Voorbeelden van leuke horeca highlights voor Instagram

Wil je aan de slag met highlights op je Instagram account, maar weet je nog niet precies hoe? Hieronder delen we voorbeelden van horecazaken die op een slimme manier gebruik maken van highlights om hun restaurant of winkel onder te promoten onder gasten. Laat je inspireren door deze collega’s! Het inrichten van je highlights is helemaal niet moeilijk en is zo gepiept. 

Over highlights

Instagram highlights (of hoogtepunten) zijn stories die je opslaat, zodat ze niet na 24 uur verdwijnen, maar zichtbaar blijven voor je volgers. Na het plaatsen van je story klik je onderin het verhaal op de knop 'uitlichten'. Daar kies je uit je bestaande categorieën of je maakt een nieuwe categorie aan. Zo kun je de stories in je highlights ordenen. Dat maakt het nog makkelijker voor volgers om de juiste content te vinden waar ze naar zoeken. Zorg ervoor dat je op jouw profiel een aantal highlights hebt waarin de belangrijkste informatie en beelden verwerkt zijn die een volger ervan overtuigen om als gast jouw restaurant te bezoeken. Gebruik ze als een soort brochure waarin volgers een goede indruk krijgen wat ze bij jou kunnen verwachten. Er zijn veel horecaondernemers die daar al best handig in zijn. Kijk hieronder af hoe zij het oppakken en geef daar je eigen draai aan op je eigen account.


Rubrieken

De CousCousBar heeft hele duidelijke highlights aangemaakt, onderverdeeld in rubrieken die voor hen het belangrijkst zijn in de communicatie naar hun volgers en gasten. Onder het kopje ‘catering’ staan alle verhalen opgeslagen die informatie bevatten over catering of beelden van cateringklussen die geweest zijn. De tweede rubriek is een samenvatting van stories over hun locatie in (Amsterdam-)West. Ze hebben de locatie-emoticon gebruikt in de titel zodat het duidelijk is dat het om een vestiging gaat. Daarnaast delen ze ook nog recepten, merchandise en stories over de MAMA’s (de powervrouwen achter de potten en pannen van de couscousbar).

SLIM: een rubriek ‘werken bij’ waarin je al je vacatures vast zet + laat zien hoe gezellig het is om bij jullie te werken. Laat weten dat sollicitanten zich via de chat mogen melden.


Titels

Wist je dat je maar 15 tekens hebt om een titel voor je highlight te maken. Het liefst gebruik je er zelfs maar 8-10, omdat de titel anders afgebroken kan worden en ‘...’ verschijnt in plaats van de laatste letters van je titel. Voorbeelden van goede titels zijn:

  • Menu
  • Sfeer
  • Vacatures
  • Werken bij
  • Reserven
  • Over ons
  • Events
  • Feestje?
  • To Go
  • Bestellen
  • Reviews
  • Zakelijk
  • Catering

Iconen

De standaard instellingen van Instagram kiezen de eerste story van je highlight als de omslag. Veel accounts kiezen ervoor om een uniforme uitstraling te creëren door een story met een icoon aan te maken dat een duidelijk symbool is voor de inhoud van de rubriek, en in dezelfde stijl en opmaak is als de icoontjes van de andere rubrieken. Wil jij dat ook? Maak dan voor iedere rubriek een story aan met een rustige achtergrond en 1 icoon dat duidelijk weergeeft wat er in de rubriek te zien is. Die kan meteen als cover voor de rubriek dienen. Een ontwerpje maken kan heel makkelijk in het online programma Canva, of in de app Unfold. Karaat Amsterdam heeft variaties op het eigen logo gemaakt waarin de titels van de rubrieken staan. Clean, overzichtelijk en professioneel.


Reserveren

SLIM: Maak een highlight aan met het kopje ‘reserveer’. Vul die met een story waarin je een swipe-up of link-knop toevoegt naar de reserveringspagina op je website. Deze highlight zet je helemaal vooraan, zodat alle bezoekers van jouw account direct zien waar ze kunnen reserveren.

Menu

Zodra jullie een gloednieuw menu hebben deel je dit natuurlijk ook in de stories. Sla posts over jullie huidige menu en de specials op onder deze rubriek. Zo weten gasten altijd wat er bij jullie geserveerd wordt. Vergeet ook niet oude menu’s uit de highlight te verwijderen als ze niet meer relevant zijn.

Sfeer

Restaurant Tijm in Utrecht deelt onder het kopje 'locaties' sfeerfoto's die laten zien waar de vestigingen zich in de stad bevinden, maar ook van het interieur. Zo krijg je een mini rondleiding en kunnen volgers virtueel alvast een plekje uitzoeken waar ze willen gaan zitten als ze bij je langskomen als gast.


Reviews

Maak een aparte categorie voor reviews aan. Hierin kun je stories delen wanneer gasten een fijne ervaring in jouw restaurant hebben gehad en daarover iets geplaatst hebben op social media. Binnen no-time heb je een hele verzameling aan positieve beoordelingen op een rij.

Feestje, vergadering of bruiloft

Kunnen gasten ook bij jou terecht voor een feestje, en vergadering of een bruiloft? Maak een kopje aan voor 'zakelijk', 'events' of 'feestje' en deel daarin informatie over alle mogelijkheden om bij jou iets te vieren of presentaties te geven.


Zelf aan de slag met de socials van jouw restaurant? Word lid van onze social media club voor horeca!

Deze tips helpen je alvast een beetje op weg met het professionaliseren van de social media van jouw horecazaak. Wil je met een slimme social media strategie het niveau van jouw socials nog hoger trekken? Download hier dan gratis en vrijblijvend de brochure van Lekker Gastvrij Online, dé social media club voor horecaondernemers waar je alles vindt om:

  • Social media zelf te doen, of;
  • Social media efficient uit te besteden

We werken graag met je samen!