arrow_drop_up arrow_drop_down
De 7 social media berichten die jouw horecazaak nooit moet posten!
17 juni 2020 

De 7 social media berichten die jouw horecazaak nooit moet posten!

“Ik ben zo bang om het verkeerde te posten. Wat zijn de do’s en don’ts voor de social media van horecazaken?”

Deze waardevolle vraag kreeg ik onlangs van een horecaondernemer uit ons netwerk. Hij voelde dat hij meer kon halen uit de berichten die zijn horecazaak postte. Betere teksten. Meer goodwill van zijn volgers. Meer ambassadeurs en vaste gasten voor zijn zaak. Ik vertelde hem over de do’s en don’ts waar wij met Lekker Sociaal Media mee werken. En over de fouten die we veel horecazaken zien maken.

Hij moest lachen, want hij herkende zich in mijn woorden.

En geloof me, ik heb ze jaren geleden – toen ik als kersverse online marketeer begon – zelf ook gemaakt.  Ik vat ze voor je samen in De 7 posts die je als horecazaak nooit moet maken.

1. De 13 in een dozijn post.

“Lunchtime!” of “Friyay!” of I’m just a girl, standing in front of a salad, asking it to be a cupcake.”Waarschijnlijk zie je dit soort teksten regelmatig langskomen op social media. Het lijkt standaard Instagramtaal, maar in werkelijkheid is het een gemiste kans. Deze teksten zeggen namelijk niets over jouw zaak. Sterker nog, ze plaatsen je in het rijtje 13 in een dozijn, terwijl je juist wil laten zien hoe uniek jouw zaak is.

2. De ik-vertel-je-alles-over-mij post.

Je bent vol van je zaak en wil er zo veel mogelijk over vertellen. Van het menu tot de locatie en geschiedenis Hoe meer, hoe beter denk je. Misvatting. Als je heel eerlijk bent schrijf je een ik-vertel-je-alles-over-mij post alleen voor jezelf, niet voor je lezer. Als je voor je lezer zou schrijven, zou je namelijk alleen informatie delen die voor hem of haar interessant is. De verbouwing van de toiletten is niet interessant. 🙂

3. De ik-vertel-je-nog-niets post.

Ah, verrassingen. We zijn er meestal dol op! Maar als je potentiële gasten wil overtuigen om voor jouw restaurant te kiezen moet je ze wel laten zien wat ze kunnen verwachten. Ook al is de verrassing dan – een beetje – weg. Te weinig informatie staat te gelijk aan te weinig interesse voor je zaak. Dus hop, deel dat bijzondere menu maar gewoon!

4. De ik-heb-het-tegen-iedereen-post.

Iedereen is welkom in jouw zaak. Op social media wil je zoveel mogelijk mensen bereiken en inspireren met je posts. Als ze je vragen wie je doelgroep is, zeg je daarom met overtuiging:“Iedereen!” Begrijpelijk, maar een post waarmee je iedereen wil inspireren spreekt in werkelijkheid niemand écht aan. Zonde.

5. De kijk-mij-professioneel-zijn-post.

In een poging om professioneel over te komen en de kwaliteit van jouw zaak te laten zien, is er online niets meer te zien van jullie karakter. De chef staat maar geconcentreerd naar zijn pannen te staren, de bediening serveert uiterst netjes de couverts uit en de gerechten zijn gefotografeerd als in een kunstwerk. Persoonlijkheid 0. Sfeer 0. Emotie 0. Vergeet niet dat gasten vaak op gevoel een zaak kiezen.

6. De ik-wil-een-Instagramzaak-zijn-post.

Geïnspireerd door het online succes van de Avocado Show, Mama Kelly en The Vegan Junkfood Bar maak je een post met een avocadogerecht met een roze achtergrond. Hij krijgt 100 likes. Alleen, wanneer nieuwe gasten bij je binnen stappen zien lijkt je zaak in niets op wat ze er online van verwachten. Je zaak blijkt een Instagram trap te zijn en ze komen niet meer terug.

7. De ik-wil-nu-mijn-zaak-vol post.

Met de wens om meer reuring in je zaak te hebben wil je je volgers overtuigen bij je binnen te stappen. Maar teksten als “We zien je zo!” of “Je tafel staat al klaar!” gaan je niet helpen aan een vol restaurant, hotel of winkel. Sterker nog, als je ze te vaak gebruikt gaan potentiële gasten je zien als propper. Je weet wel, zo’n vervelende man die je in populaire vakantieplekken met slijmerige teksten zijn restaurant binnen probeert te trekken.

Dit zijn de 7 posts die je als horecazaak nooit moet maken. Een lekker lijstje. En tegelijkertijd hoor ik het je denken: “Maar, hoe moet het dan wel??!!”

Een hele terechte vraag!

Samen met mijn collega’s maak ik daarom iedere maand een nieuwe editie van Lekker Gastvrij Online: hét social media magazine voor de horeca, bomvol creatieve teksten en fototips.

Wil je social media zelf doen en fouten waarmee je tot wel 75% van je potentiële gasten misloopt voorkomen? Klik dan hier >>

Enne, als je iemand in je netwerk kent die ook veel kan hebben aan onze tips, stuur dit artikel dan even naar hem of haar door. Je weet nooit hoe je iemand daarmee kunt helpen.

Geniet van je dag!

Over de schrijver
Hi! Ik ben Floor Eizema, growth hacker en social media strateeg voor horeca. De afgelopen 5 jaar bouwde ik een eetclub met 65.000 Instagramvolgers op. Nu help ik restaurants, cafés en hotels te groeien op social media, zodat ze meer volgers en meer gasten in hun zaak krijgen. Heb je een vraag of wil je even sparren? Stuur me dan een e-mail op contact@lekkersociaalmedia.nl!
Reactie plaatsen