Wat is de functie van hashtags?

Als je actief bent op social media, dan kun je niet om hashtags heen. Hekjes gevolgd door steekwoorden die vaak onderaan aan social media post worden geplaatst. Soms één of twee, meestal in groepjes van 10-20. Maar wat is nu precies de functie van een hashtag? Waar vind je de juiste? En hoe zet je ze in voor een groter bereik en meer engagement?

Het nut van een hashtag

Je kunt een hashtag het beste zien als een labeltje. Door een hashtag toe te voegen aan je bericht geef je Instagram, Facebook of TikTok een seintje waar jouw bericht over gaat. Zo kunnen de algoritmes je post categoriseren en aanbieden aan mensen die dezelfde interesses hebben of al vaker op het onderwerp van jouw hashtag hebben gezocht. Gebruikers kunnen ook zelf op hashtags zoeken. Dan verschijnt alle content waarin die specifieke hashtag is gebruikt. Als je social media gebruikt om jouw bedrijf te promoten, dan wil je dat jouw berichten zo gericht mogelijk aankomen bij de juiste doeltroep. Hashtags kunnen daarbij helpen. Wie op een slimme manier hashtags toepast zal zijn bereik en betrokkenheid per post zien groeien.


De juiste hashtag

Om hashtags zo effectief mogelijk in te zetten voor het vergroten van jouw bereik en het versterken van de betrokkenheid bij jouw berichten, is het belangrijk om een succesvolle hashtag-strategie te maken. Daarbij moet je op een paar dingen  letten:

1. Meer is niet altijd beter. Een zee van hashtags onderaan een bericht staat erg ongezellig. Het plaatsen van te veel hashtags kan zelfs een trigger zijn voor Instagram of Facebook om je bericht niet te plaatsen. Een aantal tussen de 7 en 15 is het meest effectief.

2. Maak een mix van hashtags. Wanneer je hashtags wilt inzetten om zo snel mogelijk je bereik te laten groeien kun je het beste de meest populaire hashtags gebruiken. Daarbij wordt je bericht aan een groot publiek getoond waardoor de zichtbaarheid van je bericht een boost krijgt. De populairste hashtags zijn echter niet altijd het meest effectief. Iemand die #pride volgt kan bijvoorbeeld ook in India wonen of in Argentinië. De kans dat hij/zij een potentiële gast of klant voor jouw zaak is, is erg klein. Vul daarom de populaire hashtags aan met relevante hashtags voor jouw bedrijf. Heb je een horecazaak, dan kun je bijvoorbeeld #horeca #restaurant #uiteten #horecabelike gebruiken, maar ook lokale hashtags zoals de naam van jouw dorp of stad, een hashtag voor de buurt of een hashtag in het lokale dialect. Denk aan: #brabant #denbosch #houdoe. Daarnaast kun je ook je eigen hashtags gebruiken


3. Creëer je eigen hashtags. Wil je dat gasten en volgers alle content over jouw restaurant of bedrijf onder 1 noemer kunnen vinden? Maak dan je eigen hashtags aan. Zoals bijvoorbeeld: #karaatamsterdam of #tijmtogo .

4. Zoek de juiste hashtags. Dat kan je doen door op Instagram, Facebook of TikTok te kijken naar de hashtags die je concurrenten gebruiken, of die populair zijn onder jouw doelgroep. Wil je checken of een hashtag wel veel gebruikt wordt, dan kun je op de explore pagina zien hoeveel hits er per hashtag zijn. Je kunt ook gebruik maken van de suggesties die de social media platforms zelf geven wanneer je hashtags aan het toevoegen bent aan een post. Typ je bijvoorbeeld #utrecht, dan krijg je als suggesties ook #utrechtcity #utrechtfood #utrechthotspot etc. Dit zullen altijd suggesties zijn van hashtags met een vergelijkbare spelling of hetzelfde woordgebruik. Wil je associatieve hashtags zoeken? Of alternatieven vinden die binnen dezelfde doelgroep populair zijn? Maak dan gebruik van een hashtag generator. Er zijn verschillende versies beschikbaar op het internet, maar als je gebruik maakt van Later voor het plannen van je berichten, dan zit daar een tool in die je makkelijk kunt gebruiken.


5. Verstop je hashtags. Als je het lelijk vindt om hashtags aan je stories of posts toe te voegen, dan zijn er manieren om ze minder zichtbaar te maken. Bij een story kun je de hashtags héél klein maken zodat ze bijna niet te zien zijn, of je verandert de kleur van de tekst in dezelfde kleur als de achtergrond. Maar het meest effectief is het plakken van een sticker of locatie button over de hashtags heen. Zo zijn ze niet zichtbaar voor jouw volgers, maar helpen ze wel de doelgroep te vergroten. Plaats je een statische post op je feed? Dan kun je onder je caption een paar witregels toevoegen voordat je de hashtags gebruikt. Op die manier ziet het er minder storend uit en zullen de hashtags niet zichtbaar zijn in de voorvertoning van de tekst op de feed.

Juist niet doen met hashtags

Experimenteer zelf met het gebruik van hashtags en bekijk in je statistieken welke strategie voor jou het beste werkt. Veel proberen levert uiteindelijk het meeste op. Wat je beter niet kunt doen is eindeloos veel hashtags gebruiken. Instagram, Facebook en TikTok kunnen jouw content dan als onaantrekkelijk beoordelen en niet of nauwelijks tonen aan gebruikers. Staar je ook niet blind op populariteit van hashtags die voor jou verder niet relevant zijn. De hashtag #ootd is heel populair maar wordt vooral gebruikt door fashion volgers die hun 'Outfit Of The Day' willen tonen. Deze gebruikers zijn helemaal niet op zoek naar content over eten, restaurants en bars en zullen daarom ook weinig interactie met jouw berichten hebben. Kies liever voor hashtags die relevant zijn voor jouw niche, jouw regio en jouw publiek.


Vond je deze tips nuttig? En wil je graag meer uit de social media van jouw horecazaak halen? Kijk dan eens bij Lekker Gastvrij Online. De gids die je maandelijks helpt om zelf op een professionele manier je social media kanalen te onderhouden. Met direct te gebruiken posts, tips en handige trucs.