LinkedIn marketing uitbesteden voor horeca: 6 redenen om te starten!
4 min. leestijd

LinkedIn marketing uitbesteden voor horeca: 6 redenen om te starten!

Concurrentie genoeg in de horeca en met de opkomst van sociale media wordt het voor restaurants en cafés steeds belangrijker om aanwezig te zijn op LinkedIn. Met meer dan 850 miljoen gebruikers geeft LinkedIn je als horecaondernemer de kans om jouw restaurant of café aan een enorm netwerk van potentiële gasten te laten zien. Maar het beheer van LinkedIn kan tijdrovend en ingewikkeld zijn. Is het uitbesteden van LinkedIn marketing voor horeca daarom een goed idee? Dat lees je in dit artikel

NB. We gaan er vanuit dat je de kansen van LinkedIn marketing voor horeca al ziet en specifiek de afweging wil maken of het uitbesteden van LinkedIn aan een social media bureau een goed idee is. Wil je eerst meer weten over LinkedIn? Lees dan het artikel: 5 LinkedIn tips voor horeca.

Het samenwerken met een professioneel social media bureau is een investering. Toch kan het een mooieReturn On Investment (ROI) opleveren. Zelfs vaak beter dan wanneer je de LinkedIn marketing van jouw restaurant of café zelf doet. Dat ligt maar net aan jouw kennisniveau en discipline om van LinkedIn marketing een succes te maken. Als je de LinkedIn marketingactiviteiten van jouw horecabedrijf uitbesteedt, hoeft je daarbij geen extra personeel in te huren of te investeren in dure tools en software. Door LinkedIn uit te besteden, kunt je geld besparen op overheadkosten terwijl je toegang krijgt tot de kennis van LinkedIn experts die binnen jouw budget een maximaal aantal potentiële gasten voor je bereiken..

Social media bureaus zijn ervaren in het ontwikkelen van effectieve strategieën die snel resultaat opleveren. Ze weten welke aanpak voor jouw horecabedrijf het beste werkt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het bereiken van de juiste doelgroep en het optimaliseren van de foto's, teksten en video's voor maximale zichtbaarheid op het platform. Dit betekent dat het social media bureau je kan helpen sneller, betere resultaten te behalen dan wanneer je er zelf mee aan de slag zou gaan met beperkte ervaring en/of middelen.

LinkedIn marketing uitebesteden horeca

Social media bureaus hebben doorgaans toegang tot geavanceerde tools en middelen waarmee ze gegevens kunnen analyseren, prestatiecijfers kunnen bijhouden en campagnes kunnen optimaliseren voor een maximaal bereik en betrokkenheid op LinkedIn. Als je deze tools zelf wil aanschaffen zijn ze vaak relatief duur, terwijl een social media bureau de investering spreidt over alle opdrachtgevers. Door de LinkedIn marketing van jouw restaurant of café uit te besteden kun je werken met deze professionele tools, terwijl je zelf niet de investering hoeft te dragen.

Een van de grootste voordelen van het werken met een social media bureau voor LinkedIn marketing is de mogelijkheid om gebruik te maken van de verschillende expertises in het team. Zo hebben social media bureaus een eigen netwerk van tekstschrijvers, fotografen, videomakers en strategen. Omdat ze vaak met deze professionals samenwerken zijn ze goed op elkaar ingespeeld en weten ze hoe ze voor jouw horecabedrijf de beste content voor LinkedIn kunnen maken, zodat je continu ontdekt wordt door nieuwe gasten en top of mind blijft bij vaste gasten.

Als je de LinkedIn marketing uitbesteedt aan een social media bureau, dan zorgt het social media bureau dat je het hele jaar goed zichtbaar bent op LinkedIn. Horecaondernemers die de social media zelf doen willen nog wel eens een tijd lang niets posten. Gewoon omdat het druk is in de zaak - een heel begrijpelijke reden. Toch is het steeds weer starten en stoppen, of nooit starten, de reden dat veel horecabedrijven niet succesvol zijn op LinkedIn. Met het inhuren van een social media bureau besteed je de verantwoordelijkheid voor het posten op LinkedIn uit. Daardoor zul je zien dat je het hele jaar door, iedere dag goed zichtbaar bent op LinkedIn.

Wanneer je werkt met een ervaren team van social media professionals, is de kans op LinkedIn succes op de lange termijn groter dan wanneer je er zelf - af en toe - mee aan de slag gaat. Belangrijk daarbij is wel dat het voorafgaand aan de samenwerking duidelijk is wat de doelstellingen van de LinkedIn marketingactiviteiten zijn. Zonder doelstellingen weet je namelijk niet of de samenwerking succesvol is en kun je de kwaliteit van het social media bureau tussentijds niet goed beoordelen. Vraag voorafgaand aan de samenwerking dan ook altijd voor welke andere horecabedrijven het social media bureau de LinkedIn marketing verzorgt en of ze een stap voor stap strategie voor je op papier kunnen zetten. Zo krijg je snel een beeld of het social media bureau inderdaad op lange termijn de doelstellingen voor jouw horecabedrijf kan helpen te behalen.

Het uitbesteden van LinkedIn marketing kan de juiste keuze zijn voor horecaondernemers die zichtbaar willen zijn bij hun doelgroep op het grootste professionele netwerkplatform van dit moment,  zonder dat dit kostbare tijd van hun dagelijkse activiteiten in beslag neemt. Het inschakelen van een gespecialiseerd social media bureau is een investering, maar helpt tegelijkertijd kosten te besparen, de efficiëntie van LinkedIn campagnes te verhogen, toegang te krijgen tot professionele tools en middelen, de expertises in het team te benutten en lange termijn resultaten te genereren.

Het uitbesteden van LinkedIn marketing kan voor horecabedrijven de juiste keuze zijn. Toch kan het zelf leren van LinkedIn marketing heel waardevol zijn. Als je eenmaal weet wat je doet zul je zien dat LinkedIn marketing helemaal niet zo moeilijk is. Meer weten over LinkedIn? Meld je aan voor Lekker Gastvrij Online: dé online social media leeromgeving voor horeca. Je start een Gratis Proefweek door onderstaand formulier in te vullen. Veel plezier!







Over de schrijver
Hoi! Mijn naam is Roos. Een echte foodie die van haar hobby haar werk heeft gemaakt. Al bijna 10 jaar verdiep ik me in (social) media voor food concepten. Ik adviseer je graag over de beste manier om via tekst, beeld en online communicatie de sfeer van jouw horecazaak over te brengen naar je gasten.