Social media bepaalt restaurantkeuze in 2020
6 min. leestijd

Social media bepaalt restaurantkeuze in 2020

Hoe kies je een restaurant in 2020? Wat is de customer journey van jouw gast? Toen we bij Lekker Sociaal Media de resultaten van de Restaurant Monitor 2020 zagen bevestigde dat wat we in de praktijk al merken. Social media bepaalt in 2020 de restaurantkeuze bij maar liefst 75% van de restaurantbezoeken. Dat betekent dat 3 van de 4 gasten op Instagram en Facebook kijkt voor hij of zij een reservering maakt, bij je binnenstapt of een offerteaanvraag doet.

Dat is een flinke massa! 

Het is ook een verschuiving ten opzichte van eerdere jaren, waarin gasten hun keuze vaak baseerden op de bekende reviewplatforms. Wij verwachten dat de steeds vaker negatieve media rondom deze platforms – zoals deze uitzending van Rambam, waarin The Fork het flink moet bezuren – daaraan bijdraagt. Wat betekent dat voor de marketing van jouw restaurant? We nemen je mee in de resultaten van het onderzoek.

Resultaten Restaurant Monitor 2020

Laten we eerst even de feiten induiken. De Restaurant Monitor is een initiatief van BookDinners: een zoekmachine, waarmee je restaurants kunt vinden en direct bij ze kunt reserveren. Klinkt als The Fork? Inderdaad, maar BookDinners is een initiatief van, voor en door de horeca. In tegenstelling tot andere review en boekingplatformen hoeven horecaondernemers hier geen dure abonnementen en fee’s te betalen om gasten via BookDinners binnen te halen. Koninklijke Horeca Nederland is zelfs mede-eigenaar van het platform.

Om restaurants beter te kunnen ondersteunen bij de marketing deed BookDinners onderzoek onder ruim 1.217 restaurantbezoekers. Ze vroegen naar hun online gewoontes en acties als het gaat om het uitzoeken en beoordelen van een restaurant. Van de oriëntatiefase tot het geven van feedback. De resultaten zijn gebundeld in de Restaurant Monitor 2020.

De belangrijkste resultaten uit de Nationale Restaurant Monitor zijn als volgt:

  • 75% van de restaurantgasten geeft aan dat social media invloed heeft op hun restaurantkeuze.
  • Google wordt vaker gebruikt in de zoektocht naar een restaurant dan alle boekings- en vergelijkingsites bij elkaar.
  • Anno 2020 reserveert een record percentage van 59% online, het liefst via de kanalen van de restaurateur zelf.
Resultaten Restaurant Monitor 2020. Bij 75% van de gasten heeft social media invloed op de keuze voor een restaurant.

Resultaten Restaurant Monitor 2020. Bij 75% van de gasten heeft social media invloed op de keuze voor een restaurant.

Facebook nummer 1. Instagram nummer 2.

Daarbij geeft 85% aan dat Facebook het belangrijkste kanaal is, waar Instagram voor 55% van de gasten van belang is voor het opdoen van inspiratie en een beeld te krijgen van de zaak, de gerechten en de sfeer. Ook maakt 86% van de gasten hun reservering direct bij het restaurant – zowel via zijn eigen website als telefonisch. Het belang van een sterke online vertegenwoordiging van het restaurant is met deze cijfers duidelijk. Om ze nog verder te illustreren: 30% van de gasten geeft aan zich wel te oriënteren via review platformen, maar uiteindelijk reserveert maar 10% hier een tafel. Wat ook opvalt is dat 31% van de gasten aangeeft hun restaurantkeuze te maken via Google of zelfs Google Maps. Dat laatste gebeurt met het zoeken van een restaurant op een bepaalde locatie.  

Paul Wiertz van BookDinners zegt daarover: “Door de grote hoeveelheid reviews en reviewsites, vertrouwen mensen hun eigen netwerk en restaurantkanalen zelf meer dan reviews van onbekenden op reviewsites. Zo plaatst een op de vier gasten een foto op hun eigen socials wanneer ze ergens eten en komt dit in eigen bekende kring naar voren. Dat is belangrijk, want de helft van de gasten vertrouwt alleen recensies van websites en bekenden. Het merendeel, 86%, van alle reserveringen komt via de eigen kanalen van het restaurant.”

59% van alle restaurant reserveringen worden in 2020 online gemaakt.

59% van alle restaurant reserveringen worden in 2020 online gemaakt.

Tot slot geeft 90% van de restaurantbezoekers aan hun tafel op zaterdag al voor donderdag gereserveerd te hebben. Dit is interessante informatie, waar je als horecazaak je voordeel mee kunt doen. Hoe goed zijn de social media, Google reviews en online reserveringsmogelijkheden bij jouw zaak geregeld?

75% van de restaurantgasten geeft aan dat social media invloed heeft op hun restaurantkeuze.

Dat social media voor restaurants steeds belangrijker wordt is duidelijk. Steeds meer gasten gebruiken Instagram en Facebook om nieuwe zaken te ontdekken en te kijken of ze de sfeer in de zaak leuk vinden. We merken het ook aan de groeiende populariteit van onze eetclub Waar Nederland Eet. In 12 steden in Nederland delen we via Instagram meerdere keren per week onze favoriete horecazaken en nieuwe ontdekkingen. Van Amsterdam tot Utrecht en Den Bosch, in alle steden groeien de Instagramaccounts harder dan ooit. Op dit moment volgen in totaal al ruim 63.000 eetliefhebbers in Nederland onze tips.

Onze volgers gebruiken onze Instagramaccounts om zich te oriënteren op een volgend restaurantbezoek. Waar is de sfeer leuk? Wat staat er op het menu? Welke zaken kennen ze nog niet? En wat moeten ze eenmaal binnen zeker bestellen? Als onze volgers geïnspireerd raken door een van onze berichten gebeurt er iets belangrijks: ze klikken door naar het Instagramaccount van het restaurant waar we over schrijven om er meer over te ontdekken. 

Social media is in de oriëntatiefase een belangrijk visitekaartje voor jouw restaurant.

Dat betekent dat social media in de oriëntatiefase van een potentiële gast een belangrijk visitekaartje voor jouw restaurant is. Daar bepalen gasten of ze de sfeer, het menu en de locatie leuk genoeg vinden om a) door te klikken naar de website, b) erover aan hun vrienden te vertellen, of c) direct bij je binnenstappen. Hoe beter jouw social media aansluit bij hun interesses, hoe groter de kans dat gasten voor jouw zaak kiezen.

Maar wat heb je dan écht aan social media?

Van onze opdrachtgevers horen we in het begin van een samenwerking regelmatig: “Allemaal leuk en aardig die online aandacht, maar wat heb ik er nou eigenlijk echt aan?” Laatst sprak ik zelfs een horecaondernemer die we binnen 6 weken van 1.000 naar  ruim 85.000 impressies op Instagram hadden geholpen en die er niet van onder de indruk was. Ergens begrijp ik het wel, want ook al laten de analytics van social media (bv. cijfers over hoe vaak jouw profiel bekeken is, hoeveel mensen je in een week hebt bereikt en hoeveel mensen je volgen) duidelijke resultaten zien, het lijkt toch een beetje ongrijpbaar. Wat betekent het als je 85.000 impressies hebt? Komen deze mensen dan allemaal in je zaak?

Veel social media bereik is een grotere kans op een volle zaak.

Het is belangrijk om te beseffen dat iedere kijker op jouw Facebook of Instagramprofiel mogelijk een betalende gast kan worden. Om op het voorbeeld door te gaan: als je in drie maanden 85.000 impressies bereikt hebt, betekent het dat er 85.000 keer kennis is gemaakt met jouw restaurant. Het betekent dat je 85.000 keer de kans hebt gehad om een goede indruk te maken en mensen te motiveren bij je binnen te stappen.

Ik vergelijk het altijd met een offline situatie: Als er binnen 3 maanden 85.000 keer mensen langs jouw zaak zouden lopen. Zou je dat als een mooie kans beschouwen? Zou het de kans vergroten dat jouw zaak vol zit? Natuurlijk! 

En al gaan ze gaan heus niet allemaal komen: het punt is dat de kans er wel is. En dat hoe beter jouw social media eruit ziet en hoe meer bereik je creëert, hoe groter de kans is dat social media gebruikers betalende gasten worden.

Maximaliseer je bereik op social media met een slimme strategie. Dit zijn de statistieken van een van onze opdrachtgevers. De zaak groeide in 6 weken van 1.000 impressies naar ruim 85.000 impressies.

Maximaliseer je bereik op social media met een slimme strategie. Dit zijn de statistieken van een van onze opdrachtgevers. De zaak groeide in 6 weken van 1.000 impressies naar ruim 85.000 impressies.

Laat ik het zo zeggen: social media is geen get rich quick methode, maar als je het goed inzet kan het je helpen om de Go To horecazaak in jouw omgeving te worden. Dat is een krachtig fundament, waarmee je meer mensen kunt bereiken en hen kunt bewegen bij je binnen te stappen of online wat te bestellen. Social media is het uitgelezen middel om een persoonlijke relatie met je gasten op te bouwen en die oh zo belangrijke gunfactor te creëren.

Samengevat levert social media je nieuwe gasten, nieuwe businesskansen, nieuwe manieren om geld te verdienen en een podium om ontdekt te worden door de media op.

Wat kun je vandaag doen om je bereik te maximaliseren?

Nu social media steeds belangrijker wordt in de relatie van restaurants, hotels en winkels met gasten, is het belangrijk om mee te bewegen met de trends. Te weten wat er speelt en op de hoogte te zijn van de kansen die social media bieden. Sterke content is de basis. Daarom hebben we een Instagramtraining ontwikkeld. In de Basistraining Instagram voor Horeca leer je Instagram inzetten als een professional. Je wordt opgeleid in online communicatiestrategie en ontdekt de eigen unieke online stijl van jouw zaak. Je leert denken in Instagramformats en dat maakt je een superprofessional, mét inhoud. Daarnaast kun je mij iedere week in een live Q&A sessie al je vragen stellen, zodat je snel leert en nooit meer vastloopt. Hier kun je op je gemak lezen wat de training precies inhoudt.

Daarnaast is het slim om de netwerken van anderen – zoals die van Waar Nederland Eet – in te zetten om jouw social media zichtbaar te maken bij een grote groep potentiële gasten die jij zelf nu nog niet bereikt. In dit artikel lees je bij punt 5 meer over wat waardevolle samenwerkingen zijn en hoe je die in jouw voordeel kunt laten werken.

Voor snelle tips over Instagram – die overigens ook heel goed te gebruiken zijn voor Facebook – raad ik je aan dit artikel met 9 Instagramtips te lezen. Als je de 9 tips vertaalt naar jouw zaak kun je direct al waardevolle stappen zetten.