Facebook adverteren uitbesteden: Is het slim voor horecaondernemers?
4 min. leestijd

Facebook adverteren uitbesteden: Is het slim voor horecaondernemers?

Als horecaondernemer weet je hoe belangrijk het is om de concurrentie voor te blijven en ervoor te zorgen dat het publiek voor jouw restaurant of café kiest, in plaats van die van de buurman. Je hebt waarschijnlijk tijd en geld geïnvesteerd in traditionele marketingtactieken, zoals het drukken van flyers. Als je nog geen gebruik maakt van de kracht van Facebook-reclame, zou het kunnen dat je een mooie kans kunnen mist om a) ontdekt te worden door meer gasten en b) vaste gasten vaker te laten terugkomen. Na dit artikel kun je een goede afweging maken: Is het uitbesteden van Facebook adverteren óf zelf leren adverteren de juiste keuze voor jou?

Facebook is met meer dan 2 miljard actieve gebruikers per maand een van de grootste sociale media netwerken in de wereld. Dat zijn veel potentiële horecagasten die geïnteresseerd zouden kunnen zijn in jouw restaurant of café! Maar het maken en beheren van effectieve Facebook-advertenties kan best lastig zijn, zeker als je nog helemaal geen kennis hebt van marketing op Facebook. Daarom kiezen sommige horecaondernemers ervoor hun Facebook-advertenties uit te besteden aan een ervaren social media bureau. 

Laten we eens kijken naar enkele belangrijke redenen waarom het uitbesteden van uw Facebook-reclame de beste optie kan zijn voor jouw horecabedrijf: 

1) Expertise en ervaring

Social media bureaus zijn gespecialiseerd in digitale marketingstrategieën, waaronder Facebook-advertenties. Ze weten hoe ze campagnes moeten optimaliseren voor maximale betrokkenheid, klikken en conversies. Bovendien hebben ze jarenlange ervaring met het werken met bedrijven zoals dat van jou, waardoor ze weten wat het beste werkt voor specifieke branches en doelstellingen. Zeker als je een social media bureau kiest dat gespecialiseerd is in horeca, moet je er vanuit kunnen gaan dat de Facebook advertentie specialisten het maximale resultaat uit jouw beschikbare budget kunnen halen. Door Facebook-advertenties uit te besteden, krijg je dus toegang tot experts, zonder dat je iemand in dienst hoeft te nemen of alles zelf moet te leren. 

2) Kostenbesparingen

Het maken van effectieve Facebook-advertenties kan heel snel duur worden als je niet weet wat je doet. Een ervaren social media-bureau kan je helpen bij het maken van campagnes die zijn geoptimaliseerd voor kostenbesparing en toch geweldige resultaten opleveren. Door de Facebook advertenties uit te besteden, hoef je geen kostbare middelen te verspillen aan ineffectieve campagnes of tests, die uiteindelijk meer kosten dan ze voor jouw restaurant of café opleveren. 

facebook adverteren uitbesteden restaurant cafe

3) Tijdbesparing

Het ontwikkelen van effectieve Facebook advertentiecampagnes kost tijd. Met het testen van verschillende foto's, video's, teksten, budgetten en doelgroepsegmenten, het analyseren van de prestaties en het maken van aanpassingen op basis van die prestaties, scheelt het uitbesteden van Facebook Ads je een boel tijd. Behalve het delen van je bedrijfsdoelstelling - zoals meer gasten tijdens de lunch of reserveringen van een jongere doelgroep - met het social media bureau, en het aanleveren van belangrijke informatie (zoals je menu en budget), kun je de tijd in jouw agenda vrijmaken om andere belangrijke dingen in het restaurant of café te doen. 

4) Schaalbaarheid

Naarmate je horecabedrijf groeit, groeit ook de behoefte aan grotere marketingbudgetten - vooral als het gaat om betaalde advertenties zoals Facebook-advertenties. Met een uitbesteed team dat alle aspecten van het maken en beheren van Facebook advertentiecampagnes afhandelt, wordt het opschalen van jouw horecabedrijf veel gemakkelijker. Het social media bureau zorgt namelijk voor de juiste specialisten in jouw team. Je hoeft dus niet zelf op zoek naar marketingcollega's, ook niet als je uitbreidt met nieuwe restaurants en cafés. 

5) Toegankelijkheid en ondersteuning

Wanneer je te maken hebt met ingewikkelde digitale marketingstrategieën zoals adverteren op Facebook, is toegang tot deskundig advies van grote waarde. Vooral wanneer er nieuwe vragen opkomen of dingen niet volgens plan verlopen. Een social media bureau voor horeca geeft je ook in dit soort situaties professioneel advies over de mogelijk te nemen stappen. Je hoeft de stappen hiermee niet zelf uit te zoeken. Je hoeft alleen samen met het social media bureau uit de verschillende opties de beste te kiezen. 

Het uitbesteden van Facebook adverteren kan voor horecabedrijven dan ook de juiste keuze zijn. Toch kan het zelf leren Facebook adverteren heel waardevol zijn. Je bent geen geld kwijt aan een duur social media bureau en hebt zelf de controle over de advertenties. Weten of dit de juiste keuze voor jou is? Lees verder in ons artikel Waarom je Facebook Advertising zelf zou moeten leren voor jouw horecabedrijf. 



Over de schrijver
Hoi! Mijn naam is Roos. Een echte foodie die van haar hobby haar werk heeft gemaakt. Al bijna 10 jaar verdiep ik me in (social) media voor food concepten. Ik adviseer je graag over de beste manier om via tekst, beeld en online communicatie de sfeer van jouw horecazaak over te brengen naar je gasten.
Reactie plaatsen