Horecafotografie? 6 Gouden Regels.
24 augustus 2021 
9 min. leestijd

Horecafotografie? 6 Gouden Regels.

Iedere week fotograferen we meerdere horecabedrijven, van restaurants tot cafés en hotels. Goede foto’s zijn namelijk een belangrijk onderdeel van een social media strategie. De foto’s bepalen het eerste gevoel dat een gast bij jouw bedrijf krijgt. En als je weet dat 75% van de horecagasten in hun keuze beïnvloed wordt door social media, dan moet die eerste kennismaking goed zijn. Slechte foto’s zijn een gemiste kans om meer gasten via social media binnen te halen. Maar hoe maak je een goede foto? In dit artikel lees je onze 6 Gouden Fotografieregels voor horeca! 

 Tip 1: Kom in actie!

Een foto waar actie in zit is meteen spannend om naar te kijken. Onbewust vraag je je namelijk af wat er gaat gebeuren. Het maakt je nieuwsgierig!

Actie in een foto aanbrengen kan op verschillende manieren. Dit zijn een aantal voorbeelden:

  • Schenk wijn in een glas
  • Roer met een lepel door de soep
  • Lach voluit
  • Schrijf iets op
  • Pak een frietje uit een schaal
  • Loop door de zaak
  • Snijd je eten aan
  • Laat de wind door je haren waaien
  • Proost met glazen
  • Wijs iets aan op een bord

beste horeca fotografie nederlandTip 2: Maak het persoonlijk

Mensen willen mensen zien. Niet voor niets zijn reality shows en roddelrubrieken nog altijd mateloos populair. En eerlijk is eerlijk: vind jij het ook niet heerlijk om naar andere mensen te kijken? 

Persoonlijkheid aanbrengen in een foto kan op verschillende manieren. 

  • Steek een hand bij jouw foto
  • Ga zelf op de foto
  • Fotografeer dingen die typisch en speciaal zijn voor jou 
  • Schrijf persoonlijke bijschriften onder de foto

BELANGRIJK! Denk wel altijd na of je foto's en teksten bijdragen aan jouw bedrijfsdoel en of er een verlangen voor de klant in zit. 

EXTRA TIP! Jijzelf bent de hoofdrolspeler van jouw social media kanalen. Daarnaast kunnen er maximaal 2 andere personen (of bv. een hond of kat) zijn die vaker op de foto's terugkomen. Zo houd je focus in je eigen verhaal.

beste horeca fotografie nederland voorbeeld

Tip 3: Meer is beter

Detailfoto's zijn over het algemeen een no-go op social media. Vermijd dus ingezoomde shots van gerechten, interieur of kopjes koffie. Veelvoud werkt het beste! Waarom? Hoe meer er op de foto staat, hoe langer mensen naar je foto kijken. Dat is goed omdat mensen zo langer de aandacht hebben voor jou, en dus voor je bedrijf. 

Veelvoud aanbrengen in je foto's kan op verschillende manieren:

  • Fotografeer een volle tafel i.p.v. één gerecht
  • Vul lege plekken op de foto. Zet bijvoorbeeld bloemen op tafel, drapeer een mooie theedoek naast een pan en leg de krant erbij
  • Zorg voor een drukke achtergrond
  • Fotografeer van wat verder af, dan staat er altijd meer op de foto

BELANGRIJK! Ook al staat er veel op de foto, zorg wel altijd voor één focuspunt. Dat is altijd het punt waarnaar jij wil dat mensen kijken. 

beste horeca fotograaf social media nederland belgie

Tip 4: Houd het rustig

Veelvoud en rust in één foto...je vraagt je vast af of we gek zijn geworden. :-) Maar het kan echt! De truc is om een simpel kleurenschema voor jouw foto's te kiezen. Dat zijn 2 à 3 kleuren die altijd de hoofdrol hebben in jouw composities. De basiskleuren zijn rustig, je accentkleur is heftiger.

Bijvoorbeeld:

  • Basis: zwart en wit & Accent: oranje
  • Basis: wit en groen & Accent: roze
  • Basis: beige en wit & Accent: groen

TIP! Het makkelijkst is om de kleuren van jouw restaurant te kiezen. Dat wordt namelijk de achtergrond van veel van je foto's. Zijn de muren groen en de tafels bruin? Laat dat dan ook terugkomen op de foto's.

beste horeca fotograaf social media nederland vlaanderen
 
Tip 5: Kies de juiste hoek

Wanneer fotografeer je iets van boven of van de zijkant? Daar hebben we een makkelijke vuistregel voor: fotografeer je iets dat plat is? Dan fotografeer je van boven. Leg je juist iets hoogs vast? Dan kies je voor de zijkant. 

Van boven

  • pannenkoeken
  • pizza's
  • een overzicht van de tafel
  • gerechten in een diep bord

Van de zijkant

  • hamburgers
  • desserts 
  • drankjes
  • gerechten op een plat bord

beste horeca fotografie social media contactTip 6: Kies de juiste compositie

Een goede foto wordt natuurlijk voor een groot deel bepaald door de compositie. Gevoel hebben voor lijnen en verhoudingen is daarom super belangrijk. Sommigen hebben dat gevoel van nature, anderen moeten het leren. Gelukkig is er één regel die je altijd kan toepassen: de regel van 1/3!

De regel van 1/3 houdt in dat de compositie van een foto spannender wordt als je de focuspunten van de foto zo fotografeert dat ze  steeds op 1/3 van de foto liggen. Voorbeeld nodig? Komt ie!

TIP! Op je camera (ook die van je telefoon) kan je een raster aanzetten. Dat raster is vanaf nu jouw super held! 

 beste horeca fotograaf social media


Heb je echt geen tijd? Boek dan onze horecafotograaf.

Heb je alle tips geprobeerd, maar lukt het je in de dagelijkse drukte niet om goede foto's te maken? Maak het jezelf dan makkelijk en laat een van onze horecafotografen bij je langskomen. Wij schieten foto's volgens onze Social Succesformule: het door ons ontwikkelde 4-stappenplan voor social media en emailmarketing in de horeca. Dit plan werkt voor ieder horecabedrijf en voor iedere horecaprofessional. Met of zonder social media ervaring. 🙌🏼

We bereiden de fotoshoot samen met jou voor, zodat we binnen 1,5 uur 125 professionele foto's kunnen schieten. Daar kun je een heel seizoen mee vooruit. 

Klinkt dat goed? De investering voor een professionele fotoshoot is:

Ben je van plan foto's te laten maken voor jouw restaurant of café en wil je jouw social media de komende tijd professioneel aanpakken? Dan is Lekker Gastvrij Online de beste keuze voor jou. Heb je vragen over de fotoshoot, of wil je een losse fotoshoot boeken? Bel dan naar 085-1308340 of stuur een mail naar contact@lekkersociaalmedia.nl.  Dan zien we je binnenkort.

Over de schrijver
Hi! Ik ben Floor Eizema, growth hacker en social media strateeg voor horeca. De afgelopen 5 jaar bouwde ik een eetclub met 65.000 Instagramvolgers op. Nu help ik restaurants, cafés en hotels te groeien op social media, zodat ze meer volgers en meer gasten in hun zaak krijgen. Heb je een vraag of wil je even sparren? Stuur me dan een e-mail op contact@lekkersociaalmedia.nl!
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down