Instagram uitbesteden voor horeca
9 min. leestijd

Instagram uitbesteden voor horeca

Denk je eraan te starten met Instagram voor jouw horecabedrijf, of het uit te besteden aan een professioneel social media bureau? Slim! Dit social media platform is de afgelopen jaren namelijk enorm gegroeid. Volgens datareportal had Instagram begin 2022 maar liefst 8.5 miljoen gebruikers in Nederland. Dat is 49.4% van alle inwoners en het betekent dat de kans groot is dat jouw gasten ook van Instagram gebruik maken. Als horecaondernemer wil je graag top of mind blijven bij vaste gasten - zodat ze vaker langskomen - en ontdekt worden door nieuwe gasten. Een populair Instagram account kan je daarbij helpen. Ben je benieuwd wat een social media bureau voor horeca precies doet als je jullie Instagram aan hen uitbesteedt? Dat lees je in dit artikel. 

Zonder Instagram strategie, geen succes. Dat is na onze jarenlange ervaring als social media marketeer voor de horeca wel duidelijk. Met een duidelijke strategie kun je op Instagram gelukkig gericht je doelen behalen. Misschien wil je bijvoorbeeld:

  • De doelgroep van jouw restaurant verjongen?
  • Meer gasten aantrekken uit de stad, omdat jouw horecabedrijf daar net buiten zit?
  • Het drukker krijgen tijdens de borrel?

Jouw bedrijfsdoel wil je dan ook met het social media bureau waar je mee samenwerkt delen, zodat zij een slimme Instagram strategie op kunnen stellen. Hierbij is het natuurlijk wel belangrijk dat het een realistisch doel is. Dat betekent dat de basis voor het behalen van de doelen al in jouw restaurant of café aanwezig zijn. 

instagram uitbesteden horeca 2

Wil je bijvoorbeeld meer gasten ontvangen tijdens de borrel? Dan moet het borrelmoment in jouw horecabedrijf goed geregeld zijn. Er moeten lekkere dranken en snacks op de kaart staan, de sfeer gezellig, het personeel gastvrij en de gasten die wel al op dit moment komen moeten tevreden zijn. Een social media bureau kan namelijk alleen de sfeer versterken die er al is. Vanuit het niets een succes maken van jouw horecabedrijf - of bijvoorbeeld het borrelmoment - kan niet. 

Als jullie een realistisch en duidelijk doel hebben gesteld, kan het social media bureau aan de slag met de Instagram strategie. Die Instagram strategie vatten ze in een duidelijk plan, met daarin in ieder geval:

  • Jouw bedrijfsdoel
  • Een omschrijving van de ideale gast voor jullie horecabedrijf
  • Voorstellen voor video's, fotografie en teksten 
  • Een groeiplan voor het vinden van de juiste gasten via Instagram
  • Een planning

Na jouw akkoord kan het social media bureau aan de slag!

Zonder duidelijk en realistisch bedrijfsdoel kun je geen goede Instagram strategie opstellen. Een social media bureau weet dan namelijk waar het aan moet werken. 

Als de Instagram strategie staat is het tijd voor een professionele foto- en/of videoshoot bij jou in het restaurant of café. Deze dag wordt geheel verzorgd door het social media bureau. Van tevoren ontvang je een briefing, waardoor je precies weet wat je tijdens de foto- en/of videoshoot kunt verwachten. Wat het social media bureau wel van jou vraagt is:

  1. Het gezellig maken van jouw restaurant of café. Denk bijvoorbeeld aan het uitzetten van het terras en het dekken van de tafels.
  2. Het voorbereiden van het eten en drinken dat op de foto of video gaat. 
  3. Het beschikbaar stellen van personeel dat op de foto mag. Denk aan de chef, medewerkers in de bediening en het liefst ook de ondernemer (jij!) zelf. 😃
  4. Het vragen van vrienden, collega's en familie die als gast gefotografeerd en/of gefilmd mogen worden. (Lukt dit niet? Vraag dan het social media bureau om dat in jouw horecabedrijf te regelen)

Een fotoshoot duurt zo'n 2 à 3 uur en als het goed is kun je met de foto's en video's een flinke tijd vooruit. Wedden dat je na deze shoot extra trots bent op jouw horecabedrijf?

instagram uitbesteden horeca fotoshoot

De aan jouw restaurant of café gekoppelde Instagram specialist gebruikt de foto's en video's voor het maken van een content planning. Een content planning is een voorstel voor wat jouw horecabedrijf op Instagram gaat posten. Het is slim om een hele maand vooruit te werken. Zo kun je in de posts namelijk goed toewerken naar een bepaald doel; denk aan een marketingplan voor Moederdag of het vieren van het jubileum van jouw restaurant of café. Het social media bureau levert deze content planning ruim op tijd aan, zodat jij de tijd hebt om hem door te nemen. Als het goed is, hoef je alleen wat details aan te vullen over de ingrediënten van gerechten en bijvoorbeeld leuke weetjes over medewerkers. Als jij akkoord geeft is het proces van content creatie afgerond (voor die maand) en kunnen de berichten worden ingepland. 

Als je de Instagram van jouw horecabedrijf volledig uitbesteedt, dan zal het social media bureau de berichten ook inplannen. Dit doet het bureau via de Business Suite van Meta of via een andere planningstool voor Instagram. Hier hoef jij niets meer aan te doen, want op de berichten heb je al akkoord gegeven. Het enige wat jij hoeft te doen is af en toe Instagram te openen en te kijken welke leuke reacties de Instagram posts van nieuwe en vaste gasten krijgen. (Leuk!)

instagram uitbesteden horeca content creatie

Wil je echt helemaal niet naar de Instagram van jouw horecazaak kijken? Dan kan het social media bureau ook de reacties op Instagram post en vragen in je Instagram mailbox beantwoorden. Je kunt met het social media bureau afspreken dat ze dat twee keer in de week doen, of misschien wel iedere dag als jullie veel reacties en vragen krijgen. Voor de antwoorden op sommige vragen zal de Instagram specialist je af en toe wel aan de mouw trekken, want als eigenaar van het restaurant of café ben jij altijd op de hoogte. Hoe langer je met een Instagram specialist samenwerkt, hoe beter zij alle reacties en vragen zelf kunnen beantwoorden. 

Wat wij als social media bureau voor horeca belangrijk vinden om aan te geven is dat je, ook als je de Instagram van jouw restaurant of café volledig uitbesteedt, af en toe tijd moet vrij maken om met de Instagram specialist samen te werken. Een maandelijkse strategie update is daar een goed moment voor. De Instagram specialist zal dan:

  • De resultaten van afgelopen maand met je delen;
  • Vragen naar bijzonderheden voor komende maand;
  • Voorstellen doen om de resultaten die maand te verbeteren. 

Daarnaast is de strategie update een goed moment om de fotoshoot of videoshoot voor te bereiden. Zorg daarom dat je bij het uitbesteden van Instagram tijd maakt voor dit overleg. Tijd maken voor dit overleg, bespaart je een boel tijd en communicatie met de Instagram specialist later in de maand. 🙌🏼

instagram uitbesteden horeca

Je bent ondertussen vast benieuwd wat het uitbesteden van Instagram voor jouw restaurant of café kost. Als je alles uitbesteedt - en het belangrijk vindt dat de Instagram specialist je helpt de bedrijfsdoelen van jouw restaurant of café te behalen - moet je rekening houden met zo'n 1.000 euro per maand. Is dat binnen jouw budget niet mogelijk of vind je het leuk om een deel van de social media zelf te doen? Dan kan lid worden van onze social media club voor horeca en het gedeeltelijk uitbesteden van Instagram een goede optie zijn. Dit is een stuk goedkoper en kan je dezelfde resultaten opleveren. Over de voor- en nadelen van uitbesteden en bijbehorende prijzen schreven we eerder een artikel. 

Instagram uitbesteden hoeft niet duur te zijn. Onze social media club voor horeca met daarbij een foto- of videopakket is voor de meeste horecabedrijven al genoeg.

Als social media bureau en specialisten voor horeca hebben wij een paar jaar geleden de grootste social media club voor horecaprofessionals opgezet. Binnen deze club helpen we horecaondernemers en -professionals om social media makkelijk zelf te doen. Social media is namelijk makkelijk en leuk, áls je weet wat je moet doen. Binnen de social media club kun je:

  • Social media cursussen voor Instagram, TikTok, Facebook en LinkedIn volgen
  • Creatieve voorbeelden voor social media teksten, foto's en video's downloaden
  • Coach calls inplannen met onze social media en Instagram specialisten (en hen alles vragen wat je wil weten!)

De club is helemaal online, waardoor je 24/7 toegang hebt tot de social media bibliotheek. Je kunt de club 7 dagen lang helemaal gratis uitproberen. Je hoeft daarna niets op te zeggen en zit ook nergens aan vast. Je hebt dus niets te verliezen, alleen maar goede ideeën en nieuwe gasten voor jouw restaurant of café te winnen. 😃

Via het formulier hieronder vraag je makkelijk jouw persoonlijke inglogcode aan. Je ontvangt de toegangslink direct via de mail. Veel plezier alvast! 




Over de schrijver
Hi! Ik ben Floor Eizema, growth hacker en social media strateeg voor horeca. De afgelopen 6 jaar bouwde ik samen met een groep enthousiaste eetliefhebbers een eetclub met 80.000+ Instagramvolgers. Nu help ik restaurants, cafés en hotels te groeien op social media, zodat ze ontdekt worden door nieuwe gasten en vaste gasten vaker langskomen.