Koffiebar TAZZ: Instagram als etalage.
3 min. leestijd

Koffiebar TAZZ: Instagram als etalage.

Natasha Koelmans en haar partner Toon beginnen in 2017 een eigen horecazaak, met één duidelijk doel: het moet kloppen. In koffiebar TAZZ – in hartje van Delft – hebben ze hun perfecte plaatje gevonden. Een knusse plek waar iedereen welkom is voor een goede kop koffie en een oprechte glimlach. ‘Aan de gevel zie je niet direct wat hier zit.’ Zegt Natasha. ‘Nieuwsgierige voorbijgangers gaan online op zoek naar informatie en gluren alsnog even binnen. Instagram is de etalage vóór onze etalage!’

natasha-koelmans-koffiebar-tazzEen koffieplaatje dat klopt

Natasha is geboren en getogen in Delft. Via allerlei omwegen keert ze in 2017 terug naar haar thuisstad. ‘Toen mijn moeder ziek werd, hebben we besloten dichterbij te gaan wonen en werk in Delft te zoeken. Ik ben altijd eigen baas geweest. Zo eentje van 12 ambachten, 13 ongelukken’, lacht ze. ‘Maar nu wist ik het heel zeker: we beginnen een eigen horecazaak. Een koffiebar om precies te zijn. Ook al ben ik van origine helemaal geen koffiedrinker! Maar het proces en de smaken vind ik ontzettend gaaf.’

Met die eigen koffiebar in gedachten gaan Natasha en Toon op pad om mooie producten, koffie en sfeer te proeven. Ze vinden vaak niet wat ze zoeken. Maar wat is ‘het’ dan wel? ‘Een plek waar het plaatje klopt: waar je welkom bent, een ongedwongen praatje maakt en je gewoon kunt zijn wie je bent. Een knus, stijlvol praathuis met goede koffie, een lekker huisgemaakt taartje en een persoonlijke service. En zo is TAZZ geboren!’

Ondernemersvragen en toekomstdromen

Natasha valt als een blok voor een historisch pandje op de markt in Delft: ‘Niet te groot, niet te klein. Met een stukje terras, en vooral met veel karakter. Echt een snoepje!’, vertelt ze trots. In een paar jaar tijd is TAZZ een lokaal begrip geworden. Het zaakje is een plek waar gasten zich thuis voelen, mensen uit de buurt maar ook van ver. Toch heeft ook Natasha wel eens slapeloze nachten: ‘Begin 2020 zouden de deuren openen van onze tweede zaak, een prachtig hostel aan de overkant van de straat. Maar de coronacrisis heeft alles stilgelegd. Het is een grote ondernemersvraag waar ik mee naar bed ga en op sta. ‘Gaan we door? Moeten we toch stoppen…?’ Wat het ook wordt: mijn droom van ‘eten, drinken en slapen’ blijft bestaan. Want daar geloof ik heilig in!’

Helicopterview

Het liefst neemt Natasha meer afstand van de operationele werkzaamheden. ‘Dat is gewoon gezond’, vindt ze. ‘En het geeft me ruimte om aan de slag te gaan met de TAZZ-formule, het hostel en onze toekomstdromen.’ Maar dan strooit Lockdown 1 roet in het eten: ‘We zijn toen meteen gaan verbouwen. Schouders eronder en aan de slag. Op de steiger had ik alle tijd om na te denken en voorbijgangers te observeren. Die helicopterview bleek de perfecte manier om te peilen hoe we in de markt staan.’ Ze vervolgt: ‘Ook met dichte deuren maken we graag een praatje met de mensen om ons heen. Dat is zo belangrijk! En van alle nieuwe inzichten kreeg ik nog meer zin om weer aan de knoppen te draaien. Al maakt dat het nemen van meer afstand bijna onmogelijk…’, realiseert ze zich hardop.

Respect voor producten, gasten en elkaar

Op dit moment doen Natasha en Toon nog alles zelf. ‘We zijn een top team, maar zitten niet altijd op één lijn hoor. Voor mij staat toegankelijkheid voorop. Maar Toon vindt het full service concept heel belangrijk. Hij serveert een kopje koffie nog net niet in jacquet!’, lacht ze. ‘Gek genoeg heeft de afgelopen tijd ons geleerd dat die opsmuk niet nodig is. Het oprechte praatje en het respect voor producten, gasten en elkaar is wat TAZZ zo TAZZ maakt. En dat is precies wat we als merk willen uitstralen: in de koffiebar maar ook online.’

Instagram als online etalageinstagram-tazz-delft

Vanaf dag één besluit Natasha zich te verdiepen in fotografie en de do’s en don’ts van social media. In de praktijk blijkt het bedenken van creatieve posts een tijdrovende klus. ‘En daarom ben ik zo blij met de samenwerking met Lekker Sociaal Media. Floor denkt strategisch mee en heeft ons geholpen de juiste online tone of voice te vinden. Ze bekijkt TAZZ van een afstand, zoals een gast dat doet, maar staat tegelijkertijd dichtbij. Soms lijkt het alsof ze in mijn hoofd zit. En dat is echt heerlijk!’

Voor Natasha is Instagram meer dan een social media account: ‘Het is de etalage vóór onze etalage geworden. Boven de deur hangt bewust geen bordje met ‘koffiebar’. Zo lokken we voorbijgangers uit om vragen te stellen. En dat wil je, want zo raak je in gesprek! Onze social media accounts geven datzelfde inkijkje en laten zien wat je hier kunt verwachten: de sfeer, de koffie, onze liefde voor producten. Het verbreedt de kijk van passanten en werkt als een flipperkast, waardoor het TAZZ-verhaal resoneert. En dat is – vooral als de deuren dicht zijn – heel erg waardevol.’

 

Wil je net als Natasha met ons samenwerken? >> Klik dan hier voor meer informatie en aanmelden.