Social media bureau

Wat is een social media bureau?

Wie aan de slag wil met social media voor zijn of haar bedrijf maar te weinig tijd heeft of een stukje kennis mist, kan een social media bureau inschakelen. Daar werken experts die ondernemers begeleiden bij het succesvol maken van hun eigen social media kanalen. Social media marketing is succesvol als een bedrijf:

  • Continu ontdekt wordt door nieuw publiek
  • Top of mind blijft bij bestaand publiek  

De experts bij het social media bureau kunnen ook het social media beheer en de content creatie verzorgen. Er werken copywriters die goed zijn in het schrijven van pakkende teksten, fotografen en videografen die de beste beelden maken, en growth-hackers die alles weten van algoritmes. Zo houdt de ondernemer tijd over om te besteden aan het eigen bedrijf, en kunnen de experts zich inzetten voor meer zichtbaarheid, een groeiend aantal volgers en meer omzet via social media. 

Lekker Sociaal Media is een social media bureau voor horecabedrijven. Wij specialiseren ons in social media marketing voor restaurants, dagzaken, cafés, hotels en cateraars.

Waarom bestaan social media bureaus?

Goede social media marketing vereist kennis van social media én een specifieke branche, creativiteit en productiecapaciteit. Lang niet alle ondernemers hebben de tijd die nodig is om social media marketing succesvol te maken. Daarnaast vinden sommige ondernemers social media marketing niet leuk of ontbreekt de kennis en creativiteit in het team. Voor de ondernemers die toch de kansen van social media willen benutten kan een social media bureau een uitkomst zijn. De experts bij het social media bureau kunnen je begeleiden met handige tips bij het ontdekt worden via social media, of tijdelijk of voor langere tijd het social media beheer verzorgen, net als de strategie en content creatie. Denk bijvoorbeeld aan het maken van foto's, video's en teksten. Het inhuren van een social media bureau is daarnaast flexibel en vaak tijdelijk van aard. Zodra de ondernemer de kans ziet om social media weer zelf of met het eigen team te doen, kan de samenwerking met het social media bureau gestopt worden.

Social media bureau’s bieden vooral uitkomst aan drie typen horecaondernemers: 

  1. De horecaondernemer die het te druk heeft om met social media bezig te zijn. 
  2. De horecaondernemer die met de tijd mee wil gaan.
  3. De horecaondernemers die social media zelf niet leuk vindt en zich er niet in wil verdiepen. 

Herken je jezelf in een van deze profielen? Dan kan een social media bureau uitkomst bieden. Door te werken met social media experts wordt het werk je uit handen genomen (helemaal of deels) en weet je zeker dat je werkt met een beproefde strategie en professionals die weten hoe je de laatste social media trends kunt omzetten in een sterke social media marketing strategie voor horeca.

Wat doet een social media bureau?

Social media is een belangrijk online visitekaartje van je bedrijf. Klanten en gasten gebruiken het om een indruk te krijgen van het aanbod, de service en de kwaliteit. Iedere bezoeker van jouw Instagram, TikTok of Facebookpagina kun je zien als een voorbijganger die langs jouw etalage loopt. Als ze blij worden van wat ze in de etalage zien, stappen ze naar binnen om een aankoop te doen. Daarom is het belangrijk om je zakelijke social media kanalen goed te onderhouden en consequent te voorzien van goede content. Veel ondernemers merken helaas dat ze te weinig tijd hebben om in social media te investeren. Is dit voor jou herkenbaar? Dan kun je een social media bureau inschakelen om je te helpen bij het opstarten, onderhouden of optimaliseren van jouw social media kanalen.

Wat voor werkzaamheden doet een social media bureau eigenlijk? Hieronder nemen we je mee in de verschillende mogelijkheden.

1. Social media beheer

Ben jij de ondernemer die zelf weinig tijd aan de social media marketing van jouw horecabedrijf kan of wil besteden? Dan is social media beheer een goede manier om toch succesvol te zijn op Instagram, Facebook, TikTok of LinkedIn. Door de social media te laten beheren door een externe partij - het social media bureau - heb jij je handen vrij om andere belangrijke dingen te doen, terwijl jouw hotel, restaurant, café of cateringbedrijf toch vaker ontdekt wordt en top of mind blijft bij gasten.

Social media uitbesteden

Als het niet lukt om social media zelf succesvol te maken, kun je social media uitbesteden aan een social media bureau. Dat betekent dat een social media bureau een marketingplan voor je schrijft én dat plan ook uitvoert. Na jouw akkoord op het plan, gaat het bureau aan de slag met het maken van de benodigde foto’s, video’s en teksten om de doelstellingen te behalen. Op gezette tijden koppelen zij de resultaten aan jou terug en vragen ze je om belangrijke bedrijfsinformatie. Denk daarbij bijvoorbeeld aan acties die je organiseert rondom de feestdagen of data rondom het wisselen van het seizoensmenu. Door social media uit te besteden aan een social media bureau, verzeker je jezelf van een maximaal resultaat met minimale inzet van jouw kant. 

Je kunt ervoor kiezen om de volledige social media uit te besteden aan het bureau, of alleen specifieke taken. Enkele voorbeelden van social media taken zijn:

  • Social media strategie maken
  • Social media fotografie 
  • Social media video marketing 
  • Social media teksten schrijven / copywriting
  • Inplannen van social media berichten op bv. Instagram
  • Opzetten van samenwerkingen met influencers

Ook kun je ervoor kiezen om alleen taken voor specifieke social media kanalen uit te besteden, zoals Instagram, Facebook, TikTok en LinkedIn. 

Instagram uitbesteden

Veel ondernemers kiezen op dit moment voor marketing via Instagram. Dit social media platform is de afgelopen jaren enorm gegroeid. Volgens datareportal had Instagram begin 2022 maar liefst 8.5 miljoen gebruikers in Nederland. Dat is 49.4% van alle inwoners. Lang niet alle bedrijven verzorgen deze social media marketing zelf. Steeds meer ondernemers willen Instagram uitbesteden aan een social media bureau. Dit zijn bijvoorbeeld 10 inspirerende koffiezaken die actief zijn op Instagram

Facebook adverteren uitbesteden

Ook steeds meer ondernemers kiezen ervoor om Facebook, en in het bijzonder Facebook adverteren, uit te besteden. Met 10.3 miljoen gebruikers blijft dit platform een goede manier om nieuw publiek te bereiken en top of mind te blijven bij bestaand publiek. De voordelen van adverteren via Facebook zijn de snelheid, simpelheid en relatief lage kosten van het platform. Snel een nieuw menu, evenement of product onder de aandacht brengen kan dan ook goed via Facebook. 

LinkedIn marketing uitbesteden

Het is allang niet meer zo dat LinkedIn alleen geschikt is voor het delen van zakelijk nieuws. Dit platform - met 9.7 miljoen gebruikers in Nederland - is net als Instagram en Facebook een goede social media marketingtool, waarmee je de zichtbaarheid van jouw bedrijf flink kunt vergroten. Daarnaast is het voordeel dat je via LinkedIn goed contact kunt zoeken met specifieke doelgroepen. Ook het social media beheer van LinkedIn kun je uitbesteden aan een social media bureau.

TikTok uitbesteden

TikTok is het jongste, grote social media platform van dit moment. Begin 2022 waren er 4.8 miljoen Nederlandse gebruikers op TikTok. TikTok lijkt daarmee kleiner en daarmee minder belangrijk voor de marketing van jouw bedrijf, maar de populariteit van het platform groeit snel. Ook onder volwassenen. Zo is ongeveer 43% van de TikTok gebruikers tussen de 18 en 24 jaar oud en heeft 32% van de gebruikers de leeftijd 25 tot 32 jaar. Bijzonder aan TikTok is dat je alleen maar video's op het platform kunt plaatsen. Ondernemers die het nog niet lukt om zelf video's te maken kunnen TikTok uitbesteden. 

Social media uitbesteden prijzen

Overweeg je de social media van jouw bedrijf uit te besteden aan een social media bureau? Dan ben je vast benieuwd wat de prijzen zijn. Voor alle afzonderlijke social media taken rekent het social media bureau een vaste prijs. Zo is het voor jou inzichtelijk en vooraf duidelijk wat een social media bureau kost. Een overzicht van onze prijzen kun je hier downloaden

Social media uitbesteden pakketten

Wanneer je meerdere social media taken uitbesteedt aan een social media bureau is het vaak voordeliger om voor een social media pakket te kiezen. Voor iedere vraag en ieder budget is er een passend pakket. Doordat het bureau kan rekenen op een samenwerking met jouw bedrijf, kan het namelijk een lagere prijs per taak rekenen. Een overzicht van onze social media pakketten kun je hier downloaden

Social media abonnement

Het aangaan van een social media abonnement bij een social media bureau kan een goede keuze zijn. Een voorwaarde voor succesvolle social media is namelijk de continuïteit; het gaat altijd door. Met een social media abonnement hoef je niet meer na te denken social media, maar heb je een stok achter de deur om het gewoon te doen. Een social media bureau heeft verschillende abonnementen. Zo kun je bijvoorbeeld een abonnement afsluiten voor maandelijkse social media coaching door een expert, of een social media abonnement afsluiten voor professionele fotografie. Een overzicht van de prijzen en mogelijkheden van onze social media abonnementen kun je hier downloaden

Content creatie

Besteed je de social media voor jouw onderneming volledig of deels uit? Dan zal het social media bureau voor jou onder meer foto's en video's maken en teksten schrijven. Dat heet content creatie. Voor social media marketing is dat ontzettend belangrijk. Goede content helpt je om de juiste doelgroep aan te trekken voor jouw bedrijf. Gelukkig hoeft content creatie niet moeilijk te zijn. In dit artikel vind je 10 goede horecavoorbeelden voor social media posts.

Social media fotografie

Social media fotografie is vaak de basis voor social media marketing. Een social media bureau helpt je zelf goede foto's te maken (lees bijvoorbeeld eens deze 10 Gouden Fotografietips) of stuurt een professionele fotograaf naar jouw bedrijf. Deze foto's kun je zien als jullie nieuwe visitekaartje op Instagram, Facebook, TikTok en/of LinkedIn. 

Social media videomarketing

Naast social media fotografie wordt videomarketing steeds belangrijker voor bedrijven. Met de opkomst van TikTok lijkt die trend alleen nog maar te versnellen. Video's voor social media hoeven er niet altijd gelikt uit te zien en kunnen vaak goed met een telefoon geschoten worden. Dat is wel zo fijn, want zo kun je het makkelijk zelf doen en houd je de kosten voor videoproductie laag. Een social media bureau kan je helpen bij het maken van deze video's. Met tips of door beelden te laten schieten door een professionele videograaf. Welke vorm je ook kiest, mét social media videomarketing kun je op dit moment vanuit gaan dat je meer publiek bereikt dan met social media fotografie. 

Social media video laten maken

Wil je een social media video laten maken door een professionele videograaf? Dan kun je dat uitbesteden aan een social media bureau. Een goed bureau weet precies welke beelden scoren op social media en hoe het verhaal van jouw bedrijf het beste op video verteld kan worden. Ook kan het bureau je koppelen aan goede videografen, die gespecialiseerd zijn in video voor social media. Dat is belangrijk, want niet iedere videograaf heeft daar de juiste ervaring voor. 

Social media tekst

Het bedenken van creatieve teksten is misschien wel een van de moeilijkste dingen aan social media. Steeds weer iets nieuws verzinnen, terwijl je eigenlijk druk bent op de vloer, is gewoon hartstikke lastig. Gelukkig zijn daar oplossingen voor. Samen met een social media bureau kun je teksten laten maken of een steuntje in de rug krijgen bij het zelf schrijven van teksten. Een paar voorbeelden van goede social media teksten voor horeca kunnen bijvoorbeeld al helpen!

Cursus content creatie

Wil je graag zelf aan de slag met social media fotografie, videomarketing en teksten? Gelukkig is social media marketing goed te leren. Met een cursus content creatie leer je snel hoe je zelf goede foto’s, video’s en teksten voor Instagram, Facebook, TikTok en LinkedIn maakt. Als je zelf de social media van jouw horecabedrijf beheert is een cursus content creatie een goed idee, want zo haal je social media kennis in huis. Dat kan een stuk effectiever en goedkoper zijn dan social media uitbesteden aan een bureau. Het Lekker Sociaal Media team maakt daarom Lekker Gastvrij Online, een cursus content creatie die je iedere maand helpt bij het maken van leuke social media foto's, video's en teksten.

Social media plan

Ook al maak je de leukste content, zonder goed social media plan is de kans op social media succes klein. Al je concurrenten proberen namelijk ook succesvol te zijn op social media, dus met maar wat proberen kom je niet meer weg. Een social media bureau kan je helpen om een social media plan te maken, dat past bij jouw doelen en budget. Met onze Social Succesformule maak je in vier simpele stappen een goed social media plan

Gratis cursus social media

Als social media bureau voor de horeca hebben we veel ervaring met het bedenken en uitvoeren van succesvolle social media strategieën voor horeca. Onze kennis hebben we gevat in een gratis cursus social media, die je direct online kunt bekijken. In de cursus bekijken we onder meer wat de beste social media kanalen voor jouw bedrijf zijn, leggen we de social succesformule uit en geven we ideeën om meer personeel te vinden via social media. Na deze super snelle cursus weet je veel meer over social media en hoe je het in kunt zetten voor het bekender maken van jouw horecabedrijf.


Hoe zet je social media goed in voor horeca?

Nu je weet wat een social media bureau is en doet, ben je vast benieuwd hoe je social media goed inzet in de horeca. Hieronder beantwoorden we daarom een paar veelgestelde vragen van horecaondernemers. We ontdekken goede social media tools en delen tips en acties, waarmee je meer volgers krijgt op de verschillende social media kanalen.  

Wat zijn goede social media tools?

Social media bestaan alweer een tijdje en zijn dus helemaal niet zo nieuw meer. Dat is fijn, want daardoor weet een social media bureau inmiddels goed hoe zij het maximale uit Instagram. Facebook, LinkedIn en TikTok kunnen halen. Ook zijn er handige tools ontwikkeld, die succesvol zijn op social media een stuk sneller en makkelijker maken. Daarom schreven we een artikel over de goede social media tools voor horeca. Denk daarbij aan apps en programma’s die je helpen bij het bewerken van foto’s, het monteren van video’s en het inplannen van berichten. 

Zo krijg je meer volgers op social media

Volgers, volgers, volgers. Het lijkt soms wel of meer volgers krijgen op social media de belangrijkste marketing doelstelling van deze tijd is. Toch is dat niet waar. Door puur naar het aantal volgers te kijken loop je de kans om de betekenis van dit getal uit het oog te verliezen. Volgers zijn namelijk niets meer dan een middel om jouw bedrijfsdoelen te bereiken. Dat betekent dat naast het aantal, vooral de kwaliteit van de volgers belangrijk is. Als lunchroom in Zwolle heb je namelijk niets aan 10.000 volgers in Brazilië. Kortom, de volgers van jouw social media accounts moeten lijken op de ideale gasten van jouw horecazaak. Pas dan zijn ze van waarde. 

Zo krijg je meer volgers op Instagram. 

Instagram is inmiddels ontzettend verzadigd als het gaat om aanbod van leuke bedrijven die zichzelf presenteren. Dat betekent dat het best lastig kan zijn om nieuwe volgers aan te trekken. Toch kan het nog steeds, zeker als je kiest voor een strategie die sterke content en groei-acties combineert. Met alleen leuke content kom je er namelijk niet meer en met alleen like & winacties ook niet. De kunst zit hem in het maken van een connectie met je (toekomstige) gasten. De Social Succesformule helpt je daarbij. Kijk dus snel hoe je meer en goede (!) volgers op Instagram krijgt. 

Zo krijg je meer volgers op Facebook.

Wat voor Instagram geldt, geldt ook voor Facebook. Groeien op Facebook is zelfs vaak lastiger dan op Instagram. Er zijn namelijk minder social media tools die je helpen om je publiek te bereiken. Toch kun je ook op Facebook nieuwe volgers verzamelen. Een van de manieren om dat te doen is door het creëren van viral content: Facebook posts die door honderden mensen geliked en gedeeld worden. We schreven een artikel over hoe je een viral Facebookpost schrijft en zo meer volgers op Facebook verzamelt

H4: Zo krijg je meer volgers op TikTok.

Groeien op TikTok is een ander verhaal. Dit sociale medium is nog relatief nieuw. Dat betekent dat nog lang niet al je concurrenten actief zijn op dit platform en jij daardoor makkelijker opvalt bij je ideale gasten. Als social media bureau voor de horeca ontdekken we steeds beter hoe je via TikTok nieuwe volgers aan je kunt binden. Binnenkort delen we een plan, waarmee je binnen één maand de eerste 500 TikTok volgers kunt verzamelen.

Horecapersoneel gezocht: gebruik social media!

Naast het verzamelen van volgers en daarmee opvallen bij nieuwe gasten, is er een tweede doelgroep die je goed via social media kunt bereiken. Een social media bureau kan je namelijk helpen om horecapersoneel te vinden. Ook toekomstige medewerkers kijken namelijk vaak op social media en willen doorgaans liever werken bij een horecabedrijf dat populair is en waar de sfeer gezellig is, dan bij een zaak waar nog nooit iemand van heeft gehoord. In onze gratis cursus social media vind je daarom praktische tips om horecapersoneel te vinden via social media. Heb je op dit moment een personeelstekort? Bekijk deze tips dan zeker even. 


Waar vind ik een goed social media bureau?

Bij het zoeken naar het juiste bureau voor jouw bedrijf is het verstandig om op een paar dingen te letten: 

  1.  Kies een bureau dat bij jouw niche past. In veel gevallen zijn er bureaus te vinden die zich specialiseren in social media voor een bepaalde branche of niche. Zij weten nóg beter wat wel en niet werkt voor een bepaalde doelgroep. Zo werken wij uitsluitend voor ondernemers in de horeca en horecabranche. Een duidelijk werkveld kiezen helpt ons nog meer te specialiseren in de ontwikkelingen binnen deze bijzondere branche. Zoek uit of er binnen jouw niche ook gespecialiseerde bureaus bestaan.

  2. Verdiep je in de verschillende mogelijkheden. De meeste bureaus bieden diverse pakketten aan zodat je de juiste hulp kunt vinden voor jouw social media vragen. Het aanbod loopt uiteen van maandelijkse inspiratie voor posts tot het maken van foto's of het compleet uit handen nemen van alle social media kanalen. Kijk goed wat het beste bij jouw situatie en budget past.

  3.  Lees reviews. Niemand kan beter vertellen hoe het is om met een bureau te werken dan bestaande klanten.

  4. Vraag een gesprek aan. Veel bureaus bieden net als wij tegen een kleine vergoeding een advies- of strategiegesprekken aan. Het is de beste manier om af te tasten of er een klik is met de experts en om uit te vinden welke opties of pakketten het best bij jou passen. Ook kun je op zo'n moment antwoord krijgen op allerlei vragen die je misschien niet terug vindt op de website. Wees zo duidelijk mogelijk over wat jouw verwachtingen zijn, dan kun je een eerlijke keuze maken en samen realistische doelen stellen.

Wat kost een social media bureau?

Dat verschilt van bureau tot bureau en hangt af van het pakket dat je afneemt. Wil je het plannen en plaatsen zelf doen en alleen advies inwinnen? Dan zal dat uiteraard tegen een kleinere vergoeding zijn dan wanneer het bureau alles voor jou uit handen neemt. De meeste bureaus bieden verschillende pakketten voor verschillende budgetten. Je kunt zelf kiezen wat het beste bij jouw  situatie past. 

Benieuwd naar onze prijzen? Download hier gratis onze brochure

Een strategiegesprek inplannen met een van onze experts? Kies zelf een moment waarop het jou goed uitkomt

Start nu met social media marketing voor horeca!

Ben je na het lezen van dit artikel overtuigd dat social media een mooie marketingkans is voor jouw horecabedrijf? En wil je samenwerken met een professioneel social media bureau? Neem dan contact met ons op. We leren graag meer over de doelen, wensen en uitdagingen in jouw bedrijf. 

Wat doet een social media bureau


Over de schrijver
Hoi! Mijn naam is Roos. Een echte foodie die van haar hobby haar werk heeft gemaakt. Al bijna 10 jaar verdiep ik me in (social) media voor food concepten. Ik adviseer je graag over de beste manier om via tekst, beeld en online communicatie de sfeer van jouw horecazaak over te brengen naar je gasten.
Reactie plaatsen