Horecatrends die al sluimerden, komen in een stroomversnelling.
11 februari 2021 
2 min. leestijd

Horecatrends die al sluimerden, komen in een stroomversnelling.

Onlangs pakte het NRC uit met een twee pagina’s tellend artikel over de toekomst van de horeca. De conclusie: “Trends die al sluimerden, komen in een stroomversnelling.”

In dit artikel zoeken de journalisten antwoord op de vraag wat na de crisis definitief anders moet in de horeca. En wat blijft. Want er zijn nou eenmaal vragen die al voor corona speelde.

✘ Wil je bijvoorbeeld afhankelijk zijn van platforms die vooral commissie kosten? Zoals reserveringssite TheFork, of de bezorgers van Deliveroo en UberEats?

✓ Of blijf je met veel volgers op social media, communiceren met nieuwsbrieven, of via Instagram, onafhankelijk?

De experts in het artikel verwachten ook dat de spreiding van gasten in het restaurant anders wordt dan voor corona. 

“Waar je vroeger op vrijdag- en zaterdagavond de omzet voor de heel week kon halen, zullen restaurants op alle manieren moeten gaan verbreden om de drukte te spreiden en meer verdienmomenten te creëren. Zoals met een high tea, Sunday Roast of pizza-avond op dinsdag bijvoorbeeld.”  Zegt horecatrendwatcher Gijsbregt Brouwer.

Kortom: Als je een succes wil maken van 2021 is de kans groot dat je uit een ander vaatje moeten tappen dan voorheen.

Ontdek de horecatrends van 2021 na corona

6 Gewetensvragen voor horecaondernemers

Ondanks de voor veel restaurants lastige omstandigheden, wil ik wel deze 6 gewetensvragen aan je voorleggen:

❤︎ Weet je precies hoe je straks een vliegende start maakt na corona?

❤︎ Weet je precies welke creatieve marketingacties je gaat ondernemen op speciale dagen als Valentijn en Moederdag?

❤︎ Weet je hoe je het hele jaar top of mind gaat blijven bij vaste gasten, zodat ze vaker terugkomen?

❤︎ En continu ontdekt wordt door nieuwe gasten?

❤︎ Heb je een duidelijk stappenplan voor Instagram, Facebook, e-mail voor 2021 dat je alleen nog maar hoeft uit te voeren?

❤︎ Kortom: Heb je je marketingplannen op orde?

We stelden deze vragen onlangs aan de horecaondernemers op onze emaillijst. Onze mailbox stroomde daarna vol met antwoorden van eerlijke horecaondernemers die ‘nee’ antwoordden op alle vragen…

Wij hopen dat jij ‘ja’ kan antwoorden op alle vragen en goed voorbereid bent op wat er komen gaat. Dat je weet hoe je een grote fanclub opbouwt via social media en via de stappen in onze Social Succesformule weet wat je kunt doen om van volgers betalende gasten te maken.

Weet je dat nog niet? Weet dan dat wij je kunnen helpen. Ontdek op deze website onze gratis trainingen, e-books en social media plannen. Dat is een mooie eerste stap.

Wil je het hele NRC artikel lezen? Dat kan hier.

Over de schrijver
Hi! Ik ben Floor Eizema, growth hacker en social media strateeg voor horeca. De afgelopen 5 jaar bouwde ik een eetclub met 65.000 Instagramvolgers op. Nu help ik restaurants, cafés en hotels te groeien op social media, zodat ze meer volgers en meer gasten in hun zaak krijgen. Heb je een vraag of wil je even sparren? Stuur me dan een e-mail op contact@lekkersociaalmedia.nl!
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down