Inspiratie voor een eindeloze stroom aan content

Het vullen van jouw social media kanalen kan een uitdaging zijn. Want hoe kom je iedere keer weer op nieuwe ideeën om jouw horecazaak onder de aandacht te brengen? Een writersblock en gebrek aan inspiratie zijn de meest voorkomende redenen voor ondernemers om de continuïteit in het posten te verliezen. Zonde! Want met deze simpele invuloefening creëer je in een mum van tijd een eindeloze stroom aan content ideeën. 

Vaak horen we van ondernemers dat ze twijfelen of er wel voldoende over hun restaurant of bar te vertellen is om iedere week leuke, interessante en verbindende content over te maken. Ze zijn bang dat ze zichzelf 100x moeten herhalen en hun gasten gaan vervelen. Geen zorgen! Er is meer dan genoeg om te delen met je volgers. Wanneer je de content planning voor de komende tijd gaat maken stel je jezelf gewoon de volgende vragen, dan weet je zeker dat je weer boordevol inspiratie zit. Een simpel trucje, maar heel effectief:

1. WIE?

Dit is de categorie waarin je posts bedenkt over wie jij bent. Wie er in je team zitten. En voor wie je dit doet. Laat mensen de persoonlijke gezichten zien die samen het team vormen. Vertel waarom je de zaak begonnen bent. Laat beelden van achter de schermen zien om een inkijkje te geven in het team. Deel de verjaardag van een medewerker. Misschien zijn er wel nieuwe mensen bijgekomen, of ben je juist opzoek naar nieuw personeel. 


In deze categorie kun je ook nadenken over de vraag VOOR WIE je het doet. Welke doelgroepen wil je aanspreken? Waarom is jouw restaurant voor hen geschikt? Deel bijvoorbeeld posts over de speelhoek of kinderstoelen als je gezinnen wilt aanspreken. Of laat zien waarom jouw zaak de ideale locatie is voor een date. Wil je juist meer groepen aanspreken? Deel dan informatie over grote tafels, groepsmenu's, zaaltjes, aparte ruimtes of feestelijke extra's die je kunt bieden. 


2. WAT?

Vraag jezelf af wat er nieuw is in jouw aanbod. Zijn er nieuwe gerechten? Werkt de keuken met een tof nieuw ingrediënt dat nu in het seizoen is of wat ze net hebben ontdekt? Deel favoriete menu-items en klassiekers. Als ze het goed doen op de kaart, doen ze het ook goed op de socials. 


Wat biedt je naast de gerechten voor extra's aan? Wat maakt een bezoek aan jouw horecazaak anders? Wanneer er diensten of services zijn die je verleent die een bezoek makkelijker of comfortabeler maken, is het slim om die te delen. Zoals: dekentjes en terrasverwamers om lekker lang buiten te blijven zitten, kleurplaten, speelgoed en kinderstoelen voor de kleintjes, groepsmenu's voor grote gezelschappen, een afsluitbare ruimte voor vergaderingen, schermen voor presentaties, picknickmanden... etc. 


3. WAAR?

Wat maakt jullie locatie bijzonder? Maak foto's en video's van het pand en de omgeving. Sfeervolle foto's van de verschillende seizoenen. Gezellige terrasfoto's. Beelden van hoe het er vroeger uit zag. Misschien herkennen gasten het van lang geleden? Deel de sfeer van het interieur en de verschillende soorten zitjes en tafels waar mensen kunnen aanschuiven. Maak ook eens een aantal posts over wat er bij jou in de buurt te doen is. Een mooie wandelroute, een gezellige markt, een leuke winkelstraat. Zo breng je gasten op ideeën voor een volledig dagje uit, waarbij ze uiteraard bij jou komen eten. 



4. WAAROM?

Deze categorie is op twee manieren te benaderen. Je kunt jezelf afvragen waarom je doet wat je doet. Deel hoe je de zaak bent begonnen, wat je zo leuk vindt aan het vak of waarom het bij jullie anders is dan in andere horecazaken. Aan de andere kant kun je reviews en ervaringen van gasten delen die enthousiast zijn over de gerechten en de service. Dat is immers waar je het allemaal voor doet. Daar mag je mega trots op zijn en dat mag gedeeld worden. Het zal volgers overtuigen van de kwaliteit van jouw restaurant en hen overtuigen ook eens langs te komen. 


5. WANNEER?

Welke bijzondere gebeurtenissen of feestdagen komen eraan? Promoot evenementen die je organiseert en laat weten of er speciale menu's zijn. Voor een succesvolle promotie moet je de aankondiging van een evenement zeker 3x herhalen. Daarmee vul je jouw planning al lekker op! Vergeet niet om achteraf ook nog een post te maken over het succes van het evenement. Zo zullen gasten die het gemist hebben extra gemotiveerd worden om de volgende keer wél te komen en op tijd te reserveren.


6. HOE?

Onder deze noemer vallen alle video's en foto's van momenten achter de schermen. Of leuke hacks en tips voor het dekken van de tafel, het vouwen van een servet of het bereiden van een ingrediënt. Social media gebruikers zijn nieuwsgierig en vinden niets leuker dan reality-tv. Wees dus vooral niet bang om de momenten achter de schermen te delen want die leveren vaak de leukste reacties en de meeste engagement op!


Wil je maandelijks 30x ready-to-post foto's en teksten ontvangen? Lekker Gastvrij Online is dé social media oplossing voor horecaondernemers. Iedere maand ontvang je niet alleen 30x foto's en teksten (rechten-vrij) die je kunt gebruiken voor je eigen social media kanalen, maar we delen ook tips, nieuwe ontwikkelingen in social media apps en voorbeelden van andere horecaondernemers op TikTok, Instagram en Facebook. Meer weten? Download de brochure hieronder: