Horecabedrijf? Check dit email stappenplan!
11 augustus 2021 
6 min. leestijd

Horecabedrijf? Check dit email stappenplan!

Is het je weleens opgevallen dat sommige restaurants en cafés altijd populair blijven? Dat ze steeds weer worden ontdekt door nieuwe gasten en vaste gasten blijven terugkomen? 

Het lijkt wel vanzelf te gaan, maar dat gaat het niet. Dit zijn namelijk de restaurants en cafés die succesvol aan marketing doen. Zij weten dat het vertrouwen van gasten in hun zaak van levensbelang is. Dat ze een ervaring bieden, veel meer dan een goede kop koffie of een prachtig diner.  

In dit social media tijdperk weten ze die ervaring ook door te vertalen online. Ze benutten de kansen die Instagram, Facebook, TikTok en e-mail bieden om hun restaurant of café te promoten.

⁠Dit is wat ze online doen:⁠

  • Ze tonen duidelijk hun expertise. 
  • Ze benaderen nieuw publiek.⁠
  • Ze blijven in contact met vaste gasten.⁠

De Social Succesformule

Met Lekker Sociaal Media begeleiden we op dit moment tientallen restaurants en cafés bij het opbouwen van een fanclub via social media. Dat doen we via onze Social Succesformule: het door ons ontwikkelde 4-stappenplan voor social media en emailmarketing in de horeca. Dit plan werkt voor ieder horecabedrijf en voor iedere horecaprofessional. Met of zonder social media ervaring. 🙌🏼

De Social Succesformule helpt je om met een duidelijke strategie en simpele stappen:

  1.  Ontdekt te worden door nieuw publiek. 
  2.  Top of mind te blijven bij vaste gasten. 

En over die vaste gasten willen we het in dit artikel hebben. Het zijn namelijk de vaste gasten die ervoor zorgen dat jouw restaurant of café steeds populairder wordt én blijft!

Blijf top of mind bij vaste gasten.

Top of mind blijven bij vaste gasten en zorgen dat ze vaker langskomen is van levensbelang voor horecabedrijven. Als social media specialisten en growth hackers helpen we restaurants, cafés en hotels met het op- en uitbouwen van een trouwe fanclub via social media. 

Dat is belangrijk, omdat maar liefst 75% van de horecagasten op dit moment in hun restaurantkeuze beïnvloedt wordt door social media. Dat is een enorme massa, die wil je binnenhalen! Met de Social Succesformule heb je een simpele methode in handen waarmee je:

  • Via social media een trouw fanclub opbouwt voor jouw horecabedrijf. 
  • Via e-mailmarketing van volgers betalende gasten maakt. 

beste horeca social media formule

Hierboven zie je onze Social Succesformule. De formule bestaat uit 4 stappen:

Stap 1 (content), 2 (consistentie) en 3 (community) gaan over het opbouwen van een trouwe fanclub via social media. In dit artikel gaan we er even vanuit dat je je social media strategie op orde hebt en je steeds meer volgers op je accounts verwelkomt. Is dit niet het geval? Kijk dan even bij Lekker Gastvrij Online

Bij stap 4 (conversie) maken we een belangrijke stap. Want hoewel je de effecten van een populair social media kanaal zeker in je bedrijf gaat merken in de vorm van meer gasten en reserveringen, kan geen restaurant of café draaien op volgers en likes alleen. Aan het einde van de dag moet er geld binnenkomen. Daarom maken we bij stap 4 van de Social Succesformule van volgers, betalende gasten.

Dat doen we door middel van e-mailmarketing: een combinatie van het verzamelen van contactgegevens van vaste gasten en het versturen van aantrekkelijke e-mails, met als doel meer bestellingen en reserveringen. 

Meer vaste gasten via email.

beste horeca social media email strategie 2Zoals bij de meeste marketingacties, is het einddoel van emailmarketing voor horecabedrijven: meer en vaker terugkerende gasten. Het is de bedoeling om gasten enthousiast te maken voor jouw menu, arrangementen en mooie locatie en hen van tijd tot tijd te leiden naar de plek waar ze een reservering kunnen maken of een bestelling kunnen doen. Meestal is dat de website van je bedrijf. Daar vinden ze bijvoorbeeld een arrangement voor vaderdag, of een overzicht van de trouwfaciliteiten op jouw locatie.

Email marketing voor horeca kan je helpen om snel meer reuring in je zaak te creëren door met slimme emails vaste gasten vaker te laten terugkeren. Dat doe je in eerste instantie door top of mind te blijven, zodat wanneer gasten klaar zijn om te reserveren, ze direct aan jou denken. 

Denk er bijvoorbeeld eens aan om gasten via email:

  • Op de hoogte te brengen van het nieuwe menu. 
  • Een lekker recept te sturen voor thuis. 

Ook wanneer je iets te verkopen hebt kun je dat onder de aandacht brengen via email. Deel bijvoorbeeld: 

  • Een bijzonder high tea arrangement. 
  • Een exclusief chefsmenu. 
  • Een prachtige ruimte voor vergaderingen of private dining. 

Het voordeel van email ten opzichte van veel social media is dat je er een grote 'reserveer' button in je email kunt zetten. Net als links naar de website, waar het menu bekeken kan worden of direct een offerteaanvraag voor een groepsdiner gedaan kan worden. De conversie (het aantal directe reserveringen en bestellingen) vanuit email is doorgaans dan ook een stuk hoger dan via social media. 

Hoe krijg ik gasten op mijn emaillijst?

Misschien heb je al een grote emaillijst liggen. Misschien is je vriendenlijst nog leeg... Wat de situatie ook is, ook jij kunt vandaag nog starten met emailmarketing. Met de Social Succesformule hebben we namelijk een simpele methode ontwikkeld waarmee je direct jouw emaillijst met vaste gasten kunt vullen. Als je benieuwd bent naar die methode, word dan lid van Lekker Gastvrij Online. Daarin vind je een kant-en-klare strategie voor:

  1.  Het vullen van je emaillijst met jouw ideale gasten. 
  2. Het makkelijk versturen van slimme emails. 

Het fijne aan deze strategie is dat hij weinig tijd en geld kost. Het grootste deel kun je namelijk automatiseren. Binnen Lekker Gastvrij Online leggen we precies uit hoe je dat kunt doen. 

Emails koppelen aan Formitable, Deliverect of een ander systeem?

Werk je op dit moment met een reserveringssysteem zoals Formitable of Deliverect? Dan hebben we goed nieuws voor je: je kunt de contactgegevens van jouw gasten via deze systemen automatisch koppelen aan jouw emailsysteem. Binnen Lekker Gastvrij Online helpen we je deze koppeling te maken. Zo is je emaillijst altijd up to date! 

Wil je social media uitbesteden? Kijk dan eens of onze werkwijze bij je past. Wil je liever de social media zelf doen of samen met je team? Kijk dan eens bij Lekker Gastvrij Online. 

Over de schrijver
Hi! Ik ben Floor Eizema, growth hacker en social media strateeg voor horeca. De afgelopen 5 jaar bouwde ik een eetclub met 65.000 Instagramvolgers op. Nu help ik restaurants, cafés en hotels te groeien op social media, zodat ze meer volgers en meer gasten in hun zaak krijgen. Heb je een vraag of wil je even sparren? Stuur me dan een e-mail op contact@lekkersociaalmedia.nl!
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down