Horeca social media uitbesteden: mogelijkheden en kosten

Horeca social media uitbesteden: mogelijkheden en kosten

De dagen in jouw hotel, restaurant, café of catering zijn al druk genoeg. Aan het einde van de dag wil je met de benen omhoog en níét ook nog eens moeten nadenken over een leuke social media post. Laat staan je dan op je creatiefst bent. Als horecaondernemer is social media iets dat je graag goed wilt doen, maar ook iets dat door de drukte moeilijk vol te houden is. En misschien vind je social media wel helemaal niet leuk? Het uitbesteden van social media kan dan een goede oplossing zijn. We zetten de mogelijkheden en kosten op een rij. 🙌🏼

Tip 1: Bepaal of je social media helemaal of gedeeltelijk wilt uitbesteden. 

Voor veel ondernemers klinkt het volledig uitbesteden van social media het meest relaxed. De zin "Ik wil er niets mee te maken hebben" horen we dan ook vaak. Voor sommige ondernemers is het helemaal uit handen geven van de social media van hun hotel, restaurant, café of catering inderdaad een goed idee. Bijvoorbeeld als:

  • Je meerdere horecabedrijven hebt
  • Je een goede start wil maken met professionele marketing
  • Je een tijdelijk tekort aan (marketing)medewerkers hebt

In deze situaties kan het uitbesteden aan een extern team de oplossing zijn die je zoekt. De social media wordt professioneel geregeld en jij kunt aan de slag met andere belangrijke zaken. Professionaliteit, gemak en snelheid zijn dan ook de voordelen van het uitbesteden van social media.

horeca social media uitbesteden kosten 2

Toch is het volledig uitbesteden van de social media van een horecazaak niet voor alle ondernemers de goede keuze op de lange termijn. Er zitten namelijk ook nadelen aan:

  • Social media kennis blijft bij het externe bureau. Jijzelf of je collega's ontwikkelen zich niet op dit gebied, terwijl je wel de goede resultaten wilt blijven behalen. Daardoor zit je 'vast' aan een extern bureau. 
  • Een extern bureau blijft altijd extern. Ze zijn vaker niet dan wel in de zaak, waardoor ze soms belangrijke informatie en vaak leuke weetjes missen.
  • De kosten voor een goed marketingbedrijf gaan al snel naar de 1.000 euro per maand.

Als je iemand in het team hebt, of het zelf leuk vindt om meer te leren over social media marketing voor horeca, dan is het gedeeltelijk uitbesteden de juiste oplossing voor jouw bedrijf. Je kunt dan bijvoorbeeld alleen de fotografie of videografie uitbesteden. Of juist het inplannen van de posts op Instagram, Facebook en TikTok. Kies daarbij vooral de elementen, die je zelf niet leuk vindt of waar je minder goed in bent.

Tip 2: Bepaal het resultaat dat je wilt behalen, binnen welke tijd.

Het uitbesteden van de social media van jouw horecazaak werkt vooral goed als je een duidelijk doel hebt. Het marketingbureau weet zo waar het aan moet werken en jij kunt in de gaten houden of er resultaat geboekt wordt. Voorbeelden van duidelijke doelen zijn:

  1.  De doelgroep moet verjongd worden
  2.  De borrel mag drukker worden
  3.  Je wil het café met de bekendste appeltaart van de stad worden

Waar je met een advertentie/reclamecampagne snel veel aandacht krijgt voor je zaak, bouw je met social media iedere maand je vaste gastenkring verder uit. Met andere woorden: bereik is te koop, een vaste gast niet. Daar moet je voor blijven werken. Voor een structurele verandering in de zaak is het bij een professioneel social media bureau dan ook goed om te rekenen op een samenwerking van een jaar tijd. Dat lijkt misschien lang, maar de tijd gaat snel. De vraag is dan ook: ben je van plan om je een jaar te binden aan een externe partij? Zo ja, dan kan het uitbesteden van social media de goede keuze zijn. Als het antwoord nee is, dan is het een goed idee om social media kennis in jullie team op te bouwen en alleen uit te besteden wat je echt nodig hebt.

horeca social media uitbesteden kosten 3

Tip 3: Bepaal het budget dat je uit wilt geven.

We deelden net al even wat de gemiddelde kosten zijn van een professioneel social media bureau. Voor horeca marketeers die zich durven te committeren aan resultaat (en dus niet alleen leuke foto's en video's plaatsen) betaal je al snel zo'n 1.000 euro per maand. Of de professionaliteit, het gemak en de snelheid die investering waard zijn is natuurlijk aan jou om te bepalen. 

Heb je minder budget te besteden? Dan kan het gedeeltelijk uitbesteden van social media een goede keuze zijn. Door bijvoorbeeld zelf de teksten te schrijven bespaar je al snel een paar honderd euro per maand. 

Maak de keuze die bij jouw horecabedrijf past.horeca social media uitbesteden kosten 4

Het belangrijkste is dat je de keuze maakt die bij jouw horecabedrijf past. Wat je namelijk wil is dat je over 12 maanden:

  • Een sterke social media marketingmachine hebt opgebouwd
  • De nummer 1 horecazaak in de buurt bent

Een duidelijke doelstelling, budget en keuze voor geheel of gedeeltelijk uitbesteden van social media gaat je daarbij helpen. Bij ons kun je de volledige social mediamarketing voor jouw horecabedrijf uitbesteden of kiezen voor een gepersonaliseerd social media pakket. Meer informatie vind je in onze brochure.



Over de schrijver
Hi! Ik ben Floor Eizema, growth hacker en social media strateeg voor horeca. De afgelopen 6 jaar bouwde ik samen met een groep enthousiaste eetliefhebbers een eetclub met 80.000+ Instagramvolgers. Nu help ik restaurants, cafés en hotels te groeien op social media, zodat ze ontdekt worden door nieuwe gasten en vaste gasten vaker langskomen.
Reactie plaatsen