arrow_drop_up arrow_drop_down
PERSBERICHT | Horecabezoekers na lockdown positiever dan verwacht!
2 juli 2020 

PERSBERICHT | Horecabezoekers na lockdown positiever dan verwacht!

Utrecht, 2 juli 2020 – Goed nieuws voor de horeca! Een peiling onder ruim 60.000 horecaliefhebbers laat zien dat horecaliefhebbers een stuk positiever zijn over een horecabezoek dan een maand geleden. In de peiling wordt onder meer gevraagd naar de frequentie en verwachting van het horecabezoek. De resultaten zijn duidelijk: de behoefte om buitenshuis te genieten van lekker eten en drinken is terug.

In de peiling van week 26 – een samenwerking tussen Waar Nederland Eet, Het Foodatelier en Lekker Sociaal Media – geeft 79% van de deelnemers aan een horecagelegenheid te hebben bezocht. In de peiling in week 20, vlak voor de heropening van de horeca op 1 juni, verwachtte 70% van de deelnemers de horeca te gaan bezoeken. Een positief verschil van 9%. Ook de frequentie van het horecabezoek is positiever dan verwacht: terwijl in mei maar liefst 85% van de deelnemers verwachtte de horeca na corona minder vaak te bezoeken, blijkt dat in de praktijk 55% te zijn.

De verschillen zijn opvallend. Uit de open antwoorden in de peiling blijkt duidelijk dat de behoefte om te genieten hierin een grote rol speelt. Op de vraag waarom deelnemers de horeca weer bezochten antwoordden ze onder meer:  ‘Lekker weer genieten’, ‘Ik heb er echt zin in’ en ‘Heerlijk om weer uit eten te kunnen.’

Horecaliefhebber positief over ‘beleving’ restaurants; hygiëneregels blijven belangrijk  

Opvallend is ook dat maar liefst 90% van de ondervraagden positief is over de huidige gang van zaken bij de horeca. Ze ervaren het uit eten gaan met de nieuwe regels als rustig en gemoedelijk. Ze vinden de gastvrijheid beter dan voor de coronacrisis. Ze omschrijven de service als gerichter en vriendelijker. Het naleven van de 1,5 meteropstelling blijft voor de gasten een punt van aandacht.

Maaltijdboxen iets minder in trek dan gedacht

Tijdens de coronasluiting deden maaltijdboxen hun intrede bij de horeca. Voor de heropening van 1 juni gaf 91% van de horecabezoekers daar aan ook na 1 juni gebruik van te willen blijven maken. In de peiling van week 26 blijkt dat 48% van hen dat ook daadwerkelijk doet.

 De initiatiefnemers van de peiling – Waar Nederland Eet, Het Foodatelier en Lekker Sociaal Media – hopen met het publiceren van de cijfers horecaondernemers meer inzicht te geven in wat zij kunnen verwachten na de versoepeling van de regels, zodat ze goed geïnformeerde keuzes kunnen maken

NB: Vergelijkend horecaonderzoek

In week 20 hebben wij onderzocht hoe horecaliefhebbers tegen de heropening van de horeca op 1 juni aankeken. Met het onderzoek in week 26 hebben we het daadwerkelijke gedrag van de horecaliefhebbers onderzocht. De onderzoeksresultaten laten zien dat wat men verwacht in de toekomst te gaan doen, verschilt van hun gedrag in de praktijk. 

 

NOOT VOOR DE REDACTIE

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Over Waar Nederland Eet

Waar Nederland eet is de grootste én snelst groeiende online eetclub van Nederland. Door heel het land (Amsterdam, Utrecht, Haarlem, Den Bosch, Rotterdam, Tilburg, Arnhem, Venlo, Leiden, Den Haag en Twente) delen hun lokale teams dagelijks hun favoriete horecazaken met ruim 60.000 eetliefhebbers op Instagram. Van deze eetliefhebbers is 45% tussen de 25 en 34 jaar, 26% tussen de 35 en 44 jaar en 13% tussen de 45 en 54 jaar.  www.waarnederlandeet.nl

Over Het Foodatelier

Het Foodatelier uit Enschede is specialist als het gaat om het ontwikkelen van nieuwe producten, verpakkingen en concepten vanuit insights & marktdata. Door middel van strategie, consumentenonderzoek, productontwikkeling en category plannen worden klanten geholpen met de ontwikkeling van nieuwe concepten van a tot z.  www.hetfoodatelier.nl

Over Lekker Sociaal Media

Lekker Sociaal Media is gespecialiseerd in gastvrijheid online voor horeca. Het bureau verzorgt de social media productie voor tientallen horecazaken en brengt iedere maand het online magazine Lekker Gastvrij Online uit. Daarin vinden horecaondernemers en -marketeers handige tools om het maximale uit social media, e-mail en de website te halen. www.lekkersociaalmedia.nl 

 

Over de schrijver
Hi! Ik ben Floor Eizema, growth hacker en social media strateeg voor horeca. De afgelopen 5 jaar bouwde ik een eetclub met 65.000 Instagramvolgers op. Nu help ik restaurants, cafés en hotels te groeien op social media, zodat ze meer volgers en meer gasten in hun zaak krijgen. Heb je een vraag of wil je even sparren? Stuur me dan een e-mail op contact@lekkersociaalmedia.nl!
Reactie plaatsen