1 maart 2021 

"Als we via social media onze nieuwe menu’s en afhaalgerechten delen, zien we dat direct terug in de bestellingen."

Fianne Huisman is pas 29 jaar, maar runt samen met haar vriend Martijn al twee succesvolle zaken van Tijm in Utrecht. Als ze in 2017 beiden hun hectische baan in het bankwezen en de consultancy opzeggen, komt hun grote droom dichterbij: Utrecht toegankelijker maken voor gezond, goed én lekker eten. En met succes! ‘Als we via social media onze nieuwe menu’s en afhaalgerechten delen, zien we dat direct terug in de bestellingen.’

Restaurant met buurtfunctie

Het was even wennen voor Fianne: van ‘strakke pakken, hogen hakken’ naar ‘op de fiets naar het werk’. Maar ze mist haar hectische baan als bankier geen moment. ‘Utrecht is mijn stad. En dat maakt het zo leuk om dagelijks aan de slag te gaan en andere stadgenoten te verrassen met gezond en lekker eten’, vertelt ze. Het horeca-avontuur van Fianne en Martijn begint in de gezellige, Utrechtse buurt Tuinwijk. ‘Het hoekpand waar voorheen de Griekse snackbar zat, was precies wat we zochten.  We besloten er voor te gaan, en de reacties uit de buurt waren meteen heel enthousiast. De huizenprijzen zijn door onze komst flink gestegen’, lacht ze. Het wordt een succes en Tijm vervult al snel een echte buurtfunctie. ‘Vaste gasten lopen regelmatig binnen voor een gezonde lunch, afhaalmaaltijd of kop koffie. Én voor een praatje! We kennen al onze buurtgenoten inmiddels bij naam.’

Lonkende ‘city vibes’

Martijn staat het liefst de hele dag boven de pannen, Fianne is naar eigen zeggen geen keukenprinses. ‘Maar, ik houd wél van lekker en gezond eten! Ik miste een plek waar ik na een lange werkdag een goede, gezonde maaltijd kon afhalen. Geen pizza of vette hap, maar iets wat we thuis ook op tafel zouden zetten. Vanuit die behoefte en Martijns passie voor koken is Tijm geboren. Ze ruilen hun financiële zekerheden in voor het onbekende avontuur. Een moedige stap én een schot in de roos, zo blijkt. Want binnen drie jaar is de tweede vestiging van Tijm een feit. ‘We hadden de zaak in Tuinwijk onder controle en de vibe van het centrum lonkte. Die mix van struinende toeristen, gekkies en lokale bewoners leek ons wel wat.’

Ook zijn de extra bezorgmogelijkheden een belangrijke reden geweest om de tweede zaak te openen, legt Fianne uit. ‘Met een locatie in de stad is er een groot aantal bezorgwijken bijgekomen die we vanuit Tuinwijk niet konden bedienen.’

Rattenschedels en wandelroutes

Fianne en Martijn springen een gat in de lucht als ze ontdekken dat Cafetaria de Baron te koop staat. Een stukje nostalgie vlakbij de Dom. Hun handen jeuken om er mee aan de slag te gaan. ‘Maar oh, wat was dat een klus! Ik dacht dat ik wat gewend was, maar de rattenschedels die we daar achter de coulissen tegenkwamen, waren echt de overtreffende trap.’

En dan is daar ineens de coronacrisis. De verbouwing loopt enorme vertraging op en de openingsdatum van 1 april 2020 wordt uitgesteld. ‘Nadat ons koffieapparaat uit Spanje en de keuken uit Amerika eindelijk gearriveerd waren, zijn we direct opengegaan. Op 1 augustus, hartje zomer. Normaal gesproken het meest slechte moment om een zaak te openen’ lacht Fianne. ‘Er waren geen toeristen en dagjesmensen, dus dat was behoorlijk pittig. Ondanks dat de meeste mensen thuis bleven van vakantie. ’ Ze vervolgt: ‘Maar gelukkig is de binnenstad sinds de volledige lockdown voor veel locals een nieuwe, dagelijkse wandelroute geworden. En daar profiteert onze koffiebar van, die als een van de weinigen ook ’s avonds open is.’

Afhaal- en bezorgconcept

‘Het leuke aan het centrum is dat we pal aan de Oudegracht zitten. In de zomer kunnen we mensen in een kano, op een supplank of met volledig uitgeruste motorboot voorzien van gezond, betaalbaar en lekker eten. Vanaf dag één zijn we helemaal ingesteld op take-away. Dus dat zit wel goed. Toch is het lastig om ons als nieuwe zaak te profileren. Het afgelopen jaar zijn veel andere restaurants namelijk ook take-away gaan aanbieden. Hoe we dat aanpakken? Via social media! Op onze accounts maken we de nieuwe menu’s bekend en delen we onze actuele openingstijden – die op Google niet altijd kloppen. Het is voor ons dé manier om bij gasten top of mind te blijven. Als we op Instagram een nieuw gerecht posten, zien we dat direct terug in de verkoop. En dat is heel gaaf om te zien!’

Social media voor succes Instagram feed van Tijm.

Voor Fianne en Martijn is social media geen tijdelijke promotietool. Integendeel: ‘Het is één van de allerbelangrijkste ingrediënten voor de groei van ons horecabedrijf. Facebook en Instagram zijn de voordeur voordat gasten onze fysieke voordeur binnenlopen’, legt Fianne uit. ‘Het is fijn dat het Lekker Sociaal Media-team ervoor zorgt dat onze online etalage er altijd spik en span uitziet. Dat scheelt ons heel veel tijd.’ Voor ondernemers met social media-twijfels heeft Fianne een advies: ‘ga er gewoon mee aan de slag. Of je het nu zelf gaat doen of uitbesteedt, het is een extra kans om je zaak in de kijker te spelen en gasten aan je te binden. En dat is precies wat je als horecaondernemer wil, toch?!’

 

Over de schrijver
Eline van Nunen is al sinds het eerste begin, ruim vier jaar geleden, lid van de Utrechtse eetclub Waar Utrecht Eet. Wekelijks deelt zij haar culinaire avonturen in de stad met ruim 15.000 andere Utrechtse horecaliefhebbers. Daarnaast duikt ze graag de horeca in om inspirerende verhalen op te halen bij ondernemers.
Reactie plaatsen

arrow_drop_up arrow_drop_down