arrow_drop_up arrow_drop_down
Content marketing is een commitment, geen campagne
27 maart 2020 

Content marketing is een commitment, geen campagne

De meeste marketeers begrijpen tegenwoordig de potentiële kracht van content om potentiële klanten te betrekken. Velen onderschatten echter nog steeds de inzet die vereist is om inhoud te leveren die hun doelgroep zal ontdekken en uiteindelijk echt waarderen.

Consumenten worden tegenwoordig blootgesteld aan meer online-inhoud dan ooit tevoren, waardoor het nog uitdagender is om boven het lawaai uit te stijgen. Om in deze nieuwe digitale omgeving te kunnen concurreren, hebben horeca ondernemingen een contentstrategie voor de lange termijn nodig.

 

Contentmarketing is géén reclame 

Veel bedrijven behandelen online content nog steeds als een advertentiecampagne, maar de doelen van contentmarketing zijn compleet anders. Als je onmiddellijke resultaten verwacht van online inhoud, benader je deze op de verkeerde manier en dit zal uiteindelijk je onderneming schaden. Contentmarketing vereist inzet; marketeers moeten er niet over nadenken als een advertentiecampagne.

 

Het probleem met advertenties 

Het probleem met het gooien van geld naar online advertenties is dat er op lange termijn geen waarde is voor consumenten. Op korte termijn kunnen advertenties winst opleveren, maar op lange termijn bieden ze niet dezelfde voordelen als inhoud van kwaliteit.

 Consumenten voelen zich niet langer op hun gemak wanneer ze online worden gestoord. Advertenties zijn een afleiding; ze herinneren ons aan traditionele massamedia-advertenties wanneer merken ons proberen te overtuigen dingen te kopen die we niet echt willen.

 Tenzij je een bedrijf runt met een onbeperkt advertentiebudget, is de meest kosteneffectieve manier om consumenten te betrekken via contentmarketing. Het geeft merken van elke omvang macht om consumenten op een minder indringende manier te inspireren en te verbinden, maar op een manier die nog steeds potentiële leads langs de verkooptrechter naar een verkoop stuurt.

 In tegenstelling tot reclame heeft contentmarketing ook de kracht om voorstanders van merken te ontwikkelen. Een loyale aanhang van mensen die van je inhoud genieten, is veel meer geneigd je merk te vertrouwen en erover met anderen te praten. Je krijgt misschien een verkooppiek met een advertentie, maar voorstanders van merken kunnen je horecaonderneming jarenlang helpen groeien.

 

Constante inhoud

Om concurrerend te blijven, verlaten moderne marketeers marketing campagnes ten gunste van constante communicatie, omdat consumenten inhoud willen lezen of bekijken wanneer het hen uitkomt. Ze zoeken naar oplossingen voor hun problemen op alle uren van de dag, vanuit elke plek over de hele wereld. Ze willen antwoorden vinden wanneer ze klaar zijn en verwachten een mix van inhoud, van sociale media-inhoud tot meer diepgaande inhoud zoals whitepapers en casestudy’s. Als content marketeer moet je ervoor zorgen dat je een gevarieerde mix van content online hebt, klaar en wachtend op je volgende klant.

 

Vriendschappen bouwen 

Volgens het Zero Moment of Truth-onderzoek van Google, onderzoekt 88 procent van de consumenten voordat ze iets kopen gemiddeld 10,4 bronnen. Het is dus belangrijk om te beginnen met het opbouwen van een hoeveelheid inhoud die je doelgroep op de juiste platforms bereikt.

 Hoe meer tijd potentiële leads besteden aan het omgaan met het zien van je inhoud, hoe meer kennis ze opdoen, en ze beginnen je onderneming als een geloofwaardige bron te zien. Na verloop van tijd zijn leads klaar om verdere actie te ondernemen, of het nu gaat om het downloaden van gated content of het bellen naar sales.

 Je moet het go-to-bedrijf worden voor kennis, expertise en praktische oplossingen. Wanneer je deze relaties opbouwt, komen de beste leads naar je toe. Deze route naar het converteren van leads kan langer duren, maar op de lange termijn verlaagt het de conversiekosten aanzienlijk.

 

Geduld loont

Je verbinden aan een inhoud strategie voor de lange termijn is als het opzetten van een spaarrekening; de waarde ziet er in het begin misschien niet zoveel uit, maar na een paar jaar begin je de impact van je investering te zien.

In plaats van alleen naar verkoopcijfers te kijken, bekijk je hoe je oudere stukken content presteren op het gebied van sociale betrokkenheid, zoekmachine rankings, websiteverkeer en merkloyaliteit; na verloop van tijd zou je een toenemend rendement op je initiële investering moeten zien.

 

Langdurig succes = contentmarketing 

Als je de beste resultaten van contentmarketing wilt zien, moet je je hieraan committeren. Maak je geen zorgen als je niet meteen geweldige resultaten ziet; concentreer je op het regelmatig leveren van waardevolle inhoud aan je doelgroep. Je moet bereid zijn meer tijd te investeren in het plannen van je contentstrategie, maar het leveren van content die echt aansluit op je doelgroep zal je bedrijf in de loop van de tijd helpen door de kosten per conversie te verlagen.

Ben je klaar voor commitment met je horecazaak? En ben je benieuwd wat Lekker Sociaal voor je kan betekenen? Neem contact met ons op, we gaan graag met je in gesprek. 

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen