arrow_drop_up arrow_drop_down
Hoe krijg ik mijn restaurant vol ná Corona? Start nu!
11 april 2020 

Hoe krijg ik mijn restaurant vol ná Corona? Start nu!

Hoe krijg ik mijn restaurant vol ná Corona? Het is de vraag waar horecaondernemers ons op dit moment plat mee bellen.

De afgelopen weken heb ik samen met mijn collega’s super hard gewerkt om onze opdrachtgevers top of mind te houden bij hun gasten. Om ervoor te zorgen dat hun marketing tijdens de Coronacrisis zo sterk is dat ze straks optimaal profiteren van de opening ná Corona. Want die periode van wederopbouw komt er en de vraag is: Kies je ervoor om dan pas actie te ondernemen of pak je nu alvast de extra marketingtijd om de band met je gasten aan te halen en de concurrentie vóór te blijven?

Vraag je je af: “Hoe krijg ik mijn restaurant vol ná Corona?” In dit artikel deel ik praktische marketingtips voor restaurants, om slim in te spelen op de periode tijdens en na Corona. Succes!

Hoe krijg je online je restaurant vol tíjdens Corona?

Eerst wil ik even terug naar een paar weken geleden: naar zondag 15 maart. Van de ene op de andere dag moesten restaurants dicht. BAM! Het kwam voor velen letterlijk als een klap in het gezicht, ook al was er natuurlijk waardering voor het besluit en de noodzakelijkheid ervan voor de volksgezondheid. Als ondernemer sta je toch opeens met een lege zaak. Daarom wil ik eerst een diepe buiging naar de horeca maken, want als er een sector is die zichzelf overnight opnieuw uitvond tijdens deze Coronacrisis is het de horeca wel. Met de sluiting van door de overheid ging de sector in één klap online. Restaurants, hotels en winkels werkten keihard om de offline ervaring in de zaak online te maken. Sommigen met meer succes dan anderen, maar er moést snel gehandeld worden. Met de deuren dicht is online verkopen de enige manier om de zaak enigszins door te laten draaien. Om je restaurant vol te krijgen tijdens Corona. Veel horeca kiest daarom op dit moment voor:

1.    Delivery en/of takeaway.

2.    Tegoedbonnen verkopen.

3.    Online evenementen organiseren.

Naast omzet, is gastvrijheid belangrijkste reden om online te gaan.

Maar levert het op? Helpt het om je restaurant ook weer vol te krijgen ná Corona? We kennen allemaal de verhalen van de grote marges die online platforms als Deliveroo en Takeaway.com wegsnoepen van de ondernemer. Tel daarbij op de personeelskosten en inkoop en het is de vraag of je genoeg verkoopt om er echt wat aan te verdienen. NOS kopte zelfs dat, hoewel afhalen volgens horecaondernemers keihard gaat, de opbrengsten tussen de 20% en 30% van het normale totaal liggen. Interessant om te zien is dan ook dat bij onze opdrachtgevers naast omzet, gastvrijheid online een belangrijke reden is om voor online services te kiezen. De wil om de relatie met de gast te blijven voeden. En ja, dat gaat helpen om je restaurant straks weer vol te krijgen na Corona. 

Direct na de horecasluiting zagen we duidelijk twee type restaurants:⁠

1. Het restaurant dat ging klussen. ⁠
2. Het restaurant met delivery/takeaway of een andere online service. ⁠

Maar hoe langer de horecasluiting duurt, hoe meer ondernemers van categorie 1 opschuiven naar 2. De lockdown duurt ze te lang en er is te weinig uitzicht op verbetering. Daarnaast is de hele zaak inmiddels opnieuw geschilderd en staat het terras te glimmen in de zon. Het enige dat ontbreekt zijn gasten en dat raakt horecaondernemers hard. Financieel, maar ook in hun hart. Ze zien dat een lege zaak niet goed is voor het moraal, want zonder gasten is er geen reuring. En zonder reuring geen horeca. Niet voor de gasten, maar ook niet voor het team. ⁠Het voelt niet goed om dan maar niets te doen en te wachten tot de zaak weer open mag.

De horecaondernemers die we spreken deelden drie redenen om uiteindelijk toch met – bijvoorbeeld – delivery/takeaway te starten:⁠

1. Het team heeft wat te doen en blijft gemotiveerd. ⁠
2. Het waardevolle contact met gasten blijft bestaan. ⁠
3. Het zorgt voor (wat) inkomsten. ⁠

Wie NU in contact blijft met gasten, heeft STRAKS een vol terras.

Vanuit marketingperspectief is het slim om online de relatie aan te gaan, want stilstaan is achteruitgang. Wie nu uit het zicht van gasten verdwijnt, heeft het straks extra moeilijk om het restaurant weer vol te krijgen ná Corona. Het is nu eenmaal zo dat mensen doorgaan als jij niet beschikbaar bent. Dat mensen kiezen voor appels als de peren op zijn. In deze spannende geldt dat net zo goed.

Daarnaast is het zonde. Juist nu heb je tijd om je te verdiepen in online gastvrijheid. Om op te vallen bij je gasten met mooie acties op Instagram, Facebook en LinkedIn, of via e-mail en WhatsApp. Door met gasten in gesprek te blijven blijf je top of mind en kun je optimaal profiteren van de heropening na de Coronacrisis. Door nu te handelen, vergroot je de kans dat je zaak vol zit na Corona.

Maar hoe krijg je je restaurant vol ná Corona? Ik neem je hieronder mee in een strategie voor tijdens én na de Coronacrisis.

 

Wat post je nu op social media om na Corona je zaak vol te krijgen?

Als er één ding is dat heel verveeld en thuiszittend Nederland namelijk doet deze periode, is het wel scrollen op social media. Toch zetten veel bedrijven hun marketinguitgaven op O. Ik begrijp het in deze spannende tijden, maar juist door het gebrek aan online horecacontent vallen bedrijven die wél inzetten op marketing én de juiste snaar weten te raken extra op. Om je restaurant vol te krijgen na Corona is het dus slim om nu alvast online het  gesprek met je gasten – en zelfs nieuw publiek – te starten. De vraag is vooral: Hoe doe je dat? Welke berichten plaats je wel, en welke niet? Omdat ik veel horecaondernemers spreek die bang zijn het verkeerde te posten neem ik je mee in een aantal social media categorieën waarmee het niet mis kan gaan.

𝐂𝐨𝐦𝐟𝐨𝐫𝐭 𝐞𝐧 𝐯𝐞𝐢𝐥𝐢𝐠𝐡𝐞𝐢𝐝

Goede marketing voorziet altijd in een behoefte, en in deze spannende tijd van Corona geldt dat nog eens extra. Jouw gasten hebben nu behoefte aan veiligheid, gezelligheid en warmte in huis. Dat betekent dat de producten en diensten die je (online) aanbiedt bij die behoefte moeten aansluiten, en dat geldt ook voor je marketing.

Het doel is om jouw gasten te helpen deze periode goed door te komen, zodat je de vriendschap met ze verdiept. Zo lang je je gasten helpt kan het in de tone of voice niet misgaan. Dingen waar je in je marketing op dit moment bij kan aansluiten zijn bijvoorbeeld:

Comfort

Hoe krijg ik mijn restaurant vol ná Corona? Praktische tip.

Zelf eten maken: bakken, koken, inmaken, etc.
Help je gasten thuis, zelf lekkere gerechten te maken. Deel het recept van die heerlijke citroencake of de ingrediënten voor jouw beroemde borrelplank, zodat men thuis van de sfeer in jouw zaak kan genieten. Of laat de chef masterclasses geven via Instagram of Zoom, of de sommelier een wijn/spijs training, het kost je niets en laat jouw gasten zien dat je er ook in deze tijd voor ze bent. Zeker weten dat je hiermee flink wat punten scoort op sympathie en persoonlijkheid!

Hoe promoot ik mijn restaurant na Corona?

Eten bezorgen/afhalen: boodschappen en maaltijden
Je kunt je gasten natuurlijk ook helpen door boodschappen en maaltijden thuis te brengen, of ze deze af te laten halen. Je maakt het ze makkelijk om ook in de veilige omgeving van thuis van hun favoriete gerechten te genieten. Zorg op social media dat je je gasten meeneemt in het proces: van aankondigen dat je gaat bezorgen, tot het treffen van de voorbereidingen, het beschikbare menu en de blije gasten. Hoe enthousiaster jij over je service bent, hoe enthousiaster je gasten zullen zijn!

Nostalgie

Hoe krijg ik mijn restaurant vol ná Corona? Marketingtips.

Series en films
In spannende tijden grijpen mensen terug op wat ze kennen: familie, wegkruipen op de bank, comfort food. Je kunt er zelf vast ook wat dingen bij bedenken. Als horecaondernemer heb je de kans om deel te zijn van deze momenten. Misschien bedenk je een speciaal (afhaal/bezorg)menu voor bij een reeks James Bond films? Of een Breaking Bad special?

Zo wordt jouw restaurant populair na Corona.

Muziek
Hetzelfde geldt voor muziek. In sommige restaurants waar we mee werken is de muziek typerend voor de sfeer en vragen de gasten vaak welk nummer er op staat. Die muziek kun je nu heel makkelijk met ze delen op Spotify. Maak een lijst aan en deel die via je socials. Wedden dat je gasten thuis wel een lekker playlistje kunnen gebruiken? Als je nog een stap verder wil gaan met muziek kun je zelfs een live optreden of quiz streamen via Instagram, Facebook en Zoom. Super leuk en makkelijk om te doen!

Gezondheid

Recepten voor heerlijke groentegerechten
Nu ik thuis zit grijp ik iets vaker dan normaal aan het eind van de middag naar een glas wijn. Heel gezond is dat misschien niet – hoewel, voor de moraal is het prima! 🙂 – maar tegelijkertijd probeer ik ook gezond te eten. Ik ben daarom regelmatig op zoek naar recepten voor goede salades en heerlijke groentegerechten. Als jouw restaurant een publiek heeft dat graag gezond wil eten, dan is dat op dit moment een voordeel. Deel recepten, masterclasses en programma’s om fit te blijven.

Motiverende challenges
Na een paar weken thuis zitten komt de sleur er wel een beetje in. Ergens heen gaan kan niet en de creativiteit in huis raakt ook een beetje op. Dit is het perfecte moment om een challenge op te zetten: een 3-daagse uitdaging die leuk is voor je gasten en jouw restaurant in de kijker zet. Motiveer je gasten om samen met jou 3 dagen lang wat nieuws te leren in de keuken, 3 dagen lang met groenten te ontbijten, 3 dagen lang gerechten uit steeds een ander land te bereiden. Laat je creativiteit de vrije loop, want de mogelijkheden zijn eindeloos.

Verbinding

Pubquiz via Instagram Live
Als je niet bang bent voor de camera, waar overigens ook helemaal geen reden voor is, is er nog een scala aan mogelijkheden om tijdens de horecalockdown de interactie aan te gaan met je gasten. Het vraagt wat creativiteit, maar via Instagram, Facebook en Zoom kun je echt een ontzettend leuke tijd met elkaar hebben. Wat op dit moment helemaal losgaat zijn online pubquizes, zoals je hier leest in het artikel van In De Buurt Utrecht. In plaats van groepen vrienden in jouw zaak en een quizmaster naast de bar, zitten de deelnemers thuis en staat de quizmaster voor de camera.

Kookworkshop via Zoom
Een ander idee is een kookworkshop geven via de groepsfunctie voor videobellen in Zoom. Van een cursus taarten bakken, tot cocktails maken, fermenteren en latte art. Je kunt het zo gek niet bedenken of het kan via Zoom. Via Zoom kunnen je deelnemers van dichtbij meekijken en direct vragen stellen. Het verschilt echt niet zo veel van het echte leven. Zolang je iets kiest dat bij jouw zaak en doelgroep past is het hartstikke leuk om hierop in te zetten.

Hoe krijg ik mijn restaurant vol ná Corona?

We hopen dat, hoe moeilijk deze periode ook is, je je blik kan openen naar wat er online mogelijk is. Dat je ook online in contact kan zijn met gasten en deze periode zelfs kan gebruiken om in beeld te komen bij nieuw publiek. Heb vertrouwen in jezelf, je restaurant, je gasten en online gastvrijheid. Naast in contact blijven met gasten kun je namelijk ook de heropening van jouw zaak alvast online voorbereiden! Juist deze weken kun je goed gebruiken om gasten voor te bereiden op het moment dat ze de deur weer uit kunnen en op het terras kunnen zitten. Dat jij straks open bent ná Corona. Want op dat moment is er één ding belangrijk: dat ze eerst op jouw terras gaan zitten en dan pas een keer op die van de buurman!

1. Start NU met posten.

Het is je ondertussen vast al duidelijk hoe wij er bij Lekker Sociaal over denken, maar om ná Corona je restaurant vol te krijgen is het slim om nu al dingen te posten. Hoe eerder je begint hoe beter. Een ding weet je namelijk zeker: als je niet post, ziet niemand je.

2. Deel de voorbereidingen voor de opening via Stories.

De vraag is natuurlijk wát je moet posten. Waar haal je de inspiratie vandaan? Het goede nieuws is: jij en je collega’s zíjn een brond van inspiratie en de meest simpele social media tactiek is het van dag tot dag vastleggen waar je mee bezig bent. Neem je gasten mee in jullie wereld en laat zien hoe gaaf de periode na de opening straks wordt. Welke menukeuzes maak je? Is er een nieuwe wijnleverancier? Wordt het terras opgeknapt? Hoe enthousiaster jullie zijn, hoe enthousiaster de gasten worden. En vergeet niet dat tegenslagen ook bij het leven horen. Dat snappen je gasten ook wel. Door open te zijn over hoe het met jou en de zaak gaat, zonder te vervallen in een zeurende monoloog, geef je je gasten de gelegenheid met je mee te leven. Het resultaat: sympathie en de gunfactor!

Tip: Als je je goed voelt voor de camera is het het allerleukst om afwisselend je omgeving (bv. het opknappen van de zaak) en jezelf in ‘selfie-modus’ te filmen en de posts te delen op Instagram en Facebook Stories. Het fijne daaraan is dat die posts niet perfect hoeven zijn en na 24 uur vanzelf verdwijnen. 

3. Bedenk een aanbod en de ervaring waarmee je de opening gaat vieren.

Hoe krijg ik mijn restaurant vol ná Corona? Met een mooi aanbod natuurlijk! Via social media kun je namelijk alleen de inhoud verkopen die je offline aanbiedt. Als het aanbod en de ervaring in de zaak matig is, blijft je campagne op social media dat ook.  Shit in is shit out, zeggen marketeers daarom ook wel vaak. Het is dus belangrijk om te bedenken met welk bijzonder aanbod en welke unieke ervaring je de heropening na Corona gaat vieren. Organiseer je een grote terrasopening? Bied je eenmalig een uniek driegangendiner inclusief wijnen aan voor een mooie prijs? Heb je een fantastisch nieuw interieur? Komt er een sterrenchef in de keuken staan? Kan een groep vrienden een wijntrip naar een van jouw bevriende wijnleveranciers winnen? Het zijn allemaal ideeën om de heropening van jouw zaak extra interessant te maken. Door te kiezen voor een tijdelijk en uniek aanbod maak je je zaak extra relevant om op dát moment naartoe te gaan. Je helpt gasten om eerst voor jouw restaurant te kiezen en pas later andere zaken te bezoeken.

Tip: Deel de voorbereidingen en het aanbod voor de opening na corona zelf op social media, e-mail, WhatsApp: via alle kanalen die je tot je beschikking hebt. Denk hierbij ook aan de contacten van de collega’s. En ook hier geldt: hoe enthousiaster jij en je collega’s zijn over de opening, hoe enthousiaster je gasten zullen zijn. 

4. Doe een uniek aanbod aan gasten die al eerder in je restaurant waren en vraag of ze iemand meenemen.

Ik hoop dat je de afgelopen jaren de e-mailadressen van je gasten hebt verzameld. Zo niet, begin daar dan direct mee! Deze groep mensen is namelijk super waardevol. Ze hebben al eens een goede ervaring in jouw zaak gehad en je kunt persoonlijk contact met ze leggen. Gastvrij zijn is niets meer dan mensen zich welkom laten voelen, mensen het gevoel geven dat ze gezien worden. Door hen in een persoonlijk bericht te vertellen dat je weer open gaat na Corona en een aanbod te doen dat ze nergens anders krijgen creëer je empathie en betrek je ze bij jouw zaak. In plaats van gasten worden het vrienden. Geef ze een mooie glas wijn bij binnenkomst, laat ze het nieuwe menu alvast proeven (en feedback geven) of geef ze toegang tot een bijzondere workshop. Hoe exclusiever het aanbod voelt, hoe beter. Door hen daarbij te vragen iemand mee te nemen verdubbel je met één actie je bereik.

Tip: Via e-mail kun je berichten heel makkelijk personaliseren. Zorg dat je e-mail niet voelt als dertien in een dozijn, maar noem de gast bij naam en onderteken de e-mail persoonlijk. 

5. Gebruik de waardevolle netwerken van anderen.

Regel 1 in PR is: als je eigen netwerk niet groot genoeg is, werk je samen met mensen die dat netwerk wel hebben. Als je wil weten hoe je je restaurant vol krijg na Corona kun je jezelf dus kritisch afvragen: ‘Is mijn netwerk wel groot genoeg om de zaak te vullen?’ Als je antwoord ‘ja’ is, is dat een enorme luxe. Je hebt zo’n sterke reputatie opgebouwd dat extra publiciteit niet nodig is. Jij hebt genoeg aan tip 1 t/m 4.

Als je tot de conclusie komt dat jouw netwerk niet groot genoeg is, of dat je jouw netwerk niet goed kunt bereiken, dan wordt het tijd om waardevolle samenwerkingen te zoeken. Waardevolle samenwerkingen zijn partnerships, die voor beide partijen meerwaarde opleveren. In dit geval betekent het voor jou dat een partnership je toegang moet geven tot een poule van ideale gasten. Misschien is het een lokale influencer, de kapper waar de hele buurt komt, of iemand met statuur in de restaurantwereld. Voor hem of haar betekent het dat je in ruil daarvoor iets geeft waar zij wat aan hebben. Dat kan variëren van een verjaardagsborrel in jouw zaak tot het betalen van een fee. Het voordeel van deze periode is dat ook zij waarschijnlijk zitten te springen om opdrachten en samenwerkingen, want ook hun bedrijven moeten weer open na Corona!

Tip: Het toegang krijgen tot een netwerk dat niet van jou is, helpt je om nieuws over de heropening van jouw zaak te verspreiden bij een grotere doelgroep. Kijk dus goed op welke doelgroep je je richt, welke partnerships je kunnen helpen om jouw zaak te vullen en in welke partnerships jij ook iets kunt betekenen voor de ander. Dát zijn de beste samenwerkingen! 

6. Betrek de media bij de heropening van jouw restaurant.

Er zijn chefs die hier ontzettend goed in zijn. Denk bijvoorbeeld aan Joris Bijdendijk van RIJKS Restaurant en Ron Blaauw met Ron’s Gastrobars. Zij domineren de media en krijgen een flinke bak publiciteit, ook in tijden van Corona. Met het gevolg dat hun gerechten in deze periode niet aan te slepen zijn. (Ron’s Gastrobar is zelfs dichtgegaan, omdat de situatie niet werkbaar was) Maar…ook jij kunt gebruik maken van de media. Hierbij geldt doorgaans de volgende formule:

GROOT nieuws X bekende kop = Gegarandeerd publiciteit.
KLEIN nieuws X bekende kop = Flinke kans op publiciteit
GROOT nieuwx X onbekende kop = Flinke kans op publiciteit
KLEIN nieuws X onbekende klop = Geen kans op publiciteit

Hoe groot jouw kansen zijn in de media hangt dus af van je statuur en bekendheid. Hoe onbekender je bent, hoe groter je nieuwswaarde moet zijn en andersom. Dat is ook meteen de reden dat het voor de meeste restaurants belangrijk is om creatief te zijn. De acties die zij verzinnen moeten doorgaans slimmer en unieker zijn dan die van bekende restaurants om de publiciteit te halen.

Tip: Kies bij het maken van een mediastrategie voor een medium dat ontzettend relevant is voor jou en waar de concurrentie laag is. Zo wil iedereen op het NOS Nieuws verschijnen, maar zoeken de lokale media vaak nog naar verhalen. 

7. Koop de aandacht via slimme advertenties

Wil je jezelf verzekeren van veel aandacht? Dan kun je kiezen voor advertenties. Met advertenties creëer je niet zozeer een gevoel van gastvrijheid en sympathie, maar zorg je er wel voor dat jouw gasten, en/of nieuw publiek, je zaak een of meerdere keren online voorbij zien komen. Denk bijvoorbeeld aan advertenties op Google, Facebook, Instagram, YouTube en LinkedIn. Ook adverteren op andermans website, social media of nieuwsbrief kan werken. Door jouw tijdelijke aanbod/unieke ervaring te delen via advertenties vergroot je de kans dat veel mensen hiervan op de hoogte zijn.

Tip: Adverteren werkt alleen als je basis op orde is. De regel is: goede content in je advertentie/social kanalen/website + een klein beetje budget = een groot effect. Slechte (niet voor de gast aantrekkelijke) content in je advertentie/social kanalen/website + een klein beetje budget = een klein of geen effect.

Meer tips nodig over openen na Corona? Word lid van Lekker Gastvrij Online!

Ik hoop je een eind op weg te hebben geholpen bij het maken van sterke content tijdens en na de Coronasluiting, maar…om je te helpen super snel de juiste stappen te zetten, hebben we ook een kant en klaar lanceerplan voor je gemaakt. Word moeiteloos het populairste restaurant van de buurt en ver(drie)dubbel je social media bereik binnen 6 maanden met Lekker Gastvrij Online. Binnen no time word je de Go To zaak in jouw omgeving, wedden? See you on the inside. 🙂

 

en bij het maken van lanceerstrategie voor ná de Coronasluiting. Als je toch meer hulp nodig denkt te hebben, of gewoon even wil sparren over jouw situatie, stuur ons dan een e-mail op contact@lekkersociaalmedia.nl.

 

 

In de week van 13 april publiceren we een e-book vol kant-en-klare promotiestrategieën voor de heropening. Daarnaast denken we graag en vrijblijvend met je mee. Dit is de tijd om samen te handelen. Let’s do this!⁠

Namens het hele team van Lekker Sociaal,

Floor Eizema

 

Over de schrijver
Hi! Ik ben Floor Eizema, growth hacker en social media strateeg voor horeca. De afgelopen 5 jaar bouwde ik een eetclub met 65.000 Instagramvolgers op. Nu help ik restaurants, cafés en hotels te groeien op social media, zodat ze meer volgers en meer gasten in hun zaak krijgen. Heb je een vraag of wil je even sparren? Stuur me dan een e-mail op contact@lekkersociaalmedia.nl!
Reactie plaatsen