nieuwe producten van het merk, waren hun volgers blij met de extra berichten. En de betrokkenheid van Glossier bleef consistent, zelfs bij het delen van nieuwe berichten met een tussenpoos van slechts een uur.

Omdat de meeste Instagram-gebruikers selectief zijn en de lijst met accounts die ze volgen, aanpassen, zullen ze het waarschijnlijk niet erg vinden om een ​​paar extra berichten van jou te zien wanneer er iets spannends te delen is!

Voorwaarde: Hoe vaak een restaurant op Instagram moet posten is afhankelijk van de timing. Vaker posten bij speciale evenementen of promoties is een goed idee!

3. Kwaliteit boven kwantiteit

Als je kiest voor vaker posten op Instagram, kan dit je bereik vergroten omdat je nu eenmaal meer kansen hebt om ontdekt te worden. Maar let op: als de kwaliteit van je inhoud afneemt, zullen je betrokkenheid en volgers ook afnemen. 

Als je besluit vaker op Instagram te posten, is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat je genoeg tijd hebt om aan Instagram en het maken en plaatsen van posts te besteden. Het is belangrijk dat je nooit iets plaatst om maar te kunnen te posten en aan je schema te voldoen. Als je iets hebt waar je met je volgers over wilt praten, maar geen inhoud van hoge kwaliteit om het mee te combineren, ga dan naar Instagram Story. Story is de perfecte plek voor snelle en ‘natuurlijke’ inhoud, omdat je je geen zorgen hoeft te maken over het behouden van een samengestelde esthetiek zoals je dat op je feed zou doen.

Voorwaarde: Hoe vaak een restaurant moet op Instagram moet posten is afhankelijk van de kwaliteit die je kunt bieden. Zorg liever voor minder goede posts, dan veel zwakke posts!

Betrek je volgers bij je strategie.

Als je zeker wil weten of je volgers je strategie zien zitten, kun je twee dingen doen:

Vraag het aan je volgers!

De makkelijkste manier om te weten te komen waar je volgers blij mee zijn is door het ze gewoon te vragen. Voeg een poll toe aan je Stories (het Instagram-algoritme zal je hier ook voor belonen!) en vraag je volgers of ze liever meer of minder posts willen zien. Aan het eind van de dag is je publiek het belangrijkst, dus zorg ervoor dat je luistert naar wat ze willen!

Test en volg je de resultaten met Instagram Analytics

Een andere manier om direct inzicht te krijgen in het oordeel van je volgers is door de analytics in te duiken. Instagram heeft voor business accounts zelf een simpele mogelijkheid binnen de app, maar fijner is de analytics tool van Later. Die gebruiken wij zelf ook iedere dag. Bekijk welke posts goed werken en welke niet, en maak vervolgens meer content die lijkt op de succesvolle posts. Succes kan simpel zijn!

Andere succesfactoren voor Instagram

Daarnaast zijn er natuurlijk nog andere zaken die het succes van jouw restaurant op Instagram bepalen. Denk daarbij aan tone of voice, hashtags, samenwerkingen en nog veel meer. Maar…je eigen content is de basis. Alleen als die aansluit bij wat jouw gasten willen zien ga je resultaat zien.

Heb je je strategie gemaakt? Optimaliseer je content en productie!

Heb je het antwoord op de vraag ‘Hoe vaak moet een restaurant op Instagram posten?’ Mooi! Als je écht van plan bent van de Instagrammarketing voor jouw restaurant een succes te maken, is het daarnaast handig om wat hulp in te schakelen. Er zijn handige planningstools zoals Later, fijne apps voor fotografie en het vinden van hashtags. Deze tools gebruiken wij zelf ook dagelijks en verminderen de tijd die we per restaurant aan Instagram kwijt zijn met 75%, het proberen waard dus! Zo bespaar je kostbare tijd en heb je ruimte over om je te concentreren op andere belangrijke dingen: jouw restaurant zelf! 

Heb je hulp nodig of simpelweg geen tijd om Instagram zelf te doen? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag!

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen