Personeelstekort in de horeca? Ontvang meer sollicitaties met social media

Personeelstekort in de horeca? Ontvang meer sollicitaties met social media

Veel horecaondernemers kampen momenteel met een personeelstekort. Teams werden tijdens de coronacrisis steeds kleiner, en het blijkt lastig om de gaten die ontstaan zijn weer op te vullen. Al je concurrenten vissen in dezelfde vijver van horecatoppers. Het drukste seizoen nog moet beginnen en iedereen aast op dezelfde talenten. Zo wordt het steeds ingewikkelder om ook voor jouw zaak de juiste kandidaten te vinden voor bar, bediening of keukenbrigade. Zet social media in als wervingstool. Dikke kans namelijk dat de ideale nieuwe collega al tussen jouw volgers of hun vrienden zit. We geven je 6 tips waarmee je direct meer sollicitanten trekt. 


1.    Laat zien hoe leuk werken bij jullie is

De kans is groot dat er tussen de volgers van jullie Instagram, Facebook of TikTok fans zitten die heel graag bij jou willen werken. Maak hen deelgenoot van het plezier dat jullie in je werk hebben. Gebruik bijvoorbeeld stories om fragmenten te delen van een teamuitje. Deel de gezelligheid tijdens het personeels-eten en laat zien dat het team de dag vaak afsluit met een gezamenlijk drankje na sluitingstijd. 

Als het binnen de stijl van jouw horecabedrijf past kun je overwegen om ook ruimte te maken voor het delen van grappige content. Denk bijvoorbeeld aan reels & TikTok filmpjes die gemaakt worden onder de hashtag #horecabelike. Je speelt dan met je personeel herkenbare situaties na die je tegenkomt in de horeca. Je laat met dit soort content zien dat jullie jezelf niet té serieus nemen en dat je humor kunt waarderen. 



2.    Toon je waardering voor het huidige team

Laat op social media regelmatig zien dat je blij bent met het huidige personeel. Niet alleen erg leuk voor hen, maar ook belangrijk voor potentiële nieuwe teamleden . Zij zullen het prettig vinden om te zien dat goed werk niet onopgemerkt voorbijgaat. Ze krijgen zo alvast een positief voorproefje van de werksfeer en nieuwe collega’s! 



3.    Wees transparant en duidelijk

Niets zo irritant als vacatures waar de arbeidsvoorwaarden niet duidelijk vermeld zijn. Het creëert meteen afstand omdat de lezer - jouw potentiële nieuwe collega - het gevoel krijgt dat je iets achterhoudt of dat er een addertje onder het gras zit. Wees eerlijk over wat je kunt bieden. Geef een salarisindicatie en vertel hoe flexibel je kunt zijn qua uren en vakanties. Als dat niet aansluit bij de wensen van de lezer dan weet je dat liever meteen, dan dat je daar pas achter komt nadat je tijd hebt gestoken in communicatie met deze persoon en misschien zelfs in een sollicitatiegesprek of proefperiode. Het beste kun je de vacaturetekst schrijven vanuit de wensen van een sollicitant, bijvoorbeeld: ‘Ben je op zoek naar een gezellige werksfeer, flexibele uren en de allerleukste collega’s? Kom dan werken bij [naam restaurant]!’ 


4.    Make them an offer they can’t refuse

Wees je bewust van het feit dat de vraag naar personeel in de markt hoger is dan het aanbod. Dat betekent dus dat je extra je best zult moeten doen om de juiste personen aan te trekken. Kijk kritisch naar hoe jij het verschil kunt maken ten opzichte van andere restaurants. Heb je de mogelijkheid om meer te betalen? Kun je interessante opleidingskansen bieden? Misschien kun je zelfs wel een actie starten waarbij je een gratis wijncursus aanbiedt aan alle nieuwe medewerkers. Durf iets meer te investeren om dat ene talent binnen te halen waar je al zo lang naar op zoek bent. 


5.    Vergroot het bereik van je zoektocht

Maak slim gebruik van bestaande en nieuwe kringen om je bericht te delen. Zet sowieso je eigen team in om binnen hun eigen vriendengroepen en netwerk een vacature door te sturen. Maak het ze wel zo makkelijk mogelijk. Deel in de personeelsapp een bericht met daarin kort alle details van de vacature + jouw telefoonnummer en mailadres. Vraag alle medewerkers in de appgroep om dit bericht binnen hun eigen appgroepen met vrienden en familie te delen. Je maakt het zo heel makkelijk voor anderen om dit bericht weer door te sturen naar mensen die wellicht interesse hebben. Plaats ook een gezellige foto van het team (of van een lachende werknemer die in het restaurant bezig is) op social media. In het onderschrift vraag je je volgers om de beste horecatoppers onder het bericht te taggen. Leg uit dat je op zoek bent naar leuke nieuwe collega’s. Je kunt nu sowieso alle getagde personen gaan volgen. Zijn ze nu niet op zoek? Dan blijf je in iedere geval in hun netwerk voor wanneer ze wel beschikbaar zijn. 


6.    Interactieve stories & solliciteren via DM

Door het voor sollicitanten zo makkelijk mogelijk te maken om te reageren op jouw vacature, verlaag je de drempel voor iedereen die geïnteresseerd is. Denk bijvoorbeeld aan het delen van je vacature in stories. Dan kun je in het verhaal een sticker toevoegen waarin volgers kunnen reageren als ze bij jou willen komen werken. Zo heb je snel het eerste contact gelegd en kun je daarna een afspraak inplannen voor een gesprek. Sla alle vacature posts op in highlights. Zo kunnen volgers je vacatures makkelijk terugvinden. 

Meer sollicitanten via social media




We maakten ook deze video over het vinden van personeel via social media. Floor vertelt waar je op moet letten om je vacature zo aantrekkelijk mogelijk te maken en hoe je jouw concurrenten een stapje voor blijft. 



Advertenties inzetten om je vacatures een boost te geven? Download hier onze module ‘adverteren voor beginners’.


Adverteren voor beginners


Over de schrijver
Hi! Ik ben Floor Eizema, growth hacker en social media strateeg voor horeca. De afgelopen 6 jaar bouwde ik samen met een groep enthousiaste eetliefhebbers een eetclub met 80.000+ Instagramvolgers. Nu help ik restaurants, cafés en hotels te groeien op social media, zodat ze ontdekt worden door nieuwe gasten en vaste gasten vaker langskomen.
Reactie plaatsen