Daluren in jouw restaurant. Wat te doen aan lege tafels?
17 augustus 2021 
13 min. leestijd

Daluren in jouw restaurant. Wat te doen aan lege tafels?

Als social media specialisten voor horeca spreken we veel horecaondernemers. Vaak vertellen ze ons dat ze te maken hebben met daluren: momenten in het restaurant of café dat het bedrijf wel open is, maar er geen gasten zijn. Vaak is dit tijdens de lunch of het diner op een doordeweekse dag. Deze daluren doen een ondernemershart pijn, want ze kosten geld. Daarnaast zijn lege stoelen niet goed voor de uitstraling van de zaak. Wat kun je eraan doen? We zetten onze tips voor je op een rij. 

Durf een specialisme te kiezen.

Laten we vooropstellen, we zijn geen horecaondernemers. Wel nemen we met ons werk een kijkje in de keuken van veel verschillende horecabedrijven, zowel succesvolle als minder succesvolle zaken. Daarnaast weten we na een aantal jaren werken als social media marketeers voor horeca goed wat wel en niet werkt bij het promoten van een restaurant of café.

Zowel in onze gesprekken met horecaondernemers als bij het maken van een social media strategie zien we dat er in de basis één ding belangrijk is: durven kiezen voor een specialisme. Als horecaondernemer kun je je simpelweg niet op alles en iedereen richten, ook al wil je dat nog zo graag en voelt het misschien alsof je door te kiezen juist een groep gasten afstoot.

Toch is het tegendeel waar: om door gasten gekozen te worden, moet je eerst zelf kiezen. Als gasten namelijk niet precies weten waar jouw restaurant of café voor staat, weten ze ook niet waarom ze bij jou zouden moeten reserveren in plaats van bij de buurman. Om duidelijk te maken wat we bedoelen doen we een testje. Bij welke zaak zou je liever langsgaan?

 

horeca daluren social media strategie voorbeeld


horeca daluren social media strategie voorbeeld 2


horeca daluren social media strategie voorbeeld 3

Wij denken dat je deze keuzes maakt: A, B, B.

De conclusie is: je wil bestellen bij de expert. De beste in het dorp, in de stad of in de regio! Dat is belangrijker dan een uitgebreid menu of ruime openingstijden. Door een specialisme te kiezen creëer je makkelijker en sneller succes, dan wanneer je er voor iedereen bent, maar je voor niemand écht interessant bent.

En ik weet hoe spannend dat kan zijn. Ook bij Lekker Sociaal Media hebben afgelopen jaren een specialisme gekozen: de horecabranche. En ook al kost het opbouwen van een naam en vaste gastenkring tijd, de angst die om een groep mensen uit te sluiten en daarmee gasten te verliezen door het kiezen van een specialisme is ongegrond. Het omgekeerde is zelfs waar. Omdat je de expert wordt op een bepaald gebied:

1. Word je steeds beter in wat je doet. 

2. Trek je gasten aan die juist extra enthousiast zijn over wat je doet.

Voorbeelden van specialismen zijn:

  1. Moak Pancakes: Urban pannenkoekenrestaurant
  2. The Village Coffee: Specialty koffiebar met harde (rock)muziek
  3. SLA: Organic saladebar
  4. De Vrouw Met De Baard: Soulfood restaurant met gerechten van Brooklyn tot Bali
  5. Suits & Sundays: bijzondere vergaderlocatie in hartje Utrecht

Het belangrijkste is dat je geen gekke toeren uithaalt, maar gewoon kiest voor de dingen waar je goed in bent. Trends gaan namelijk weer voorbij, terwijl jouw specialisme blijft bestaan. Kijk dan ook niet teveel naar andere horecabedrijven, maar kies bijvoorbeeld de ervaring op jullie geweldige terras aan het water of de chef die de Franse sterren van de hemel kookt als focus in de marketing. En het fijne is: als je kiest voor een expertise elimineer je meteen 99% van de concurrentie. De meeste restaurants en cafés durven namelijk niet te kiezen. Als jij het wel doet, sta je al snel 1-0 voor.

Wat als je meerdere doelgroepen bedient?

daluren restaurant beste social media plan

Veel van onze Lekker Gastvrij Online leden hebben een horecabedrijf dat meerdere doelgroepen bedient, bijvoorbeeld een particuliere en zakelijke doelgroep. Zij vinden het daarom lastig een specialisme te kiezen. Ga je in de marketing voor het verhuren van jouw bijzondere vergaderruimte of kies je voor het mooie restaurant? Het kiezen van een specialisme betekent niet altijd dat je een van je bedrijfstakken weg moet strepen. Het betekent vooral dat je een ervaring kiest die je je gasten mee wil geven, of het nu om  gasten in het restaurant of bedrijven tijdens vergaderingen gaat. Want uiteindelijk worden alle reserveringen gedaan door mensen. Mensen die de ene keer als particulier bij je komen eten en een andere keer zakelijk komen vergaderen. Kijk bijvoorbeeld maar eens bij het populaire restaurant The Avocado Show. Je kunt bij hen een plek reserveren in het restaurant, maar ook een private boat tour boeken. Toch hebben beide ervaringen dezelfde uitstraling.

Deel je specialisme via social media

Misschien helpt het kiezen van een specialisme je al om stevige keuzes te maken in je bedrijfsvoering en zijn je daluren daarmee opgelost. Misschien kies je er bijvoorbeeld voor om alleen in de avonduren open te zijn en de lunch te schrappen. Of misschien kies je ervoor om volledig te focussen op bruiloften en niet meer open te zijn voor gasten. Maar als je eenmaal de dappere keuze hebt gemaakt om een specialisme te kiezen, begint het echte werk. Nu zul je al je tijd en energie moeten investeren in het vertellen van je nieuwe propositie en unieke verhaal. Dat kan goed via social media. 

Bij Lekker Sociaal Media werken we met de Social Succesformule: het door ons ontwikkelde 4-stappenplan voor social media en emailmarketing in de horeca. Dit plan werkt voor ieder horecabedrijf en voor iedere horecaprofessional. Met of zonder social media ervaring. 🙌🏼

De Social Succesformule helpt je om met een duidelijke strategie en simpele stappen:

  1. Ontdekt te worden door nieuw publiek. 
  2. Top of mind te blijven bij vaste gasten.

Omdat stevige keuzes en meer gasten de oplossing zijn voor de daluren in jouw restaurant of café, kan de Social Succesformule dan ook goed helpen om de daluren in jouw restaurant of café te minimaliseren. 75% van de horecagasten geeft namelijk aan een restaurant of café te kiezen op basis van social media. Ik neem je mee in de stappen.


beste horeca social media formule

Stap 1: plaats aansprekende foto’s, video’s en teksten.

Hierboven zie je een modelweergave van de Social Succesformule. Je ziet dat het model begint bij de pijler content. Net als in jouw horecabedrijf is goede content namelijk de basis. Met goede content bedoelen we teksten, foto’s en video’s die:

  1. Duidelijk jouw verhaal vertellen.
  2. Dat doen op zo’n manier dat het interessant is voor jouw ideale gast. 

We vergelijken social media namelijk graag met het echte leven. Als horecaondernemer is de content van jouw restaurant je menu, locatie en collega’s. Als die drie passen bij de ervaring die je gasten wil bieden en gasten daar enthousiast over zijn klopt de basis. Hetzelfde geldt voor social media. Als je de verhalen over jouw menu, locatie en team via social media deelt op een manier die jouw gasten aanspreekt, klopt de basis. Je zal zien dat door het plaatsen van foto’s, video’s en teksten die gasten online de ervaring laten zien die ze offline kunnen verwachten, je meer gasten via social media zal ontvangen.  

Stap 2: ga een vriendschap aan voor de lange termijn.

Daarnaast is het belangrijk om iedere week op social media op vaste momenten zichtbaar te zijn voor gasten. Het doel van social media voor horeca is namelijk het opbouwen van vriendschappen. En net als in het echte leven is het opbouwen van een vriendschap lastig als je enthousiast kennismaakt en daarna een tijdje niet bereikbaar bent. Als je voor succes op social media gaat is het dan ook een commitment voor de lange termijn. Door steeds opnieuw te starten, stoppen, weer te starten en stoppen, ontzeg je jezelf de kansen op meer gasten die social media biedt. Spreek dan ook met jezelf af dat je social media minimaal een jaar de tijd geeft om serieus te proberen. Weet je nu al dat je daar wat hulp bij kunt gebruiken? Kijk dan eens bij Lekker Gastvrij Online

Stap 3: word continu ontdekt door nieuwe gasten.

Als je een paar weken bezig bent met het plaatsen van goede content, kun je je starten met het ondernemen van acties om de fanclub van jouw restaurant of café uit te breiden. Stap 3 in de Social Succesformule is dan ook Community. De afgelopen jaren hebben we gezien dat er een aantal simpele acties zijn, waarmee je continu ontdekt wordt door nieuwe gasten. Denk daarbij aan het organiseren van leuke winacties, maar ook aan het organiseren van (online) workshops en het samenwerken met lokale influencers. Die influencer hoeft trouwens geen hippe meid met 30.000 volgers te zijn. Het kan net zo goed de kapper in de buurt zijn, die dezelfde gastenkring als jij heeft en die al bereikt via social media. Ook leuk is om even te kijken bij Waar Nederland Eet. Dat is de online eetclub die ik zes jaar geleden heb opgezet. We hebben social media accounts met flink wat eetliefhebbende volgers in oa. Amsterdam, Utrecht en Tilburg. Via dit Instagram account ontdek je of we een eetclub bij jou in de buurt hebben. 

Stap 4: maak van volgers betalende gasten.

Heb je je content op orde? Post je op vaste momenten in de week? En ben je lekker aan de slag met winacties, samenwerkingen en (online) evenementen? Dan kun je starten met stap 4 van de Social Succesformule: emailmarketing. Als je stap 1, 2 en 3 van de Social Succesformule goed uitvoert ga je al zeker meer gasten in jouw restaurant of café zien, maar met een slimme e-mailstrategie investeer je in de relatie met jouw gasten op de lange termijn en kun je hen actief benaderen om een reservering te maken.

Conclusie

Om de hoofdvraag van dit artikel te beantwoorden: Wat kun je doen aan lege tafels en stoelen tijdens de daluren in jouw restaurant of café? Bij de horecabedrijven die wij zien, zien we dat het kiezen van een specialisme de basis is. Dat specialisme helpt om logische keuzes te maken in je bedrijfsvoering, zoals over openingstijden en gerechten op het menu. Social media kan helpen om dat specialisme te delen met jouw ideale gasten en te zorgen dat meer gasten de weg naar jouw restaurant of café weten te vinden. Een handige werkwijze daarvoor zijn de vier stappen van de Social Succesformule. Wil je daar meer over weten? Bekijk dan de video hieronder. 

Onlangs gaven we namelijk de cursus “Bouw een fanclub via social media”. In die cursus helpen we je onder meer verder bij het kiezen van een specialisme en het maken van goede social media content. De cursus bekijk je helemaal gratis via Youtube.

Veel plezier en succes!

 

 

Over de schrijver
Hi! Ik ben Floor Eizema, growth hacker en social media strateeg voor horeca. De afgelopen 5 jaar bouwde ik een eetclub met 65.000 Instagramvolgers op. Nu help ik restaurants, cafés en hotels te groeien op social media, zodat ze meer volgers en meer gasten in hun zaak krijgen. Heb je een vraag of wil je even sparren? Stuur me dan een e-mail op contact@lekkersociaalmedia.nl!
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down