De voordelen van een professioneel account op Instagram
11 min. leestijd

De voordelen van een professioneel account op Instagram

Heb jij al een professioneel account voor je bedrijf op Instagram? Of heb je een 'gewoon' account dat je gebruikt voor het promoten van je zaak? Misschien weet je helemaal niet wat het verschil is tussen die twee, of weet je niet hoe je moet overschakelen. Dan moet je zeker even verder lezen, want er zitten een aantal belangrijke verschillen tussen een professioneel en een particulier account op Instagram, waar jij je voordeel uit kan halen. 

+ Meer statistieken

Voor reguliere gebruikers van Instagram is er niet heel veel informatie beschikbaar over wie je volgers zijn en welke content het best scoort. Dat is erg onhandig voor bedrijven die willen weten of ze hun boodschap op de juiste manier aan hun doelgroep overbrengen. Daarom is (na de overname door Facebook) Instagram Insights gelanceerd. Deze functie - die alleen beschikbaar is voor professionele accounts - maakt het mogelijk om uitgebreide statistieken van je volgers in te zien. Zo kun je vinden op welk moment van de dag de meeste volgers online zijn, waar ze vandaan komen, welke leeftijd ze hebben en welk geslacht. Ook laat de tool zien welke posts het meest bereik hebben gekregen, en hoeveel volgers je account erbij heeft gekregen per periode. Het is zelfs mogelijk om te zien hoeveel mensen na het zien van je posts doorklikken naar je profiel en/of website. Met al deze gegevens kun je jouw content blijven verbeteren om het bereik en de conversie te maximaliseren.

De voordelen van een professioneel account op Instagram

+ Je bedrijfscategorie staat in je profiel

Een professioneel Instagramprofiel is altijd gekoppeld aan een bedrijfsaccount op Facebook. Bij het maken van dat account moet je aangeven in wat voor soort branche je bedrijf opereert. Wat je daar invult, komt ook op Instagram in je profiel te staan. Zo staat er bij ons 'social'-mediabureau'. Mocht je het willen aanpassen, dan kan dat via de profiel instellingen op Instagram of Facebook.

De voordelen van een professioneel account op Instagram

+ Voeg een contactbutton toe

Een van de handigste functies die wél beschikbaar is voor professionele accounts, maar niet voor persoonlijke, is de mogelijkheid om een contactbutton toe te voegen. Direct onder de link in je bio kun je knoppen toevoegen zoals 'contact' of 'bericht'. De laatste navigeert meteen naar de chat van je bedrijfsaccount, waar je met klanten/gasten/geïnteresseerden kunt praten. Onder de contactknop kun je het telefoonnummer, e-mailadres of de whatsapp-gegevens toevoegen. Zodat die makkelijk te vinden zijn voor al je volgers.

+ Voeg actieknoppen toe

Naast contactknoppen kun je ook knoppen toevoegen die je direct doorverwijzen naar het boeken van een afspraak (ideaal voor salons bijvoorbeeld), het reserveren van een tafel, of het bestellen van eten bij een bezorgservice. Om deze knoppen toe te voegen klik je op 'profiel bewerken', en daarna op 'actieknoppen'. Daar kun je kiezen uit één van de 3 categorieën en selecteren met welke boekingsservice, bezorger of reserveringsdienst je werkt.

De voordelen van een professioneel account op Instagram

De voordelen van een professioneel account op InstagramDe voordelen van een professioneel account op Instagram


+ Voeg swipe-up links toe

Dit is een beetje een achterhaald voordeel. Voorheen was het namelijk alleen voor bedrijfsaccounts met meer dan 10.000 volgers mogelijk om een swipe-up-link toe te voegen aan stories. Dat geldt nog steeds, maar inmiddels kunnen gewone accounts wel een link-knop toevoegen in stories. Net zo effectief, alleen dan door te klikken in plaats van te swipen.

+ Mogelijkheid tot adverteren en promoten van posts

Als je wat extra aandacht op je merk wil vestigen kun je - als je een professioneel account hebt - een gemaakte post promoten. Dat gaat heel makkelijk door onder je post te klikken op 'bericht promoten'. Je kunt er dan voor kiezen om de promotie via je Facebook bedrijfsaccount te laten lopen, óf je kiest om betalingsgegevens toe te voegen aan je Instagramaccount als je de twee liever gescheiden houdt. Wanneer je advertenties wilt plaatsen die niet als post op je feed verschijnen moet je dat wel via je Facebook business account doen. Daar kun je dezelfde advertentie meteen inzetten voor zowel Facebook als Instagram. Je kiest gemakkelijk welk bedrag je wilt uitgeven en binnen welke doelgroep je die wilt tonen. Dan geeft Facebook je een inschatting hoeveel mensen je voor dat bedrag in die doelgroep kunt bereiken.

+ Leeftijd verificatie

Als bedrijf kun je op je professionele account een leeftijd verificatie inschakelen. Dat kan handig zijn wanneer je bijvoorbeeld drank gaat promoten op je pagina en dat niet zichtbaar wil maken voor gebruikers onder een bepaalde leeftijd.

+ Verkoopknoppen in je posts

Voor een veel bedrijven is het al mogelijk om producten in hun posts te taggen, met een directe link naar een aankooppagina. Wanneer een volger op de foto drukt ziet hij/zij meteen welke producten uit de post te koop zijn. Een tweede klik laat een omschrijving van het item zien en een directe link naar de verkooppagina op de website van het bedrijf. Zo kun je de drempel voor aankopen nóg lager maken voor je volgers. Je bedrijf moet wel voldoen aan een aantal strenge eisen van Instagram die zijn ingesteld om zoveel mogelijk malafide webshops te weren.

- Professioneel facebookaccount is noodzakelijk

Om alle voordelen van een professioneel account te kunnen gebruiken is het noodzakelijk om een bedrijfsaccount op Facebook te hebben. Nu is dat op zich misschien een nadeel, maar zodra je het Instagramaccount aan het Facebookaccount hebt gelinkt kun je heel makkelijk vanuit de Facebook studio posts en advertenties aanmaken voor beide platforms. Dat is dan weer een voordeel.

- Minder muziek beschikbaar voor reels en stories

Vanwege auteursrechten kunnen bedrijven maar uit een beperkt aantal nummers kiezen om hun stories en reels mee aan te kleden. Hoewel je in andere video-bewerkingsapps wel de muziek kunt toevoegen die je wil, loop je dan nog steeds het risico dat Instagram je post blokkeert omdat het muziek herkent die niet ondersteund wordt.

- Je kunt je account niet meer op privé zetten

Is dat een nadeel? Nee niet echt. Want als het goed is wil je zoveel mogelijk potentiële klanten bereiken met je account. Dat is een stuk makkelijker met een openbaar account, dan met een besloten account. Wil je toch liever terug  naar een privé account? Dan kun je te allen tijden terugkeren van een professioneel account naar een gewoon account via de instellingen.

>> Zo schakel je over

Van een persoonlijk account overstappen naar een professioneel account is heel makkelijk: Ga naar 'Instellingen', scroll naar beneden, en druk op de knop 'overschakelen naar professioneel account'.

De voordelen van een professioneel account op Instagram

Advertenties inzetten om je account een boost te geven? Download hier onze module 'adverteren voor beginners'.

Adverteren voor beginners


Over de schrijver
Hoi! Mijn naam is Roos. Een echte foodie die van haar hobby haar werk heeft gemaakt. Al bijna 10 jaar verdiep ik me in (social) media voor food concepten. Ik adviseer je graag over de beste manier om via tekst, beeld en online communicatie de sfeer van jouw horecazaak over te brengen naar je gasten.
Reactie plaatsen