Restaurant Heart Garden Waffles: bestellingen via Instagram geven een kick!
Geïnspireerd en met een hoofd vol ideeën komt Abhinabha Tangerman (43) in 2003 terug uit het buitenland. Met de ervaring die hij al reizende heeft opgedaan, maakt hij 17 jaar later eindelijk zijn eigen horecadroom waar: Heart-Garden Waffles & Coffee. ‘Het is een oase geworden midden in het bruisende hart van Amsterdam. Met goede Indiase koffie, de lekkerste vegan wafels én een groeiend Instagram account.’
Internationaal meditatiecentrum
Een kleine koffieverslaving
Bij het internationale Sri Chinmoy meditatiecentrum en in restaurants in Parijs en San Francisco leert Abhinabha de fijne kneepjes van het meditatie- en horecavak. ‘Ik voelde meteen: dit wil ik ook gaan doen in Amsterdam. In 2019 ben ik op zoek gegaan naar financiering, pandjes gaan bezichtigen en mijn koffiebarplannen gaan uitwerken. In die tijd werkte ik ook als freelance journalist en heb met mijn laptop in heel wat koffietentjes gezeten. Dat concept sprak me het meest aan. Ironisch, want ik had zelf nog nooit één kop gedronken!’, lacht hij. ‘Ik ben gaan proeven, testen en drinken en heb zo ontdekt wat goede koffie is. En een kleine verslaving was geboren!’
Van aardbeien tot vegan spek
Heart-Garden: een oase in Amsterdam
‘Begin 2020 was achteraf gezien niet de beste tijd om een nieuwe zaak te beginnen… Maar, ik geloof er erg in dat dingen gebeuren met een bedoeling. Onze dichte deuren zag ik zelfs als een ‘blessing in disguise’. Het gaf me de ruimte om de boel te verbouwen, de rust om mindful te schilderen en de warme sfeer neer te zetten die ik voor ogen had.’ Via het meditatiecentrum vindt Abhinabha in Letland een nieuwe collega. Samen draaien ze een goede zomer, met veel toeristen en dagjesmensen. ‘En toen was daar de tweede lockdown, en was ik weer ‘terug bij af’. Gelukkig liep mijn werk als freelance journalist op de achtergrond gewoon door. Of ik spijt heb van mijn beslissing? Geen seconde. Elke dag voel ik: dit is wat ik móet doen. En de reacties van gasten versterken dat gevoel. Ze vinden Heart-Garden een ontzettend fijne plek, en het voelt als mijn taak om een rustpunt te creëren waar ze even kunnen loslaten en zich op hun gemak voelen.’
Social media als marketingtool
Ondanks de toeristische locatie, komen er ook veel gasten uit de buurt. Via Instagram houdt Abhinabha ook na sluitingstijd contact met hen: ‘Zelf had ik niks met social media, maar ik wist: het is belangrijk voor de zaak. En al doende leert men. Aan de hand van de praktische, ‘down to earth’ tips van Lekker Sociaal Media heb ik het me eigen gemaakt en vind het nu zelfs leuk om te doen! Werken met Instagram houdt me scherp en prikkelt om creatief te blijven. Hoe wil ik mezelf profileren? Hoe spreek ik mijn gasten aan? En als ik het succes van de posts terug zie ik de bestellingen, dan geeft dat echt een kick! Mijn tip voor ondernemers die – net als ik eerst – niet veel ervaring hebben met social media: ga ervoor, maar doe het niet half. Gebruik social media als een tool om met je eigen marketingstrategie aan de slag te gaan. Prik een vast moment in de week om de posts te bedenken, en je hebt er nauwelijks omkijken naar. De spontane dingen die later op je pad komen, kun je delen in Instagram stories’.
Guinness record wafels bakken
Leuk als je Heart Garden Waffles volgt op Instagram! Klik hier om dat te doen.