Hoe vaak moet een restaurant iedere week op Instagram posten?
08 september 2021 
5 min. leestijd

Hoe vaak moet een restaurant iedere week op Instagram posten?

Als je de social media van jouw horecabedrijf beheert, is dit een vraag die je jezelf ongetwijfeld gesteld hebt. Om je vraag meteen te beantwoorden: hoe vaker je post, hoe beter het is voor jouw restaurant, café of hotel. Wij houden met de Social Succesformule een minimum aantal posts van 7 per week aan, waarvan 5 reguliere posts of reels en 2 stories. Vind je dat te veel? Misschien kunnen deze actuele onderzoekscijfers je overtuigen er toch voor te gaan. 

Onderzoek van 81 miljoen social media posts.

Later is onze favoriete tool om Instagram posts mee in te plannen. De tool zorgt ervoor dat, wanneer jij in het restaurant of café aan het werk bent, van tevoren ingeplande Instagramposts online komen. Bijvoorbeeld tijdens een drukke zaterdagmiddag. 

 Wij zijn niet de enigen die graag met Later werken. De tool werkt wereldwijd en heeft daarom een uniek kijkje in de marketingkracht en effectiviteit van de bij hen aangesloten social media kanalen. Onlangs publiceerden het team van Later een onderzoek naar het optimale aantal Instagramposts per week, wanneer je een zo groot mogelijk publiek wil bereiken, en analyseerden ze 81 miljoen social media posts. En een zo groot mogelijk publiek is natuurlijk wat je als ondernemer uit Instagram wilt halen. Daarom delen we met veel plezier de resultaten met je.  

Minimaal 7 keer posten per week 

hoe-vaak-moet-een-restaurant-op-instagram-posten 4Bij Lekker Sociaal Media werken we met de Social Succesformule: het door ons ontwikkelde 4-stappenplan voor social media marketing in de horeca. Binnen de Social Succesformule is de standaard dat je iedere dag van de week, 7 dagen per week, zichtbaar bent op social media. Van opdrachtgevers horen we aan het begin van een samenwerking vaak dat ze dat veel vinden. Ze delen dan ook de wens om maar 3 keer per week een post te plaatsen, uit angst dat hun gasten de Instagramposts zat worden en afhaken.  

Dat dat een gemiste kans is blijkt uit het onderzoek van Later. Gebaseerd op deze cijfers blijkt dat je bereik groeit naarmate je meer op Instagram post. Ook het aantal likes en comments groeit doorgaans door het vaak posten op Instagram. Een overzicht:

  1. Voor accounts met minder dan 1.000 volgers: 14 keer posten per week creëert de beste resultaten, zowel in bereik als de betrokkenheid van je gasten.
  2. Voor accounts met 1.000 tot 250.000volgers: 14 tot 20 keer per week posten week creëert het meeste bereik voor een bericht en 1 keer per week leidt tot de hoogste betrokkenheid. 
  3. Voor accounts met meer dan 250.000 volgers: 1 keer posten per week creëert de beste resultaten, zowel in bereik als de betrokkenheid van je gasten.

NB. Bereik is de meest waardevolle parameter als het gaat om het creëren van merkbekendheid, terwijl betrokkenheid laat zien hoe goed de doelgroep reageert op jouw posts. 

Veruit de meeste restaurants die bij ons aankloppen hebben tussen de 0 en 2.500 volgers bij de start van de samenwerking. Dat betekent dat we voor het bereik van die restaurants idealiter 14 keer zichtbaar zijn op social media en 1 keer voor de betrokkenheid. Het gemiddelde daarvan is 7 keer. Dat is precies de reden dat wij kiezen voor een combinatie van 7 posts, reels en stories per week.


hoe-vaak-moet-een-restaurant-op-instagram-posten 1

Hierboven zie je een screenshot van de analytics van een van onze opdrachtgevers. De afgelopen drie maanden ontvingen ze 462.046 impressies (keren dat gasten het Instagramaccount van dit restaurant hebben gezien) en 1.818 reach (gemiddeld aantal personen die het restaurant met één Instagrampost bereikt). Wat je ziet is in beiden grafieken zijn pieken en dalen. Door 7 keer per week te posten beperken we de dalen. Onze gedachte is namelijk: hoe meer pieken, hoe meer impressies en bereik het restaurant creëert en hoe beter het Instagramaccount bijdraagt aan de groei van de bekendheid van het restaurant. Andersom geldt het ook: als je maar 3 keer per week zou posten, zou je in deze grafieken veel meer dalen zien en lagere aantallen in het aantal impressies en bereik. Dat is een gemiste kans op meer bekendheid en hartstikke zonde!

De Social Succesformule

De afgelopen jaren hebben we veel ervaring opgedaan met social media communicatie voor horeca, en in het bijzonder restaurants en cafés. Ook richtten we een online eetclub op, die inmiddels door ruim 70.000 eetliefhebbers gevolgd wordt op Instagram. Je vindt onze eetclub onder meer in Utrecht, Amsterdam en Tilburg. We weten ondertussen dan ook goed wat werkt. 

Toch blijft social media ook altijd ontwikkelen. Om grip te krijgen op wat de beste social media strategie voor horeca precies is, ontwikkelden we de Social Succesformule: een simpel 4-stappenplan, waarmee je investeert in het uitbreiden van je vaste gastenkring via social media. 

Wil je meer weten over De Social Succesformule? Bekijk hieronder dan onze Gratis Social Media Training en start direct met het professionaliseren van de social media kanalen van jouw restaurant of café!



Over de schrijver
Hi! Ik ben Floor Eizema, growth hacker en social media strateeg voor horeca. De afgelopen 5 jaar bouwde ik een eetclub met 65.000 Instagramvolgers op. Nu help ik restaurants, cafés en hotels te groeien op social media, zodat ze meer volgers en meer gasten in hun zaak krijgen. Heb je een vraag of wil je even sparren? Stuur me dan een e-mail op contact@lekkersociaalmedia.nl!
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down