Meer conversie via link in bio

Als ondernemer op social media draait alle content uiteindelijk om maar één ding: conversie. Je wil van volgers betalende gasten of klanten maken. Op een indirecte wijze werk je daaraan door de merkbeleving te vergroten, productaanbod onder de aandacht te brengen en door aan klantbinding te werken. In de meest concrete zin kun je aan je volgers verdienen door gebruik te maken van Instagram shopping, of door ze naar jouw website en reserveringssysteem te sturen via de link in jouw bio. Die laatste wordt het meest gebruikt door horecaondernemers, maar is lang niet altijd optimaal ingericht voor maximale conversie. Met deze tips verhoog je direct de effectiviteit van de link in jouw bio. 


1.    Een duidelijke bio

Zorg ervoor dat de informatie in jouw bio kort en bondig vertelt wat je doet, waar je zit en hoe mensen bij je kunnen reserveren of bestellen. Die drie punten zijn het aller belangrijkst om te noemen in de 4 regels die je op je Instagram profiel kunt gebruiken. Vlak onder jouw bio heb je ruimte om een link toe te voegen, dus zorg dat de laatste regel een ‘call to action’ (CTA) bevat. Dat is een aanzet tot actie, waarin je jouw volgers op een directe manier vraagt om iets te doen. In dit geval vraag je ze dus om op de link te klikken om een tafel te reserveren of eten te bestellen. Een goed voorbeeld van een duidelijk bio met een goede call to action zie je hieronder. Mooie Boules Rotterdam communiceert welke activiteiten en sfeer je kunt verwachten en maakt een bruggetje naar de link met de tekst: reserveren.


TIP: Restaurant De Pomp in Utrecht maakt gebruik van emoticons om zo in heel weinig tekens veel informatie te kunnen delen. Kijk hier hoe ze dat doen:


2.    Een compacte link

Top! Je stuurt nu mensen actief naar de link in je bio om ze naar jouw website door te verwijzen. Zorg dat je link compact is. Bijvoorbeeld: www.jouwrestaurant.nl/reserveren of www.jouwrestaurant.nl/bestellen of www.jouwrestaurant.nl/menu . Zijn de adressen van de pagina’s op jouw website langer? Dan kun je Bitly of Linktree gebruiken om een verkorte link aan te maken. Een korte link is overzichtelijker in de bio en komt betrouwbaar over. 

3.    Verwijs naar je link

Het lijkt een open deur, maar verwijs naar je link. Vaak en veel. Door algoritmes zien volgers niet al je content voorbij komen. Hoe vaker je jouw link noemt in de content die je plaatst, des te meer volgers hem voorbij zien komen, en hoe meer verkeer je naar jouw website genereert. 

4.    1 call to action in caption of story

Leer jezelf aan om altijd een Call to Action toe te voegen aan je social media posts. Stel een vraag waarop je antwoord vraagt van je volgers of stuur ze naar de link in jouw bio om een tafel te reserveren. Zo stimuleer je interactie met je publiek en breng je de link naar jouw website onder de aandacht. Beperk jezelf wel tot slechts één duidelijke Call to Action per keer. Je vraagt je volgers om iets te doen. Geef je ze 5 opdrachten, dan voelt dat voor jouw volgers als teveel moeite. Je opdracht moet kort, duidelijk en laagdrempelig zijn. Bijvoorbeeld: 'reserveer nu via de link in de bio', of 'claim meteen een tafel op ons terras via de link in de bio', of 'volg de link naar ons nieuwe menu'. 


Meer conversie via link in bio


Over de schrijver
Hoi! Mijn naam is Roos. Een echte foodie die van haar hobby haar werk heeft gemaakt. Al bijna 10 jaar verdiep ik me in (social) media voor food concepten. Ik adviseer je graag over de beste manier om via tekst, beeld en online communicatie de sfeer van jouw horecazaak over te brengen naar je gasten.
Reactie plaatsen