10 koffiezaken op Instagram om te volgen voor inspiratie
21 min. leestijd

10 koffiezaken op Instagram om te volgen voor inspiratie

Wil je weten hoe je jouw koffiezaak op een aantrekkelijke manier in de spotlight kan zetten op Instagram? Neem dan een voorbeeld aan deze 10 toppers. Zij hebben allemaal een succesvol Instagram account dat helemaal past bij hun eigen stijl en sfeer. De profielen zijn professioneel, persoonlijk en passend bij het concept dat ze vertegenwoordigen. Benieuwd wat jij van hen kunt leren? Lees snel verder. Dan verklappen we waarom hun accounts het zo goed doen:

1. Luuk's Coffee

Luuk's Coffee is een koffiezaak in Amsterdam. Gerund door Luuk. Zoals de naam al doet vermoeden. Het is pas net open maar heeft al een flinke volgersgroep opgebouwd. Je kunt goed zien hoe professioneel het account eruit zien doordat de kleuren en het design in de zaak terugkomen in de beelden op het Instagram account. Het logo wordt gebruikt als profielfoto. En de covers van de highlighst zijn zo ingesteld dat ze opnieuw de naam van de koffiezaak spellen. Heel slim bedacht! Misschien heb jij ook wel één dominante kleur in je interieur en logo. Kijk of je die kleur regelmatig in de foto's terug kunt laten komen. 

10 koffiezaken op instagram


10 koffiezaken op instagram


2. De Gillende keukenmeiden

In Zwolle zit De Gillende Keukenmeiden. Een hele gezellige koffiezaak waar je de aller lekkerste taarten kunt combineren met een goede kop koffie. Het account van De Gillende Keukenmeiden heeft meer dan 7000 volgers! Hoe komt dat? De dames weten heel goed hoe ze hun volgers geboeid moeten houden. Ze delen namelijk niet alleen plaatjes waar je van gaat watertanden... maar ook leuke video's en foto's van het team en van de gezellige momenten op een teamdag. Hun gasten zie zo de bekende gezichten die ze normaal in de zaak zien ook veel terug op het social media account. Daardoor voelen ze zich vertrouwd. 

10 koffiezaken om te volgen op Instagram

10 koffiezaken om te volgen op Instagram

3. 30 ML 

De koffiezaken van 30ML zitten door heel Utrecht. Voor elke vestiging hebben ze een eigen Instagramaccount aangemaakt. Zo kunnen ze goed de locatie, sfeer en het interieur per vestiging laten zien. Extra belangrijk dat er in de bio duidelijk wordt vermeld om welke vestiging het gaat, wat je er kunt krijgen en wat de openingstijden zijn. Dat dikken ze nog even aan met een highlight met info. Daarin komen belangrijke info updates voorbij zoals nieuwe openingstijden. Slim om deze highlight vooraan te zetten zodat die als eerst gelezen wordt. 

10 koffiezaken om te volgen op Instagram

10 koffiezaken om te volgen op Instagram

4. Tijm

Wauw. Coffeehouse Tijm heeft het voor elkaar om meer dan 10.000 volgers op hun account te verzamelen. Dit account wordt door gasten enthousiast gevolgd. Eén van de redenen voor het succes van deze Instagrampagina is het gebruik van reels. Wie deze relatief nieuwe functie binnen het platform gebruikt wordt namelijk extra vaak getoond aan potentiële nieuwe volgers. Op de tweede afbeelding kun je een overzicht van de reels van Tijm zien. Links onderin zie je het bereik per reel. Dat is nog eens waanzinnig he? Dat bereik is vele malen hoger dan bij een 'normale' post. Heb jij al wel eens geëxperimenteerd met reels? Maak bijvoorbeeld net als Tijm een paar video's die het interieur van jouw koffiezaak laten zien. 

10 koffiezaken om te volgen op Instagram

10 koffiezaken om te volgen op Instagram

5. Served

De Rotterdamse koffie- en cocktailbar Served gaat voor een hele duidelijke merkuiting op hun Instagramaccount. Het logo en de huiskleur is verwerkt in de profielfoto. De huiskleur komt terug in de foto's. Promotiebeeld heeft de huiskleur als achtergrond om nog meer herkenbaarheid te creëren. En kijk ook even naar de highlights. Daarvoor zijn mooie logo's aangemaakt in de juiste kleur met herkenbare icoontjes die passen bij de inhoud van de highlights. Ziet er strak uit toch? 

10 koffiezaken om te volgen op Instagram


6. Fixed Gear Coffee

Heb je, net als Fixed Gear Coffee, een hele duidelijke doelgroep? Speel daar dan extra op in door je content aan te passen op de interesses van die doelgroep. Fixed Gear Coffe is een koffiebar die zich in het bijzonder richt op wielrenners en fietsers. Daarom delen zij - naast beelden van de koffiezaak - ook veel content over fietsen. En niet alleen van fietsers in de zaak, maar ook inspirerende beelden van fietsers op andere plaatsen. Zo is hun pagina niet alleen een promotieplek van hun zaak, maar ook plek waar hun fietsfans een community hebben om tips, inspiratie en fietsverhalen te delen. 

10 koffiezaken om te volgen op Instagram

10 koffiezaken om te volgen op Instagram

7. Mr Morris

Bij Mr. Morris serveren ze meer dan alleen koffie. Daarom profileren ze zich op Instagram ook breder dan alleen met koffie. Zo laten ze zien waarom je bij hen moet zijn in plaats van bij de talloze andere koffiezaken in de buurt. Zo brengen ze hun healthy & wholesome sappen lekker veel in beeld. Heb jij ook een product of concept dat je naast de koffie wil promoten? Zorg dan dat het vaak en veel in beeld komt. Herhaling is belangrijk.  

10 koffiezaken om te volgen op Instagram

10 koffiezaken om te volgen op Instagram

8. Cafecito

Een voorbeeld van een koffiezaak die een strakke social media pagina runt is Cafecito. Deze Amsterdamse koffiebar heeft een hele duidelijke stijl qua foto's en gebruikt steeds dezelfde filters om een uniforme uitstraling te verzekeren. Ziet er mooi uit toch? Ze maken gebruik van highlights om de verschillende locaties toe te lichten en andere info te delen, zoals bijvoorbeeld: vacatures. Onder het kopje 'jobs' verzamelen ze alle stories met oproepjes voor nieuw personeel. Maak ook slim gebruik van highlights om nieuw personeel voor jouw zaak te werven. De drempel om te reageren nog lager maken? Laat mensen reageren via een sticker of vraag ze een reactie bij de story achter te laten. 

10 koffiezaken om te volgen op Instagram

10 koffiezaken om te volgen op Instagram

9. Koffie & Ik

Wil je meer mensen per post bereiken? Probeer dan eens wat meer video's te gebruiken. Koffie & Ik in Utrecht deelt regelmatig video's - die je makkelijk kunt terugvinden op hun videofeed - en bereikt daarmee nog veel meer volgers dan met een 'gewone' post. Kijk maar eens naar het aantal views dat links onderin de video's getoond wordt. 

10 koffiezaken om te volgen op Instagram

10 koffiezaken om te volgen op Instagram

10. Koffie Leute Brauhaus

De belangrijkste succesfactor van jouw koffiezaak ben je waarschijnlijk zelf. En je team. Dat begrijpen ze bij Koffie Leute heel goed. Gasten komen voor een babbeltje, de goede service en de relatie die ze met het personeel hebben. Vergeet daarom ook niet om jezelf en je team lekker veel in beeld te brengen op je social media accounts. Die bekende, vriendelijke gezichten zorgen voor een vertrouwd gevoel en meer betrokkenheid bij je posts. Kijk maar eens hoe ze dat bij Koffie Leute doen. 

10 koffiezaken om te volgen op Instagram

10 koffiezaken om te volgen op Instagram



Over de schrijver
Hoi! Mijn naam is Roos. Een echte foodie die van haar hobby haar werk heeft gemaakt. Al bijna 10 jaar verdiep ik me in (social) media voor food concepten. Ik adviseer je graag over de beste manier om via tekst, beeld en online communicatie de sfeer van jouw horecazaak over te brengen naar je gasten.
Reactie plaatsen