Viral Facebookpost maken: 5 simpele stappen!
8 min. leestijd

Viral Facebookpost maken: 5 simpele stappen!

Een Facebook post die viral gaat en tienduizenden mensen in je doelgroep bereikt. Als horecaondernemer kun je er alleen maar van dromen, toch? Nee hoor. Hoe goed een Facebookpost scoort heb je voor een groot deel zelf in de hand. Tel daarbij op een kleine dosis geluk en je maakt met de stappen in dit artikel vandaag nog de eerste viral Facebookpost voor jouw hotel, restaurant of café. Daar gaan we!

Stap 1: Zet jezelf in de spotlight.

 "Wie als politicus wil scoren op Instagram, kan beter een selfie plaatsen dan een afbeelding met een inhoudelijke boodschap. En een natuurfoto is ook geen goed idee." Kopte een NOS artikel onlangs. Mensen scoren op social media nu eenmaal beter dan dingen. Hetzelfde geldt voor hotels, restaurants en cafés. Posts waarop de eigenaar, chef of medewerkers van een horecabedrijf te zien zijn scoren gemiddeld beter dan informatieve posts over interieur, gerechten en ingrediënten. 

Bij het maken van een Facebookpost die veel bereik moet krijgen is het slim om hier rekening mee te houden. Jezelf als horecaondernemer durven laten zien is misschien spannend, maar geeft je de beste kans op een post die viral gaat. 

Hoe goed een Facebookpost kan scoren zie je op de pagina van het Ijspaleis Driehuis. Twee jonge ondernemers die de ijssalon overnemen postten een aankondiging van de overname op hun gloednieuwe Facebookpagina met precies 0 volgers. Het resultaat? Binnen 24 uur bereikte het bericht bijna 30.000 mensen in de buurt, werd het 111 keer gedeeld en lieten 1.000 mensen een reactie achter! 

Horeca viral facebook post maken

Stap 2: Schrijf een tekst, recht uit je hart.

De perfecte  social media tekst voor een viral Facebookpost bestaat niet. Sterker nog: hoe langer je erover nadenkt, hoe 'gemaakter' de tekst vaak overkomt. In de wereld van neppe influencers en perfecte Instagram lichamen, zijn teksten die recht uit het hart komen een verademing. Fijn, want dat betekent dat je gewoon kun schrijven zoals je in het echte leven ook tegen gasten zou praten. 

Kies voor het maken van een viral Facebookpost een verhaal dat je emotioneel raakt en waarvan je graag zou willen dat anderen het weten. Een paar voorbeelden:

  • De opening van een nieuw hotel, restaurant of café. 
  • Het 100 jarig jubileum van een familiebedrijf. 
  • Een oproep aan gasten om je te steunen in een moeilijke tijd of bij een lastige situatie. 
  • Het winnen van een mooie prijs of vermelding. 
  • Een terugblik naar de start van jouw restaurant, cafe of hotel en dankbaarheid voor wat jullie in die tijd voor moois hebben neergezet.
  • Een belangrijke verjaardag van een vaste collega. 
  • Het terugvinden en weer op het menu zetten van oude (familie)recepten.

De Facebooktekst van ondernemers Adrian en Karol van het Ijspaleis Driehuis is een goed voorbeeld van een persoonlijke, uit het hart geschreven tekst. 

horeca viral facebook post maken 3

Stap 3: Kies een persoonlijke foto of video

Als je weet dat mensen op social media beter scoren dan dingen, voel je hem misschien al aankomen...Om je kansen op een viral Facebookpost te vergroten kies je een foto of video waar jij als horecaondernemer zelf op te zien bent. Als de post gaat over iemand anders in je team kun je natuurlijk de betreffende collega gebruiken. Afhankelijk van het onderwerp van je post kun je het beeld aanvullen met andere foto's. Zo deelden de eigenaren van het Ijspaleis Driehuis naast een foto van henzelf (voor de zaak, slim!), ook familiefoto's uit het archief van het Ijspaleis. Zelfs al je het Ijspaleis niet kent en er niet in de buurt woont krijg je hierdoor al een warm gevoel bij het bedrijf en de ondernemers, toch? En inspelen op dat gevoel is precies wat je bij het maken van een viral Facebookpost wil. 

horeca viral facebook post maken 4

Stap 4: Vraag familie, vrienden en collega's de post te delen en een reactie te plaatsen.

Nu de inhoud van je Facebookpost klaar is, is er nog één stap te gaan om de post een zo groot mogelijk bereik te geven. Op Facebook werkt het zo dat hoe populairder een post is, aan hoe meer mensen Facebook de post gaat laten zien. Anders gezegd: Facebook stimuleert het verspreiden van posts die al goed scoren. Het is daarom slim om jouw eigen viral Facebookpost een zetje in de goede richting te geven. Dat doe je zo:

  1.  Start een nieuwe WhatsApp groep, met een duidelijke naam. Bijvoorbeeld 'Wil je ons helpen?'
  2.  Voeg je familie, vrienden en collega's toe aan de groep. 
  3.  Plaats jouw viral Facebook post op Facebook. 
  4.  Deel de link naar de Facebookpost in de WhatsApp groep. 
  5.  Vraag de leden van de groep het bericht te delen en een reactie te plaatsen. Het werkt het beste als je hier goed en eerlijk uitlegt waarom het voor jou belangrijk is dat de post veel bereik krijgt. 
  6.  Beantwoord alle reacties die binnenkomen met een persoonlijk antwoord.

That's it! Hoe meer familie, vrienden en collega's je enthousiast kunt maken voor deze actie, hoe groter de kans is dat jouw Facebookbericht viral gaat tienduizenden mensen bereikt. 

horeca viral facebook post maken 5

Extra stap: de (lokale)media benutten.

Als je post veel bereik krijgt, is de kans groot dat het de media opvalt. In ieder geval de lokale media. Dat is natuurlijk een mooie kans om met jouw bericht nog eens extra in de spotlight te komen. In het geval van het Ijspaleis Driehuis werd het verhaal opgepikt door de regionale Ijmuider Courant. 

Om de media een beetje te helpen jouw bericht te ontdekken kun je ze altijd even in je foto taggen. Zorg alleen wel dat je niet het hele medialandschap in je bericht tagt, maar alleen relevante media zoals de lokale krant. Succes!

horeca viral facebook post maken 2

Wil je meer social media tips? Kijk dan eens bij Lekker Gastvrij Online

Over de schrijver
Hi! Ik ben Floor Eizema, growth hacker en social media strateeg voor horeca. De afgelopen 6 jaar bouwde ik een eetclub met 80.000+ Instagramvolgers. Nu help ik restaurants, cafés en hotels te groeien op social media, zodat ze ontdekt worden door nieuwe gasten en vaste gasten vaker langskomen.
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down