1 maart 2021 

"Op aanraden van Lekker Sociaal Media ben ik mezelf meer in beeld gaan brengen. En dat werkt!"

Als kind van bruincafé-ouders is het horecavak haar met de paplepel ingegoten. Voor Brenda van der Tas (42) – mede-eigenaresse van restaurant Oakwood Grill in Veldhoven – is werken in de horeca het mooiste dat er is. Ook de coronacrisis en lockdowns hebben haar niet uit het veld geslagen: ‘We willen koste wat het kost onze passie en de ‘Oakwood-beleving’ met onze gasten blijven delen. Dicht of open. Offline én online!’ 

De Oakwood Grill beleving

Australisch vlees gegrild op eikenhout, sappige burgers en huis gemarineerde spareribs. Bij Oakwood Grill haal je als vleesliefhebber je hart op. ‘Alles wat we serveren is zo puur en vers mogelijk en wordt met liefde voor het product bereid. We gebruiken echt alleen het beste vlees, en dat proef je’, vertelt Brenda enthousiast. Oakwood Grill staat voor kwaliteit, maar ook persoonlijke service blijkt een belangrijk ingrediënt voor het succes van het Veldhovens restaurant: ‘We willen onze gasten aan tafel een beleving geven. Bij ons schuif je niet alleen aan voor een avond uit maar word je echt verrast. En dat zit ‘m in kleine dingen. Van een verjaardag ballon aan je stoel tot een handgeschreven bedankkaartje bij de rekening’, legt ze uit. Dan blijft het even stil aan de andere kant van de lijn. Als Brenda niet veel later haar verhaal vervolgt, is duidelijk dat de gedachte aan de ‘pre-corona tijd’ haar raakt.

Spannende stappen en spaarcenten

Een droom van Brenda komt uit met de opening van restaurant Oakwood Grill. Maar dat is niet vanzelf gegaan. ‘Het is een hele grote uitdaging geweest om van het voormalige restaurant Sydney een bijzondere zaak te maken. Mijn compagnon Marco de Ruijter en ik hebben eerst een horecazaak gerund in het pand hiernaast. Hij in de keuken, ik op de vloer. Toen ons buurrestaurant in de verkoop ging, móesten we het wel kopen. Zo’n kans komt maar één keer voorbij.’ Voor Brenda een spannende stap: ‘Onze laatste spaarcenten hebben we in Oakwood Grill gestoken. Een groot risico, puur op gevoel. Maar we zijn nog elke dag blij dat we er destijds voor 150% tegenaan gegaan zijn!’ Inmiddels is het restaurant niet meer weg te denken uit Veldhoven en omstreken: ‘De mond-tot-mond reclame doet goed zijn werk. Gasten komen echt overal vandaan. Regelmatig loop ik door een volle zaak met allemaal onbekende, nieuwe gezichten. En dat geeft echt een kick.’

Lockdown: Op zaterdag zo’n 150 thuiscouverts

Die volle zaak lijkt tijdens de tweede lockdown verder weg dan ooit. De coronacrisis heeft ook Oakwood Grill hard geraakt. ‘Verbazing, woede, onmacht, verdriet… ik heb het allemaal gevoeld. Toch hebben we nooit getwijfeld om er mee te stoppen. We móeten door!’. Voor een horecaondernemer met een hart voor beleving en een persoonlijk praatje is dat een flinke uitdaging. ‘Flexibel denken, creatieve ideeën en onze ‘online zaak’ hebben ons er doorheen gesleept’, vertelt ze trots. Door middel van take-away blijft Oakwood Grill onder de aandacht. Maar ook het old school flyeren blijkt een eyeopener: ‘Na een flyerronde zien we het aantal bestellingen per wijk direct stijgen. En niet alleen de burgers en spareribs, maar ook duurdere gerechten als ossenhaas lopen goed. Op een zaterdag draaien we zo’n 150 thuiscouverts. En daar had ik in het begin van de eerste lockdown niet op durven hopen.’

Tafelpraatjes via social media 

Voor het persoonlijke praatje en de beleving aan tafel heeft Brenda ook een alternatief gevonden: social media. ‘Het is voor ons dé manier om in gesprek te blijven met onze gasten. Met mooie foto’s, persoonlijke verhalen en video’s houden we onze contacten warm. Én we ontmoeten er zelfs nieuwe gasten.’ Maar het onderhouden van de Oakwood social accounts gaat niet vanzelf: ‘Ik moest daarvoor over een hoge drempel heen. Een hele hoge!’, lacht ze. ‘Op aanraden van onze social media partner Lekker Sociaal Media ben ik mezelf meer in beeld gaan brengen. Alles voor het goede doel, want het groeiende aantal volgers en de leuke reacties op straat laten zien dat het werkt!’ Inspiratie voor de teksten en social media posts haalt Brenda uit het online magazine Lekker Gastvrij Online: ‘Hun ideeën en tips helpen me op weg. Dat is heel fijn maar ook noodzakelijk. Want via Instagram blijft Oakwood Grill zichtbaar, zowel voor onze vaste als voor nog onbekende gasten.’

Toekomstdromen

Op de vraag waar Brenda het als horecaondernemer allemaal voor doet, antwoordt ze resoluut: ‘het contact met mensen! En of we nu open zijn of dicht, op social media kunnen we gelukkig altijd een persoonlijk praatje blijven maken. Niet aan tafel of gezellig aan de bar, maar wel in ons ‘online restaurant’. En dat blijven we altijd zo doen.’

Brenda ziet de toekomst zonnig in, met haar grote horecadroom als stip op de horizon: ‘Het liefst ga ik met een Oakwood Express het hele land door. Zo kunnen we nóg meer mensen laten proeven van onze spareribs, hamburgers en de Oakwood-beleving. En ik weet zeker dat social media en een sterke online marketingstrategie ons daarbij gaan helpen!’.

 

Wil je net als Brenda lid worden van Lekker Gastvrij Online? >> Klik dan hier voor meer informatie en aanmelden. 

Over de schrijver
Eline van Nunen is al sinds het eerste begin, ruim vier jaar geleden, lid van de Utrechtse eetclub Waar Utrecht Eet. Wekelijks deelt zij haar culinaire avonturen in de stad met ruim 15.000 andere Utrechtse horecaliefhebbers. Daarnaast duikt ze graag de horeca in om inspirerende verhalen op te halen bij ondernemers.
Reactie plaatsen

arrow_drop_up arrow_drop_down