Restaurant marketing op Instagram: 9 tips!

Wist je dat gemiddeld 25% van je gasten foto’s van jouw restaurant op social media plaatst, bijvoorbeeld om vrienden te laten weten hoe goed de ervaring was? Restaurant marketing op Instagram is daarmee hét middel voor horecazaken om zichtbaarheid te genereren, nieuwe gasten aan te trekken en top of mind te blijven bestaande relaties. We nemen je mee in de ontwikkeling en geven je 9 concrete tips!

Instagram marketing voor restaurants in 2021 belangrijker dan reviews!

Instagram is voor restaurants op dit moment een waardevoller marketingplatform dan ooit, want om er nog maar een cijfer tegenaan te gooien: in 2021 zijn de eigen social media kanalen van restaurants in 75% van de restaurantbezoeken leidend in de keuze van de gast. Dat betekent dat minstens 3/4 van de restaurantbezoekers in de oriëntatiefase op Instagram en Facebook bepaalt of ze wel of niet bij een restaurant binnenstappen. Dat is een serieuze massa!

Reviewplatforms zijn ook nog steeds belangrijk, maar de marketingkracht ervan wordt minder. Gasten beseffen zich steeds meer dat de reviews niet altijd te vertrouwen zijn – vaak zelfs geschreven door de restauranteigenaar – en lezen ze daarom nog maar weinig. En met Instagram als snelstgroeiende social platform van 2019 en 2021 kijken we nu liever naar het Instagram account van de horecaonderneming. Dat maakt restaurant marketing op Instagram dit jaar extra belangrijk.

Wees ook online gastvrij!

Laten we meteen een mythe uit de weg helpen: Het belangrijkste doel van restaurant marketing op Instagram is niet om duizenden volgers te verzamelen. Hoe leuk dat ook is: de belangrijkste functie van jouw Instagram is het vertalen van de gastvrijheid in de zaak naar online. In andere woorden: je wil dat de online ervaring van jouw restaurant op Instagram gelijk is aan de fysieke ervaring wanneer gasten bij je binnen stappen. Zolang je daar op focust komen de volgers vanzelf.

Maar hoe werkt restaurant marketing op Instagram precies? We hebben 9 tips voor je op een rij gezet!

9 Instagram marketing tips voor jouw restaurant.

1. Ga voor User Generated Content (UGC) met een subniche hashtag

Ok, we beginnen meteen met een lastige maar stay with us! 🙂 Een niche is niets anders dan jouw kleine stukje op het internet en – hier specifiek – op Instagram. Bij  restaurant marketing op Instagram is het kiezen van een niche belangrijk en het kiezen van een subniche nog belangrijker! Een niche, en zeker een subniche, onderscheidt je namelijk van andere restaurants. Het doel: door in je  restaurant marketing op Instagram een duidelijke niche te kiezen laat je al snel de concurrentie achter je.

Wat is een niche en wat is een subniche?

Een niche is een thema waarbinnen je gaat posten op Instagram. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor het thema ‘restaurant’ of ‘café’. Het doel van een niche is opvallen bij een doelgroep, die op Instagram specifiek naar dit thema opzoek is. Bij een niche als ‘restaurant’ is de concurrentie met andere restaurants alleen nog steeds ontzettend groot. De kunst is daarom om een niche binnen een niche te kiezen: een subniche. Een subniche is een thema binnen het hoofdthema dat je gekozen hebt. Een voorbeeld:

Niche: restaurant
Subniche: vegan restaurant

Niche: restaurant
Subniche: Amsterdam restaurant

Niche: café
Subniche: kattencafé

Kies voor een niche hashtag bij restaurant marketing op Instagram.

De volgende stap is het kiezen van een of twee hashtags die passen bij de niche die je gekozen hebt. Denk bijvoorbeeld aan #veganrestaurant of, zoals in het geval van The Vegan Junkfood Bar #veganjunkfood. Deze hashtag bewaar je in je biotekst op Instagram. Zo weten gasten die bij jou gegeten hebben welke hashtag ze kunnen gebruiken als ze een foto van jouw restaurant delen.

Dat is User Generated Content!

En dat laatste, gasten die met jouw persoonlijke hashtag foto’s in jouw restaurant delen, daar gaat het om. Deze foto’s heten User Generated Content (UGC) en zijn goud waard! Weet je nog dat we het hadden over de onbetrouwbaarheid van reviews? Met foto’s, video’s en teksten die door je gasten gemaakt zijn heb je bewijs in handen dat niet jij, maar de gast zelf genoten heeft in jouw zaak! De sterkste restaurant marketing op Instagram die je kan hebben! User generated content  geeft een realistisch beeld weer, helpt bij het opbouwen van een community en vergroot direct je betrokkenheid. Vandaag nog mee starten dus! 

2. Gebruik haakjes: vakanties, seizoenen en nationale feestdagen  

Een geweldige restaurant marketingstrategie op Instagram is het plannen van posts rondom haakjes zoals seizoenswisselingen, terrasopeningen, de verjaardag van je zaak en nationale feestdagen of vakanties. Denk aan: #InternationalWomensDay,  #Veganuary, Valentijnsdag, moeder- en Vaderdag, Pasen of Kerst. Het creëren van inhoud voor deze momenten vergroot je bereik (omdat de hashtags trending zijn) en is super praktisch omdat je het ver van tevoren kunt bedenken, maken en plannen. Zo doe je het:

Stap 1. Bedenk een toffe actie voor deze dag

Denk bijvoorbeeld aan: moeders die gratis koffie krijgen op Moederdag, een compleet vegan 3-gangendiner voor een gereduceerde prijs op World Vegan Day of het verstoppen van paaseitjes in de zaak met pasen.

Stap 2. Bedenk er creatieve posts omheen voor op Instagram

Bedenk een simpele campagne om je  de marketingactie voor je restaurant op Instagram te promoten. Denk aan een aankondiging, een post waarmee je jouw volgers stimuleert om iemand te taggen in de comments en snelle updates. Vergeet nooit een Call To Action toe te voegen, zoals Vegabond goed doet in onderstaande post! 

3. Een strakke feed 

Het oog is wil ook wat. Op Instagram is het allereerste wat je ziet de feed en of het een samenhangend geheel is. Een sterke visuele indruk maken is dus ontzettend belangrijk. Een rommelige indruk is een slechte eerste indruk. Zorg ervoor dat je een consistent kleurenpalet houdt met beeld uit afwisselende hoeken. Het kan de kleur van je muren zijn, oppervlak van de tafels of een andere consistente factor. Wat je ook kiest, probeer consistentie en drukke afbeeldingen af te wisselen met rustigere foto’s, plaatjes of quotes.Vergelijk de twee onderstaande restaurant feeds: de eerste plaatst een willekeurige verzameling aan content, zonder een duidelijk kleurenpalet of thema in gedachten. De tweede gaat voor een duidelijk thema dat een veel meer bevredigend effect creëert voor profielbezoekers.

Gebruik de gratis app Preview waarin je precies kunt zien hoe je feed eruit komt te zien. Je upload simpelweg al het beeld van je filmrol wat je wil gebruiken en versleept ze tot je een strakke feed hebt met een afwisselende volgorde

4. Stories, stories en nog een stories! 

Een andere must voor restaurant marketing op Instagram zijn Story highlights! Wanneer iemand op je profiel terecht komt, wil je hem zoveel mogelijk geven om naar je restaurant te kijken en er meer over te leren voordat ze ergens anders heen gaan. Story highlights fungeren als een menu op je Instagram-profiel, dat gebruikers kunnen aanklikken en bekijken, zoals een website.

Of het nu gaat om je menu, wekelijkse specials, het personeel, evenementen, gasten of een speciale playlist- denk na over wat je over je horecazaak wilt overbrengen bovenaan je profiel zodat bezoekers je willen volgen!

6. Werk samen met influencers en foodbloggers 

Eten is zo’n populaire industrie op Instagram (ik bedoel, we moeten allemaal lekker eten, toch?). Er zijn duizenden influencers en bloggers in de ruimte zijn die aanbevelingen, recepten en geweldige inhoud voor restaurants delen. Deze gebruikers hebben doorgaans een zeer betrokken publiek in de gebieden waar ze gevestigd zijn, en daarom is samenwerking met hen een geweldige manier om restaurant marketing tactieken te gebruiken om nieuwe potentiële klanten te bereiken. 

Er zijn zoveel manieren om met influencers samen te werken, afhankelijk van je budget en doel. Veel foodbloggers met een groot aantal volgers rekenen een bedrag per bericht of verhaal, terwijl sommige micro-influencers berichten posten in ruil voor een gratis maaltijd. Hier zijn twee voorbeelden van food influencers die over horeca ondernemingen posten: de eerste is gelabeld aan een advertentie en de andere is iemand die een band wil hebben met je restaurant en het leuk vind om langs te komen. 

7. Houd wedstrijden & weggeef-acties 

Een waardevolle marketingtactiek voor restaurants voor Instagram is om wedstrijden te houden met je publiek. Dit vergroot niet alleen de betrokkenheid   – met het feit dat je volgers het leuk vinden en reageren om mee te doen – maar ook je bereik  – door van ‘tag een vriend’ een vereiste te maken om mee te doen.Je volgers helpen daarom de merkbekendheid  te vergroten door mensen (die waarschijnlijk ook in je regio zullen wonen) te taggen in de wedstrijdpost!

Competities vereisen organisatie, omdat je moet beslissen over:

  • De prijs
  • De wijze van binnenkomst
  • Hoe je de winnaar kiest
  • Hoe ze de prijs inwisselen
  • Algemene voorwaarden van de actie

We hebben een campagne template voor je gemaakt in ons e-book hoe je dit makkelijk op kunt zetten. 

8. Fotografietip: de flat lay shot!

Een trend in restaurant marketing op Instagram is een flat lay shot.  Zowel restaurants als foodbloggers fotograferen hun tafels vanuit vogelperspectief om het bevredigende effect te creëren dat we zo gewend zijn op Instagram te zien. Ja, het kan een beetje gênant zijn om op een stoel te staan ​​om de foto te maken, maar het is wat je moet doen als je wilt dat je Instagram-profiel opvalt!

Dit leent zich uitstekend opvallende meubels of ornamenten te hebben om je tafels echt op Instagram te laten knallen! Denk eerst aan foto’s: of het nu bloemen, servetten met opvallende patronen of mooie versieringen zijn – alles wat het onweerstaanbaar fotogeniek maakt, zal een verschil maken.

Hoe goed iPhone-camera’s ook zijn, het is de moeite waard om te investeren in een DSLR van hoge kwaliteit als je je restaurant marketing echt naar een hoger niveau wilt tillen.

8. Fotografie: verlichting

Goede verlichting is belangrijk voor restaurant marketing voor zowel jou als je foodfotografie, en  de foto’s die je klanten zullen maken en delen op Instagram! Natuurlijke verlichting leent zich goed voor Instagram, vooral voor die accounts die op zoek zijn naar een bleek thema of kleurenpalet voor feed. Maar zelfs als je restaurant (en dus Instagram-feed) donker is, moet je altijd proberen je eten te fotograferen in goed verlichte omgevingen. Als je nieuwe gerechten of seizoensspecialiteiten promoot op Instagram, neem dan de foto’s op een tafel met de beste natuurlijke verlichting of zelfs buiten. 

Fotografeer geen voedsel in volledig direct zonlicht, omdat het de opname kan overbelichten en ook harde schaduwen kan veroorzaken. Het belangrijkste is om consistent te blijven met je restaurant marketing, merk en Instagram thema. 

Ten slotte moeten zowel de hoek als de belichting van je fotografie het gerecht op de foto benadrukken. Dit wordt ondersteund door de compositie van de opname zelf. Vooral voor flat lays is het geweldig om een ​​verscheidenheid aan tafelsteunen te hebben die de foto verbeteren, maar je moet oppassen dat je de aandacht niet afleidt van het eten en drinken dat je probeert te uit te lichten.

9. Compositie 

Afhankelijk van je Instagram-thema, kun je composities maken die bijzonder kleurrijk zijn, of contrasterend alleen items van een vergelijkbare kleur gebruiken die elkaar aanvullen. Decoratieve items die de inhoud opvallender maken, zonder de aandacht te trekken, zijn ideaal.Stel je compositie op en denk na over hoeken en leidende lijnen die de aandacht trekken naar je gerechten, dat maakt dat het er mooi uitziet!

Tot slot is het overkoepelende doel in food fotografie dat het de kijkers het water in de mond doet lopen. 😉