Verkopen via Instagram en Facebook. 3 Horecatips!

Verkopen via Instagram en Facebook. 3 Horecatips!

Hoe langer de lockdown duurt, hoe meer mogelijkheden we ontdekken voor het boosten van je bestellingen. In dit artikel zetten we onze favoriete, online verkoopmiddelen voor Instagram en Facebook voor je op een rij. Start met jouw horecabedrijf vandaag nog je eigen deli en begin met het verkopen met de deuren dicht!

Instagram maakt het steeds makkelijker om te verkopen via Stories. Wist je bijvoorbeeld dat je een websitelink kunt toevoegen aan je Story? Ook als je nog niet zoveel volgers hebt? Hieronder zie je hoe het werkt.

  1.  Open Instagram Stories via je Instagram app.
  2. Kies een foto of video om te plaatsen.
  3.  Klik bovenin het scherm op de vierkante smiley.
  4.  Nu opent je sticker bibliotheek. Kies 'link'.
  5.  Typ de link die je wil delen in het scherm. Het liefst een directe link naar jouw website, waar gasten je item direct kunnen bestellen.
  6.  Sleep op de foto door met je vinger de link vast te houden en te bewegen.
  7.  Typ een leuke tekst bij de foto die duidelijk maakt wat gasten via de link kunnen bestellen.
  8.  That's it!

Super simpel toch? En je kunt er vandaag nog mee starten.

verkopen via instagram facebook horeca 1

Dezelfde truc kun je uitvoeren via Facebook Stories. Het makkelijkste hier is om een link toe te voegen via de planningstool van Facebook: de Creator Studio. Dat werkt zo:

  1.  Ga naar https://business.facebook.com/creatorstudio/
  2.  Klink linksboven in het scherm op 'nieuwe maken' en kies voor 'verhaal toevoegen'.

verkopen via instagram facebook horeca 2









3. Kies nu de Facebookpagina waar je de Story op wil plaatsen. Wij kiezen voor Lekker Sociaal Media.

verkopen via instagram facebook horeca 3





4. Kies nu voor 'fotoverhaal maken'. Met een foto kun je gasten beter laten zien wat ze bij je kunnen bestellen.

verkopen via instagram facebook horeca 4







5. Kies een foto. Wij kiezen voor deze gezellige foto van onze collega Marlinde. 😄Er opent nu een scherm, zoals je in de afbeelding hieronder ziet. Aan de linkerkant van het scherm kun je kiezen voor 'tekst toevoegen' en 'knop voor toevoegen'. We gaan eerst de link plaatsen, dus we kiezen voor 'knop voor toevoegen'. We klikken vervolgens de optie 'shoppen' aan en voegen een link naar de website toe. Voeg hier de directe link naar de pagina toe, waar gasten het product (bijvoorbeeld een kaasplank of borrelbox voor Oud & Nieuw) dat op de foto staat kunnen kopen. Onderaan de foto zie je nu de shop link verschijnen!

Je kunt in dit scherm ook klikken op 'tekst toevoegen'. Typ een leuke tekst die gasten vertelt wat ze kunnen bestellen door op de shop-knop te klikken en klik daarna op 'delen in verhaal'. Je story staat nu live op Facebook!

verkopen via instagram facebook horeca 5


Instagram en Facebook maken het steeds makkelijker om te verkopen via social media. En dat is fijn ook, want de afgelopen tijd hebben we gezien dat de fysieke deuren van jouw restaurant, hotel of café van tijd tot tijd gesloten kunnen worden. Jouw social media shop is altijd open, wanneer JIJ dat wil.

Met een Instagram/Facebook shop kun je producten in je social media posts taggen. Zo kunnen gasten rechtstreeks vanaf je Facebook- of Instagrampagina je producten bekijken, ontdekken en kopen. In de afbeelding hieronder zie je hoe dat eruit ziet. Links zie je een foto van Kim Kardashian (ja, we kunnen online wat van haar leren). Zij verkoopt haar parfum via Instagram product tagging. Ook Brandt & Levie heeft een Instagram shop. Bij hen bestel je onder meer makkelijk een hotdog party. Zie je hoe goed het producten taggen in je social media posts werkt? Je start zo met het verkopen van taarten, borrelboxen en overheerlijke patés!

Met een Instagram/Facebook shop worden jouw social media kanalen een verlengstuk van je website. Het wordt dan ook hoog tijd om jouw Facebook en Instagram winkel goed op poten te zetten. Omdat het opzetten van de winkel best wat stappen vraagt, hebben we er een handleiding voor geschreven. Als je dat fijn vindt, kun je hem hier bestellen. *

* Als lid van Lekker Gastvrij Online ontvang je de handleiding gratis.

verkopen via instagram facebook horeca 6


Onze tip? Kies vooral de manier van verkopen die bij je past. Werk je met dagmenu's? Dan is het verkopen via Stories misschien het meest praktisch, omdat je snel moet kunnen schakelen. Kunnen gasten producten voor een langere tijd bij je bestellen? Dan is de Instagram/Facebook winkel wat ons betreft de beste optie. Oh en trouwens, je kunt de Story's en winkel natuurlijk heel goed naast elkaar gebruiken! 🙌🏼




Over de schrijver
Hi! Ik ben Floor Eizema, growth hacker en social media strateeg voor horeca. De afgelopen 6 jaar bouwde ik samen met een groep enthousiaste eetliefhebbers een eetclub met 80.000+ Instagramvolgers. Nu help ik restaurants, cafés en hotels te groeien op social media, zodat ze ontdekt worden door nieuwe gasten en vaste gasten vaker langskomen.
Reactie plaatsen