De Brasserie Meppel: dagmenu's delen via e-mail en social media
4 min. leestijd

De Brasserie Meppel: dagmenu's delen via e-mail en social media

In 2022 bestaat De Brasserie in Meppel 100 jaar. Wat begon als ijssalon en ‘Weens koffiehuis’ is uitgegroeid tot een eigentijds restaurant, met Christine en Constant van Saltbommel als vierde generatie aan het roer. Tijdens de Corona-crisis zetten zij hun schouders eronder en het familiebedrijf voort. Met een succesvolle afhaalservice en ‘online Brasserie’ als resultaat: ‘We maken op social media een praatje met gasten en geven gastvrijheid mee in een tasje.. Mijn overgrootvader zou steil achteroverslaan.’

 Midden in het hart van Meppel - een gezellig stadje op de grens van Drenthe en Overijssel - vind je De Brasserie. Een huiselijke plek waar vaste gasten, buren en dagjesmensen komen voor een kop koffie, de uitgebreide kaart, én voor het huisgemaakte ijs: ‘Al vier generaties lang maken we hier ons eigen ijs. Eerst in de ijssalon, later in de koffieshop en nu in buffetvorm naast De Brasserie. Maar al die tijd onder dezelfde naam: ‘Huberts IJs’’, legt Christine uit. ‘Constant heeft een aantal jaren geleden zijn ijsdiploma’s gehaald en werkt nog dagelijks met de oude recepturen van mijn overgrootvader. Ons ijs is een begrip in Meppel en omgeving geworden, en daar zijn we heel trots op!’.  

Boterham buitenshuis

brasserie meppel social mediaIn 1989 willen Christines ouders het rustiger aan gaan doen. Wanneer Christine en haar zus het allebei niet zien zitten om de zaak over te nemen, wordt het hoekpand verhuurd aan een bloemist. ‘Maar het horecabloed kruipt waar het niet gaan kan’, lacht ze. ‘Toen ik Constant ontmoette en het pand weer vrijkwam, ging ik alsnog voor de bijl!’ Samen besluiten de twee de bloemenzaak van onder tot boven te verbouwen en om te toveren tot een huiselijk restaurant met een uitgebreide lunchkaart. ‘In deze tijd is dat misschien niet zo bijzonder, maar toen was dat een hele gewaagde keuze’, verzekert Christine. ‘Van onze belegde broodjes, salades en dagmenu’s heeft mijn vader slapeloze nachten gehad! Want: ‘dat doen mensen toch niet, tussen de middag buiten de deur eten? ’In die tijd at je je boterham gewoon aan de eigen keukentafel.’ Maar keukenprins Constant en gastvrouw Christine blijken een gouden horeca-duo, en hun ‘boterham buitenshuis’-concept wordt een groot succes.

De stap naar take-away

Na vele mooie jaren krijgt ook De Brasserie in 2020 te maken met de eerste COVID-19 lockdown. ‘Wat was dát een uitdaging.’ Een hoorbare zucht aan de andere kant van de lijn. ‘Het weekend ervoor had Constant net al het ijs vers gedraaid, en toen moesten we opeens dicht! Gelukkig was afhalen nog wel een optie, en daar zijn we direct mee gestart: afhaalbroodjes, take-away ijs en meeneem-dagmenu’s.’ Maar dat ging niet vanzelf. Dezelfde twijfel als die van haar vader destijds, spookte ook rond in Christines hoofd: ‘Mensen gaan toch niet afhalen als ze thuiswerken en meer tijd hebben om te koken? Of zelfs hun baan kwijt zijn? Toch regende het meteen bestellingen’, vertelt ze. ‘Op de eerste dag stonden er al 100 mensen aan de toonbank en was het afhaalverhaal een hit!’ 


‘Op de eerste dag stonden er al 100 mensen aan de toonbank en was het afhaalverhaal een hit!’


Socializen op social media

‘Mensen vinden het leuk om thuis uit te pakken met een gerecht uit onze keuken. Ook zien we dat Meppelaars de lokale horeca graag extra willen steunen, en dat is hartverwarmend.’ Maar: hoe blijf je onder de aandacht met de deuren dicht? ‘Tja, dat is een goede vraag. We versturen digitale nieuwsbrieven met onze dagmenu’s en gebruiken social media om zichtbaar te blijven. Vooral dat laatste vind ik een hele kunst. Eerst deed ik alles zelf: de bestellingen, de brasserie en onze social mediakanalen. Maar oh mijn hemel, dat is een dagtaak! We kregen bestellingen binnen via Instagram, Facebook en aan de telefoon... en ondertussen werkte ik me tien slagen in de rondte!’

Voor de social media-accounts van Huberts IJs neemt Christine direct een collega in de arm, die van De Brasserie beheert ze lange tijd zelf. ‘Dat werd me echt te veel, en daarom klopte ik aan bij Lekker Sociaal Media. Zij helpen me uit de brand met leuke teksten en inspiratie voor mooie foto’s. De persoonlijke berichten over ons team werken het beste. Al moest ik daar zelf flink voor uit mijn comfort zone stappen! Maar dankzij Lekker Sociaal Media heb ik dat wel gedaan.’ Ze lacht. ‘En daar ben ik nog steeds erg blij om, want social media blijkt voor ons dé manier om in contact te blijven met onze gasten en te vertellen wat we doen.’


‘Social media blijkt voor ons dé manier om in contact te blijven met onze gasten en te vertellen wat we doen.’


Al een jaar op straat

brasserie meppel beste social media horecaDe oudere doelgroep bereikt De Brasserie op een andere manier: ‘Zij zijn online minder actief, maar maken nog wel eens een ommetje door de stad. We hebben daarom een speciale buitenbar gemaakt waar we hen alsnog kunnen ontmoeten. Een oprecht praatje en persoonlijke aandacht, dat blijft zo belangrijk in ons vak! En helemaal met de deuren dicht. De ijssalon hebben we in de winter omgedoopt tot ‘Brass Stop & Go’, zodat we vaste gasten kunnen blijven zien én verwennen met mooie gerechten. We staan nu al een jaar op straat en geven onze gastvrijheid mee in een tasje, maar we genieten nog elke dag van alle blije gezichten. Dat is waar het om draait!’



De Brasserie volgen op Instagram? Leuk! Klik hier om dat te doen.