Wat kost social media marketing voor horeca?

Wat kost social media marketing voor horeca?

Ga je de social media van jouw restaurant, café of hotel zelf doen of uitbesteden? Misschien vraag je je daarbij af welke kosten er komen kijken bij social media marketing voor horeca. Als ondernemer wil je natuurlijk dat je investeringen opleveren. In dit artikel zetten we daarom de kosten voor social media marketing op een rij. We kijken daarbij zowel naar de kosten wanneer je ervoor kiest om het zelf te doen, als naar de kosten voor het professioneel uitbesteden van de social media marketing. Heb je na dit artikel vragen? Bel ons even op 085-1308340. Dat vinden we alleen maar leuk. Een mail sturen naar contact@lekkersociaalmedia.nl kan natuurlijk ook. 

Wat kost social media marketing voor horeca als je het helemaal zelf doet?

Als je net een nieuw horecabedrijf start is er vaak geen budget om een professioneel marketingbureau in te huren. Of misschien vind je social media en alles wat er bij komt kijken - van fotografie tot teksten schrijven - gewoon leuk en wil je het graag zelf oppakken. Dan kun je social media goed zelf doen. Zeker als je al wat kennis hebt van hoe social media werkt. Social media marketing voor horeca hoeft namelijk niet moeilijk te zijn. Het is niet nodig om super creatieve campagnes te bedenken en het wiel iedere keer opnieuw uit te vinden. In de basis is het vertellen van jullie verhaal genoeg en is het enige wat je nodig hebt tijd, doorzettingsvermogen en een goede camera of telefoon met camerafunctie. Voor het zelf doen van social media zijn de kosten in euro's dan ook laag. Als je al een goede camera of camera op je telefoon hebt is social media marketing zelfs helemaal gratis. 

Handige tools wanneer je social media zelf doet. 

Horeca social media kosten 1Om het jezelf makkelijk te maken zijn er een aantal handige hulpprogramma's en tools voor social media. Deze tools hebben vaak een gratis versie, waarmee je kunt proberen of je het handig vindt. Als je er echt mee aan de slag gaat adviseren wij wel de betaalde versies te nemen. Daarmee kun je de uitstraling van je social media kanalen echt professionaliseren. We zetten ze hieronder op een rij. En wil je meer weten over deze tools, of ze direct downloaden en uitproberen? Lees dan het artikel 'De 10 Beste Social Media Apps Voor Horeca'.

Voor fotografie

1. VSCO - Gratis basisversie / Pro-versie voor 21,99 per jaar.
2. Snapseed - Gratis
3. Preview - Gratis

Voor IGTV, Reels en TikTok

4. CapCut - Gratis

Voor vormgeving

5. Over - Gratis basisversie / Pro-versie voor 96,99 per jaar.
6. Canva - Gratis basisversie / Pro-versie voor 109,99 per jaar.

Voor inplannen

7. Later - Gratis basisversie / Pro-versie voor 15,- per maand
8. Creator Studio - Gratis

Voor hashtags

9. Tagsfinder - Gratis

 Voor de link in bio

10. Linktree - Gratis basisversie / Pro-versie voor 6,- per maand

horeca social media kosten 3Wat kost social media als je een béétje professionele hulp wilt?

Als je ervoor kiest om social media zelf te doen maar het wel fijn vindt om een beetje hulp te krijgen van professionals, dan zijn er ook voldoende mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld de hulp inschakelen van een professionele fotograaf of tekstschrijver. Maar wat kost dat? Een goede horecafotograaf vraagt gemiddeld 475 euro per fotoshoot. Als je ieder seizoen een fotoshoot wil inplannen lopen de kosten daarmee al snel op richting zo'n 2.000 euro per jaar. Het tarief van een goede tekstschrijver ligt gemiddeld tussen de 40 en 75 euro per uur. Als je bedenkt dat een professionele tekstschrijver gemiddeld drie uur nodig heeft om de social media planning voor een hele maand te schrijven besteed je per jaar al snel 1.440 tot 2.700 euro per jaar aan social media teksten. De totaalkosten voor het uitbesteden van de fotografie en teksten komt daarmee al snel op zo'n 3.000 tot 5.000 euro per jaar, en dan moet je de posts zelf nog inplannen. Social media wordt hiermee al snel een flinke kostenpost. 

Lekker Gastvrij Online: een goedkoper, maar goed alternatief

horeca social media kosten 5Voor horecaprofessionals die best een uur of twee per week tijd vrij kunnen maken om aan de social media marketing van hun horecabedrijf te werken is er een goed en stuk goedkoper alternatief. Met Lekker Gastvrij Online krijg je hulp bij het schrijven van creatieve teksten, kun je met een flinke korting gebruik maken van professionele horecafotografen en helpen professionele social media specialisten je bij het opstellen van een winstgevende social media strategie. Ook krijg je toegang tot een enthousiaste club van tientallen horecaprofessionals, die graag hun kennis en ervaring met je delen. Social media wordt op deze manier super makkelijk en leuk.

Kosten voor Lekker Gastvrij Online

11. Lekker Gastvrij Online - Gratis preview / Pro-versie voor 260,- per kwartaal
12. Professionele fotoshoot - 250 euro voor leden van Lekker Gastvrij Online (Je hebt niet meer dan één fotoshoot per kwartaal nodig)

Wat kost social media als je het helemaal uitbesteed?

horeca social media kosten 2Er zijn ook horecondernemers die geen tijd hebben om aan de social media van hun bedrijf te werken. Zij willen het graag uitbesteden. De kosten voor het volledig uitbesteden van social media liggen zo'n beetje tussen de 500 en 1.000 euro per maand. Voor dat bedrag worden er door een professional foto's, video's en teksten gemaakt en ingepland op de social media kanalen van jouw hotel, restaurant of cafe.

Dat is natuurlijk hartstikke fijn en een goede investering áls je gaat voor de partij die bij je past. Social media marketeer is namelijk geen beschermd beroep en er is nogal een wildgroei aan freelancers, bureau's, neven en nichten die zeggen social media goed te kunnen. Goedkoop is daarmee soms duurkoop. Ervaring en behaalde resultaten in het verleden geven je een goed beeld van de kwaliteit van een social media professional.

Om er zeker van te zijn dat je de juiste professional kiest, zijn dit vragen die je hem of haar kunt stellen:

  1.  Hoe lang werk je als social media specialist?
  2. Hoeveel opdrachtgevers heb je op dit moment?
  3. Wat zijn resultaten die je bij andere opdrachtgevers behaald hebt?
  4. Hoeveel nieuwe volgers per maand kun je garanderen?
  5. Werk je met een duidelijke strategie? Zo ja, hoe ziet die strategie eruit?

Bij Lekker Sociaal Media werken we met de Social Succesformule: het door ons ontwikkelde 4-stappenplan voor social media marketing in de horeca. Na zelf een eetclub met in totaal ruim 70.000 volgers op Instagram opgezet te hebben (voorbeelden vind je onder meer bij @waarutrechteet en @waaramsterdameet), zijn we horecaondernemers gaan helpen bij het opbouwen van een fanclub voor hun hotel, restaurant of café. Dat doen we inmiddels alweer drie jaar en in totaal hebben we altijd zo'n 15 Full Service opdrachtgevers. Daarnaast werken we met ruim 50 horecabedrijven samen binnen Lekker Gastvrij Online. Voor onze Full Service opdrachtgevers kunnen we gemiddeld een groei van 300 tot 500 nieuwe volgers per maand genereren. Daarnaast helpen we opdrachtgevers bij het realiseren van de doelstellingen van hun horecabedrijf. Denk daarbij aan het verjongen van de gastenkring van een café of het bekend maken van de goede kwaliteit van een restaurant bij nieuw publiek. 

horeca social media kosten 7

Kosten voor uitbesteden van social media (Full Service)

De kosten voor een Full Service samenwerking liggen bij ons tussen de 795 en 895 euro per maand, afhankelijk van de lengte van de samenwerking. 

Op dit moment werken we onder meer met restaurant Hemelse Modder en koffie- en dinnerbar Tijm in Utrecht. Leuk om even een kijkje te nemen! 

Conclusie

De kosten voor social media marketing in de horeca hangen af van hoeveel tijd en energie je er zelf in wil en kan steken. Hoe meer tijd je zelf hebt, hoe lager je de kosten voor social media kunt houden. Wat voor jou de juiste keuze is, en of de investering het waard is, is dan ook een afweging die alleen jij kunt maken. Voor vragen kun je ons altijd even bellen op 085-1308340 of mailen naar contact@lekkersociaalmedia.nl. Dan denken we even met je mee. Veel succes met het maken van de keuze! 


Over de schrijver
Hi! Ik ben Floor Eizema, growth hacker en social media strateeg voor horeca. De afgelopen 6 jaar bouwde ik een eetclub met 80.000+ Instagramvolgers. Nu help ik restaurants, cafés en hotels te groeien op social media, zodat ze ontdekt worden door nieuwe gasten en vaste gasten vaker langskomen.
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down