Nieuw op Instagram: zet 3 posts vast bovenaan je instagramprofiel
4 min. leestijd

Nieuw op Instagram: zet 3 posts vast bovenaan je instagramprofiel

Deze week lanceerde Instagram een van haar nieuwste features. Nou ja nieuw... het is een tikkie afgekeken van TikTok, maar wel helemaal nieuw binnen Instagram: je kunt vanaf nu bovenaan je profielpagina 3 posts of reels vastzetten. Dat betekent dat die exemplaren altijd vooraan blijven staan. Vanaf positie 4 wordt je profiel gevuld zoals je gewend bent. Met de laatste posts vooraan en je oudste post helemaal onderaan. 

Meer opties voor je profielpagina

Het hoofd van Instagram, Adam Mosseri, promoot deze nieuwe feature als een optie om jouw profiel nog persoonlijker te maken. 'Je profielpagina is van jou, daarom zoeken we continue naar nieuwe manieren om je daar meer controle over te geven', zegt Mosseri. 'Gebruikers kunnen zichzelf zo nóg beter uiten'.

Oké. Mooi. Maar hoe werkt het? En wat kun je ermee?

Zo zet je een post vast

Het vastzetten van een reel of post op je profiel is heel eenvoudig. Ga naar de desbetreffende post en klik op de drie bolletjes rechtsboven het beeld, in de balk waar ook je logo, profielnaam en locatie vermeld worden. Er popt nu een menu op met allerlei opties. Daar vind je vanaf nu ook de optie 'vastzetten op je profiel'. That's it! De foto, reel of video staat nu 'vast' in de eerste regel van je profielpagina.

Post vastzetten op Instagram

Waarom zet je een post vast op je Instagramprofiel?

Nu hoor ik je denken: wat heb ik eigenlijk aan die nieuwe functie? Waarom heeft het zin om een oudere post bovenaan mijn profiel te tonen? Voor de meeste mensen is het een soort visitekaartje. Je kunt in deze drie posts laten zien wie je bent of wat je doet. Iedereen die jouw profiel bezoekt krijgt zo binnen één oogopslag een goede indruk van jou als persoon of van jouw bedrijf. Gebruikers die heel veel content delen gebruiken de functie ook bij wijze van 'headlines'. De eerste drie posts laten in dat geval de belangrijkste updates zien de zie in de afgelopen tijd gedeeld hebben. Je kunt ook kiezen om de posts en reels vastzetten die de meeste likes en reacties hebben opgeleverd. Met een ereplaatsje op de eerste rij zullen de bereikcijfers van die berichten nog verder stijgen en jouw profiel aantrekkelijker maken voor de algoritmes van Instagram. Wat betekent dat meer mensen jouw content zullen zien.

Hoe profiteer ik als horecaondernemer van deze nieuwe functie?

Zet de posts vast die het best de sfeer en kwaliteit van jouw zaak weerspiegelen. Welke posts zorgen ervoor dat gasten spontaan gaan watertanden en een tafeltje willen boeken? Dikke kans dat het de reels of foto's zijn met de meeste likes en reacties, want dat zijn de berichten waar jullie gasten en volgers het meest enthousiast van worden. Drie ideeën om vast te zetten:

  • Een reel met een fragment van een gezellig drukke dag in jouw horecazaak. Het doel is hierbij om FOMO (Fear Of Missing Out) op te roepen bij de kijker. Zij hadden erbij willen zijn op die gezellige ochtend/middag/avond. Check of de posts een goede 'call to action' bevat die naar de reserveer button op de website leidt. Zo kun je enthousiasme omzetten in daadwerkelijke boekingen.

  • Een carrousel met verleidelijke beelden van het menu. Als je het vastzetten wil gebruiken voor tijdelijke highlights kun je ervoor kiezen om je seizoensspecials te delen. Zo weet iedereen meteen welke gerechten er NU geserveerd worden. Wil je posts voor langere tijd vastzetten? Kies dan klassiekers die ALTIJD op jullie menu terug te vinden zijn.

  • Heb je een leuke reel of post met de extra's die je aanbied in jouw horecazaak? Feesten, partijen, vergaderruimtes, optredens? Of zijn er speciale elementen aan jullie service of op de menukaart waarmee jullie je onderscheiden van anderen? Zo'n bericht kan slim zijn om vast te zetten omdat je daarmee je hoofd boven het maaiveld uitsteekt en nieuwe potentiële gasten een zo volledig mogelijk beeld geeft van jouw restaurant. LET OP: salesgerichte posts zijn vaak niet de meest succesvolle qua bereik. Laat de beelden voor zich spreken en verwijs alleen in het onderschrift naar meer informatie, reserveerbuttons of links.

EXTRA TIP:
Hou de reacties onder de vastgezette posts in de gaten. Dit zijn de posts die potentiële nieuwe gasten als eerst zullen zien wanneer ze jouw profiel checken vóór een restaurantbezoek. Dan wil je geen onnodige aandacht vestigen op negatieve reviews, en juist de positieve reacties pushen. Wist je dat je ook reacties onder een post kunt vastzetten? Daarvoor open je de desbetreffende post, scroll naar de reactie die je wilt vastzetten en swipe die van rechts naar links. Er verschijnt een icoontje van een punaise. Druk daarop en de positieve review staat vast boven alle andere!

Over de schrijver
Hoi! Mijn naam is Roos. Een echte foodie die van haar hobby haar werk heeft gemaakt. Al bijna 10 jaar verdiep ik me in (social) media voor food concepten. Ik adviseer je graag over de beste manier om via tekst, beeld en online communicatie de sfeer van jouw horecazaak over te brengen naar je gasten.
Reactie plaatsen