Wat doet een social media bureau?
5 min. leestijd

Wat doet een social media bureau?

Wie aan de slag wil met social media voor zijn of haar bedrijf maar te weinig tijd heeft of een stukje kennis mist, kan een social media bureau inschakelen. Daar werken experts die ondernemers begeleiden bij het runnen van hun eigen social media kanalen, óf ze nemen alle zorg voor de accounts uit handen. Zo houdt de ondernemer tijd over om te besteden aan het eigen bedrijf, en kunnen de experts zich inzetten voor meer zichtbaarheid, een groeiend aantal volgers en meer omzet. Hoe zo'n social media bureau precies werkt leggen we graag uit. 

Wanneer moet je een social media bureau inschakelen?

Social media is een belangrijk online visitekaartje van je bedrijf. Klanten gebruiken het om een indruk te krijgen van het aanbod, de service en de kwaliteit. Iedere bezoeker van jouw Instagram, TikTok of Facebookpagina kun je zien als een voorbijganger die langs jouw etalage loopt. Als ze blij worden van wat ze in de etalage zien, stappen ze naar binnen om een aankoop te doen. Daarom is het belangrijk om je zakelijke social media kanalen goed te onderhouden en consequent te voorzien van goede content. Veel ondernemers merken helaas dat ze te weinig tijd hebben om in social media te investeren. Er zijn elke dag zoveel dingen die gebeuren binnen een draaiend bedrijf dat social media vaak onderaan het prioriteitenlijstje belandt. Zonde! 

Is dit voor jou herkenbaar? Dan kun je een social media bureau inschakelen om je te helpen bij het opstarten, onderhouden of optimaliseren van jouw social media kanalen. 

10 koffiezaken om te volgen op Instagram

Wat doet een social media bureau?

Een social media bureau kan je helpen bij het opstarten, onderhouden of optimaliseren van jouw social media accounts. Een bureau bestaat meestal uit meerdere experts die hun kennis en krachten bundelen om op alle facetten van social media het beste resultaat te kunnen leveren. Er werken copywriters die goed zijn in het schrijven van pakkende teksten, fotografen en videografen die de beste beelden maken, en growth-hackers die alles weten van algoritmes zodat ze jouw account gestaag kunnen laten groeien. 

Geef je de social media voor jouw onderneming compleet uit handen? Dan zal het team voor jou beelden schieten, teksten schrijven, posts inplannen, reacties in de gaten houden en statistieken verzamelen. Er wordt continue geanalyseerd welke posts het beste scoren binnen jouw doelgroep om zo de content te optimaliseren. Daarmee bereik je meer volgers en potentiële betalende klanten. 

Waar vind ik een goed social media bureau?

Bij het zoeken naar het juiste bureau voor jouw bedrijf is het verstandig om op een paar dingen te letten: 

  1.  Kies een bureau dat bij jouw niche past. In veel gevallen zijn er bureaus te vinden die zich specialiseren in social media voor een bepaalde branche of niche. Zij weten nóg beter wat wel en niet werkt voor een bepaalde doelgroep. Zo werken wij uitsluitend voor ondernemers in de horeca en foodbranche. Een duidelijk werkveld kiezen helpt ons nog meer te specialiseren in de ontwikkelingen binnen deze bijzondere branche. Zoek uit of er binnen jouw niche ook gespecialiseerde bureaus bestaan.

  2. Verdiep je in de verschillende mogelijkheden. De meeste bureaus bieden diverse pakketten aan zodat je de juiste hulp kunt vinden voor jouw social media vragen. Het aanbod loopt uiteen van maandelijkse inspiratie voor posts tot het maken van foto's of het compleet uit handen nemen van alle social media kanalen. Kijk goed wat het beste bij jouw situatie en budget past.

  3.  Lees reviews. Niemand kan beter vertellen hoe het is om met een bureau te werken dan bestaande klanten.

  4. Vraag een gesprek aan. Veel bureaus bieden net als wij tegen een kleine vergoeding een advies- of strategiegesprekken aan. Het is de beste manier om af te tasten of er een klik is met de experts en om uit te vinden welke opties of pakketten het best bij jou passen. Ook kun je op zo'n moment antwoord krijgen op allerlei vragen die je misschien niet terug vindt op de website. Wees zo duidelijk mogelijk over wat jouw verwachtingen zijn, dan kun je een eerlijke keuze maken en samen realistische doelen stellen.

Is een social media bureau duur?

Dat verschilt van bureau tot bureau en hangt af van het pakket dat je afneemt. Wil je het plannen en plaatsen zelf doen en alleen advies inwinnen? Dan zal dat uiteraard tegen een kleinere vergoeding zijn dan wanneer het bureau alles voor jou uit handen neemt. De meeste bureaus bieden verschillende pakketten voor verschillende budgetten. Je kunt zelf kiezen wat het beste bij jouw  situatie past. 

Benieuwd naar onze prijzen? Download hier gratis onze brochure

Een strategiegesprek inplannen met een van onze experts? Kies zelf een moment waarop het jou goed uitkomt

Wat doet een social media bureau

Over de schrijver
Hoi! Mijn naam is Roos. Een echte foodie die van haar hobby haar werk heeft gemaakt. Al bijna 10 jaar verdiep ik me in (social) media voor food concepten. Ik adviseer je graag over de beste manier om via tekst, beeld en online communicatie de sfeer van jouw horecazaak over te brengen naar je gasten.
Reactie plaatsen