Verzamel reviews van gasten via social media
12 min. leestijd

Verzamel reviews van gasten via social media

Gasten baseren hun keuze voor een restaurant grotendeels op reviews. Goede recensies geven vertrouwen en werken als een kwaliteitskeurmerk. Daarom is het slim om zoveel mogelijk recensies te verzamelen. Dat kan heel makkelijk via social media. Daar kun je recensies van gasten vinden of reviews uitvragen. Deze reviews kun je inzetten om het aantal reserveringen te boosten!

1. Waarom zijn reviews zo belangrijk?

Onderzoek wijst uit dat maar liefst 90% van de mensen online op zoek gaat naar reviews voordat ze een bedrijf willen bezoeken of er iets willen kopen. Voor bijna 3/4 van de ondervraagde consumenten (72%) geldt dat ze pas iets willen kopen bij een bedrijf als ze een positieve review hebben gezien. Tot slot laat het onderzoek zien dat gasten tot 31% meer uitgeven wanneer een bedrijf excellent scoort. Het is dus heel belangrijk dat je goede reviews verzamelt én dat je ervoor zorgt dat ze zoveel mogelijk gelezen worden!

Verzamel reviews van gasten via social media

Verzamel reviews van gasten via social media

(Dit onderzoek werd uitgevoerd voor het platform Yelp, door Invesp)

2. Actief reviews vragen van gasten

Durf te vragen! De volgersgroepen op jouw social media kanalen bestaan uit fans van jouw restaurant. Vraag hen naar reviews door een posts te delen met daarin de tekst: 

"Waarom kom jij zo graag bij [naam restaurant]? We zouden graag jouw review willen delen op onze website en op onze social media kanalen. Laat hieronder in de comments weten wat je favoriete gerecht is, waarom je zo graag bij ons eet of welke ervaring bij ons je altijd bij zal blijven."

Voeg daar eventueel aan toe: "Heb je suggesties wat we beter kunnen doen? Deel die met ons via de chat. We luisteren graag naar tips hoe we jullie ervaring nóg beter kunnen maken!"

De laatste zin kun je toevoegen om te laten zien dat je niet alleen vist naar complimenten maar ook open staat voor opbouwende kritiek. Verwijs mensen met tips en suggesties naar de chat zodat negatieve feedback persoonlijk afgehandeld kan worden en geen openbare discussies oplevert. 

3. Verzamel reviews via tags

Gasten die bij jou hebben gegeten en daarover iets hebben geplaatst op social media hebben jou vast getagd in hun foto of video. Via deze tags kun je ervaringen lezen van gasten die je ook als review kunt gebruiken. In principe zijn alle openbaar geplaatste posts op social media vrij te gebruiken, maar wanneer je een mooie review voorbij ziet komen is het wel zo netjes om even te vragen of je die mag delen op jouw website en social media. Aangezien de gast een goede ervaring heeft gehad is het waarschijnlijk dat ze daar geen enkel probleem mee hebben. 

Op Facebook kun je de reviews vinden door bovenaan je pagina op de knop met  '...meer' te klikken en vervolgens te kiezen voor 'vermeldingen', 'recensies' of 'check-ins'.

Verzamel reviews van gasten via social media

Op Instagram klik je op de feed aan de rechterkant op het symbool van een vierkantje met een poppetje erin. Daar zie je alle foto's waarin gasten jou hebben getagd. Je kunt ook via de explore-pagina (die met het vergrootglas) zoeken op de naam van jouw horecazaak, en dan de locatie aanklikken. Zo zie je iedereen die een post heeft gemaakt tijdens een bezoek op jouw locatie.. 

Verzamel reviews van gasten via social media

Hieronder zie je voorbeelden van posts waarin restaurant ML in Haarlem is getagd. Deze posts zou ML kunnen delen in hun eigen stories bij wijze van review. Een post direct delen in je stories doe je door op het symbool van een papieren vliegtuigje te klikken.

Verzamel reviews van gasten via social media

Verzamel reviews van gasten via social media

4. Gebruik een sticker in stories

Plaats een mooie foto van jouw restaurant in stories en plak daar een sticker overheen met de vraag: 'review ons in 1 zin'. Dat kan er bijvoorbeeld uitzien zoals hieronder. Gasten kunnen kort en bondig vertellen wat ze van jullie vinden. Het is mogelijk de antwoorden op de stickers te delen. Screenshot de antwoorden die gegeven worden of maak een screen recording. Deze kun je delen in je stories en opslaan in een hoogtepunt 'reviews'. De mooiste reacties geef je natuurlijk ook een plaatsje op je website!

Verzamel reviews van gasten via social media

5. Quiz vragen

Gebruik de quiz-functie om je gasten vragen te stellen over hoe ze jouw restaurant waarderen. Zo kun je meerkeuze antwoorden bieden en krijg je een iets ruimer beeld dan wanneer je alleen ja/nee kunt antwoorden. Denk bijvoorbeeld aan een vraag over prijs-kwaliteit verhouding, of over de service. Die voorbeelden zie je hieronder. Na het stemmen kun je - als je tevreden bent met de resultaten - de reacties delen in je stories. Deze resultaten zijn anoniem, maar je kunt wel in percentages delen hoe gasten jou beoordelen. Bijvoorbeeld: 

"Wauw! 92% van jullie vindt dat onze service TOP is! Wat een mooi compliment! Uiteraard is er altijd ruimte voor verbetering. Dus als je een suggestie hebt hoe we jullie nóg beter van dienst kunnen zijn, stuur ons dan een berichtje via de chat. Waarderen we enorm!"


Verzamel reviews van gasten via social media


Verzamel reviews van gasten via social media

6. Gastenboek

Vergeet ook het goeie oude gastenboek niet! Heb jij zo'n mooi exemplaar bij de deur liggen? Deel dan de mooiste reacties of verhalen die gasten achterlaten. Je kunt ook een korte video, reel of TikTok maken waarin je een aantal mooie reviews uit het boek in beeld brengt.  

Verzamel reviews van gasten via social media

De clue van dit hele verhaal is: onderschat de waarde van mooie reviews niet. Wees trots op die mooie complimenten en deel ze. Verzamel ze persoonlijk, via social media of met een gastenboek, maar deel ze waar je kan! Op je website, op Instagram en op Facebook. Want iedereen mag weten hoe gezellig, leuk en goed jouw horecazaak is. Toch?



Over de schrijver
Hoi! Mijn naam is Roos. Een echte foodie die van haar hobby haar werk heeft gemaakt. Al bijna 10 jaar verdiep ik me in (social) media voor food concepten. Ik adviseer je graag over de beste manier om via tekst, beeld en online communicatie de sfeer van jouw horecazaak over te brengen naar je gasten.
Reactie plaatsen