De 7 social media berichten die jouw horecazaak nooit moet posten!
17 juni 2020 

De 7 social media berichten die jouw horecazaak nooit moet posten!

“Ik ben zo bang om het verkeerde te posten. Wat zijn de do’s en don’ts voor de social media van horecazaken?”

Deze waardevolle vraag kreeg ik onlangs van een horecaondernemer uit ons netwerk. Hij voelde dat hij meer kon halen uit de berichten die zijn horecazaak postte. Betere teksten. Meer goodwill van zijn volgers. Meer ambassadeurs en vaste gasten voor zijn zaak. Ik vertelde hem over de do’s en don’ts waar wij met Lekker Sociaal Media mee werken. En over de fouten die we veel horecazaken zien maken.

Hij moest lachen, want hij herkende zich in mijn woorden.

En geloof me, ik heb ze jaren geleden – toen ik als kersverse online marketeer begon – zelf ook gemaakt.  Ik vat ze voor je samen in De 7 posts die je als horecazaak nooit moet maken.

foute-horeca-social-media

1. De 13 in een dozijn post.

“Lunchtime!” of “Friyay!” of I’m just a girl, standing in front of a salad, asking it to be a cupcake.”Waarschijnlijk zie je dit soort teksten regelmatig langskomen op social media. Het lijkt standaard Instagramtaal, maar in werkelijkheid is het een gemiste kans. Deze teksten zeggen namelijk niets over jouw zaak. Sterker nog, ze plaatsen je in het rijtje 13 in een dozijn, terwijl je juist wil laten zien hoe uniek jouw zaak is.

2. De ik-vertel-je-alles-over-mij post.

Je bent vol van je restaurant en wil er zo veel mogelijk over vertellen. Hoe meer, hoe beter denk je. Maar hoewel wij het wél belangrijk vinden dat je je verhaal deelt met je gasten is het een misvatting om te denken dat álles interessant is. Luister daarom goed naar reacties van gasten en deel alleen wat zij leuk vinden om te horen. Meestal is dat wat achtergrond van de gerechten of leuke weetjes over het pand of de chef. De verbouwing van de toiletten is niet interessant. 🙂

foute-horeca-social-media-voorbeeld

3. De ik-vertel-je-nog-niets post.

Ah, verrassingen. We zijn er meestal dol op! Maar als je potentiële gasten wil overtuigen om voor jouw restaurant te kiezen moet je ze wel laten zien wat ze kunnen verwachten. Ook al is de verrassing dan – een beetje – weg. Als je te weinig informatie, of alleen algemene informatie zoals ‘heerlijke gerechten’, geeft weet je zeker dat je niet de maximale aandacht krijgt voor jouw zaak. Gasten hebben namelijk geen idee waar ze op wachten en verleggen hun aandacht naar restaurants en cafés die ze wel begrijpen. Dus hop, deel dat bijzondere menu maar gewoon!

4. De ik-heb-het-tegen-iedereen-post.

Iedereen is welkom in jouw zaak. Op social media wil je zoveel mogelijk mensen bereiken en inspireren met je posts. Als ze je vragen wie je doelgroep is, zeg je daarom met overtuiging:“Iedereen!” Begrijpelijk, maar een post waarmee je iedereen wil inspireren spreekt in werkelijkheid niemand écht aan. Zonde.

foute-horeca-social-media-strategie

5. De kijk-mij-professioneel-zijn-post.

In een poging om professioneel over te komen en de kwaliteit van jouw zaak te laten zien, is er online niets meer te zien van jullie karakter. De chef staat maar geconcentreerd naar zijn pannen te staren, de bediening serveert iets te netjes de couverts uit, jij durft niet te lachen naar de fotograaf en de gerechten zijn gefotografeerd als in een kunstwerk. Persoonlijkheid 0. Sfeer 0. Emotie 0. Vergeet niet dat gasten vaak op gevoel een zaak kiezen. Laat zien welke gezellige sfeer gasten kunnen verwachten als ze bij je binnen stappen!

6. De ik-wil-een-Instagramzaak-zijn-post.

Geïnspireerd door het online succes van de Avocado Show, Mama Kelly en The Vegan Junkfood Bar maak je een post met een avocadogerecht met een roze achtergrond. Hij krijgt 100 likes. Alleen, wanneer nieuwe gasten bij je binnen stappen zien lijkt je zaak in niets op wat ze er online van verwachten. Je zaak blijkt een Instagram trap te zijn en ze komen niet meer terug.

foute-horeca-social-media-manager

7. De ik-wil-nu-mijn-zaak-vol post.

Met de wens om meer reuring in je zaak te hebben wil je je volgers overtuigen bij je binnen te stappen. Maar teksten als “We zien je zo!” of “Je tafel staat al klaar!” gaan je niet helpen aan een vol restaurant, hotel of winkel. Sterker nog, als je ze te vaak gebruikt gaan potentiële gasten je zien als propper. Je weet wel, zo’n vervelende man die je in populaire vakantieplekken met slijmerige teksten zijn restaurant binnen probeert te trekken.

Dit zijn de 7 posts die je als horecazaak nooit moet maken. Een lekker lijstje. En tegelijkertijd hoor ik het je denken: “Maar, hoe moet het dan wel??!!”

Geen zorgen, daar gaan we je bij helpen. Fijne dag vandaag!

Over de schrijver
Hi! Ik ben Floor Eizema, growth hacker en social media strateeg voor horeca. De afgelopen 5 jaar bouwde ik een eetclub met 65.000 Instagramvolgers op. Nu help ik restaurants, cafés en hotels te groeien op social media, zodat ze meer volgers en meer gasten in hun zaak krijgen. Heb je een vraag of wil je even sparren? Stuur me dan een e-mail op contact@lekkersociaalmedia.nl!
Reactie plaatsen

arrow_drop_up arrow_drop_down