5 Slimme horeca advertentietips van Facebook en Instagram zelf!

Een paar weken geleden werden we zomaar uit het niets gebeld door Facebook. "Facebook?" Hoor ik je denken. "Dat is toch die partij waarmee het nooit lukt om contact te krijgen?" Inderdaad, wij waren zelf ook verbaasd om ze aan de telefoon te hebben. Toch helpt een marketeer van Facebook ons sindsdien met het optimaliseren van onze advertenties. Ontzettend fijn, want met vijf simpele tips hebben we de laatste tijd nog meer bereik en leads binnengekregen dan hiervoor. En ook nog eens voor een fractie van het advertentiebudget. Deze tips kun je ook goed gebruiken voor het optimaliseren van de Facebook en Instagram advertenties van jouw hotel, restaurant, café of catering. Ontdek daarom in dit artikel snel de 5 slimme horeca advertentietips die een marketeer van Facebook en Instagram zelf met ons deelde voor meer bekendheid en reserveringen! 

Tip 1. Kies het juiste doel voor jouw horeca advertentie

We gaan er voor nu even vanuit dat je al eerder hebt geadverteerd op Facebook en Instagram via de Facebook Business Manager. Als je in die omgeving een nieuwe advertentiecampagne aanmaakt is de eerste stap het kiezen van een doel voor je horeca advertentie. Zoals je hieronder ziet kun je kiezen uit verschillende doelstellingen.


Facebook adviseerde te kiezen uit twee doelstellingen:

  • Betrokkenheid
  • Leads genereren

Die twee doelstellingen zijn waardevol, als je bekender willen worden bij een specifieke doelgroep én graag contact wil krijgen met ideale gasten voor jouw hotel, restaurant, café of catering.

De betrokkenheid-campagne

In tegenstelling tot wat je misschien zou verwachten is dat voor meer naamsbekendheid de marketeer van Facebook adviseerde om een 'betrokkenheid' campagne op te starten, in plaats van te kiezen voor 'merkbekendheid' of 'bereik'. Bij een betrokkenheid-campagne verzamel je namelijk likes en reacties. Die komen waarschijnlijk van mensen die jouw advertentie leuk vinden; jouw potentiële gasten. Op een later moment kun je deze data gebruiken om aan specifiek deze mensen nieuwe advertenties te laten zien, bijvoorbeeld waarin je een voorproefje van het nieuwe menu deelt. Zo hoef je niet steeds met hagel te schieten, maar worden je advertenties steeds gerichter. Slim!

Dat je met een betrokkenheid-campagne ook veel bereik kunt creëren is trouwens duidelijk. Facebook en Instagram lieten onze advertentie zien aan 52.895 personen. Met een besteed bedrag van 207,44 euro komt dat neer op 0,004 cent per bereikt persoon. Een mooie score wat ons betreft! 


Dé truc bij een betrokkenheid-campagne

Waarom scoorde onze campagne goed? Dat kwam doordat we een video plaatsten, waarvan we zeker wisten dat onze doelgroep die graag zou zien: 4 Leuke videotips voor Instagram Reels. We maakten deze keuze, omdat de marketeer van Facebook ons aanraadde om voor video te kiezen. Het liefst over een onderwerp waar onze doelgroep naar opzoek is. In onze wekelijkse nieuwsbrief met social media tips zagen we dat dit onderwerp goed scoorde, dus voilá! De keuze was snel gemaakt. (Wil je trouwens ook iedere week onze mailing met social media tips voor horeca ontvangen? Meld je hier dan gratis aan)

De vraag voor jouw horecazaak is: waar zijn jouw gasten naar opzoek? Misschien zijn jullie wel hét adres voor de beste appeltaart van de stad? Of hebben jullie een geweldig terras? De tip is om over dat onderwerp een advertentie te maken, en het liefst een video. 

5 Ideeën voor je horeca-betrokkenheid advertentie op Facebook en Instagram

Om je te laten zien dat het bedenken van een onderwerp voor je advertentie niet moeilijk hoeft te zijn, delen we hieronder 5 ideeën voor je horeca advertentie op Facebook en Instagram. Let op: dit gaat dus om een advertentie met het campagnedoel betrokkenheid. Anders gezegd: met deze advertentie wil je de naamsbekendheid van jouw hotel, restaurant, café of catering boosten op een specifiek onderwerp. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Een video waarin je een heerlijke appeltaart bakt (als je bekend wil staan om jullie heerlijke appeltaart)
  • Een video waarin je jullie prachtige terras aan het water goed ziet (als je bekend wil staan om jullie prachtige terras)
  • Een video waarin een stel romantisch dineert (als jullie meer stelletjes in het restaurant willen)
  • Een video waarin iemand heerlijk zit te ontbijten (als je het ontbijt meer wil promoten)
  • Een video waarin een chef een prachtig gerecht opmaakt (als jullie bekend willen staan om mooie gerechten)

Met dit type advertentie word je dus snel bekender bij jouw doelgroep. Is dat het doel voor jullie horecazaak? Sluit dit artikel dan en hoppa, aan de slag! 🤪 (Nou ja, tip 2 t/m 5 zijn toch wel even goed om nog te lezen)

Een prachtig terras aan het water? Laat dat zien in een video-advertentie!

Tip 2. Verlaat Instagram en Facebook niet

Een andere belangrijke tip van de Facebook marketeer was dat hij adviseerde geen advertenties te maken die het platform verlaten. Dat wil zeggen: kies bij voorkeur voor advertenties, waarbij de kijker niet gevraagd wordt om door te klikken naar een externe website. Facebook en Instagram blijken de advertenties die NIET doorlinken naar een externe website namelijk doorgaans een hogere kwaliteitsscore te geven. En een hogere kwaliteitsscore, betekent meer bereik voor je advertentie per besteedde euro (en dus lagere kosten).  🙌🏼

Tip 3. Vergeet gedetailleerde targetting, zet breed in

In 2021 voerde iOS (het besturingssysteem van Apple) een belangrijke wijziging door: sinds die tijd vraagt Apple alle gebruikers van apps of ze hun gedrag mogen volgen, ook buiten de apps die je gebruikt en op het wereldwijde web. Daarnaast zijn alle websites verplicht om te vragen of ze alleen functionele cookies tijdens jouw websitebezoek mogen gebruiken of dat ze je surfgegevens mogen opslaan voor marketingdoeleinden. In de praktijk blijkt dat veel mensen ervoor kiezen om niet gevolgd te worden. Logisch, want eerlijk is eerlijk: wie wil er wel graag dat onbekenden meekijken in jouw internetgedrag en gegevens?

Voor advertenties op Instagram en Facebook betekende dit een grote klap, want het retargetten (het laten zien van advertenties aan mensen die een bepaalde website hebben bezocht. Denk bijvoorbeeld aan de schoenen die je na een bezoek aan een webwinkel nog dagenlang op internet voorbij ziet komen) van ideale klanten en gasten werd zo een stuk moeilijker. Soms zelfs onmogelijk. En juist met retargetting-advertenties werd er op Facebook en Instagram het meeste geld verdiend. 

Het is dus tijd voor plan B: advertenties maken die niet afhankelijk zijn van het internetgedrag van jouw gasten. De Facebook marketeer adviseerde ons daarom de doelgroep in de advertentieset van de campagne zo breed mogelijk te houden en het uitbreiden van gedetailleerde targeting aan te zetten. Als je een nieuwe doelgroep maakt, hoef je dus niet lang meer na te denken over de interesses en bijzonderheden van jouw ideale gasten. Wel kun je kijken naar locatie, leeftijd en enkele bredere interesses zoals 'eten' en 'restaurants'. Het idee hierachter is dat het algoritme van Facebook en Instagram zelf ontdekken wie er interesse hebben in jouw advertentie. Makkelijk toch?

Laat in je video duidelijk zien op welke doelgroep je je richt.

Tip 4. Zorg voor kwalitatieve leads met duidelijk advertentiemateriaal

Maar als je je campagne richt op een grote groep mensen, hoe zorg je dan dat de juiste mensen jouw hotel, restaurant, café of catering vinden? In plaats van te kiezen voor gerichte doelgroepen in de targetting en retargetting van je advertentie (oude manier), vertelde de Facebook marketeer dat het op dit moment slimmer is om je advertentiemateriaal duidelijk in te richten. Daar bedoelde hij mee dat je in de teksten en beelden van je advertentie duidelijk vermeld voor wie de advertentie bedoeld is. In ons geval zijn dat horecaondernemers. Voor jou zijn dat je ideale gasten. De kunst is dan ook om die ideale gasten direct aan te spreken. Richt je je op vegetariërs? Benoem dat dan in de advertentietekst. Serveert jouw restaurant uitsluitend Franse gerechten? Richt je dan op liefhebbers van de Franse keuken. Heeft jouw café een prachtig terras aan het water? Zoek in je advertentie dan naar terrastijgers.

Door in de teksten en beelden heel duidelijk te benoemen voor wie jouw horecazaak interessant is, filter je vanzelf de juiste gasten voor jouw bedrijf uit de grote poule aan mensen.

Tip 5. Experimenteer met leadformulieren voor jouw horecazaak

Wil je naast bekendheid bij de juiste doelgroep actief kunnen inzetten op het binnenhalen van reserveringen of aanvragen voor jouw horecazaak? Dan kun je nog een extra element toevoegen aan je advertentie. Een campagne met de doelstelling leads genereren doet precies wat de naam al zegt: ideale gasten voor jouw hotel, restaurant, café of catering verzamelen. Met deze campagnedoelstelling ga je dus een stuk gerichter op zoek naar reserveringen en aanvragen dan bij de betrokkenheid-campagne, die meer gericht is op het vergroten van de naamsbekendheid van jouw horecabedrijf.

De lead-advertentie is vooral geschikt als je precies weet waar je reserveringen en aanvragen op wil binnenhalen én een salesteam klaar hebt staan wanneer de leads binnenkomen. Deze advertentievorm is bijvoorbeeld heel geschikt voor het boosten van de aanvragen voor evenementen en arrangementen:

  • Aanvragen voor zakelijke lunches
  • Aanvragen voor trouwerijen
  • Aanvragen voor high tea's

Hoe ziet een lead-advertentie eruit?

Een lead-advertentie ziet er in de basis precies hetzelfde uit als iedere andere horeca-advertentie op Facebook en Instagram. Het verschil is dat je gasten verleidt om via de advertentie een vragenformulier in te vullen. Stel: je wil graag meer trouwerijen binnenhalen voor jullie mooie trouwlocatie. Dan zou je een advertentie kunnen maken waarin je een video van een door jullie georganiseerde droombruiloft laat zien. In plaats van een link naar jullie website, plaats je vervolgens een link naar het vragenformulier van Facebook/Instagram. (Dat heet een expresformulier) Via dat formulier verzamel je meteen belangrijke gegevens van de geïnteresseerde, zodat je later contact met hem of haar kunt opnemen om te ontdekken of jullie locatie inderdaad ook de juiste match is voor zijn of haar bruiloft. Met een simpele advertentie als deze creëer je zo niet alleen meer naamsbekendheid voor jouw horecazaak, maar heb je ook meteen de kans een gepersonaliseerd aanbod te doen. 

10 Horeca-ideeën voor een lead-advertentiecampagne op Facebook en Instagram

Naast het kiezen van een onderwerp en het maken van een goede video voor je leadadvertentie, is de tekst die je bij de advertentie schrijft super belangrijk voor het resultaat. Met de tekst verleid je potentiële gasten om een aanvraag te doen en hun gegevens achter te laten zodat jij ze kunt contacten. Daarom geef ik je 10 horeca-ideeën voor lead-advertenties op Facebook en Instagram. Allemaal zijn ze bedoeld om gasten te motiveren het leadformulier in te vullen. Laat je fantasie de vrije loop over hoe deze advertentievorm er voor jouw horecazaak uit kan zien: 

  1. Draaiboek voor de perfecte Bohemian bruiloft, van ceremonie tot feest. Download nu! (Ter promotie van jullie trouwlocatie)
  2. Verjaardag vieren met private dinner en DJ? Download vrijblijvend onze brochure. (Ter promotie van jullie private dinners)
  3. Iedere week een klassiek, Frans recept ontvangen? Meld je gratis aan voor onze Franse kookclub! (Ter promotie van je kookclub)
  4. Cadeautje! Haal nu twee maaltijden af voor de prijs van één met onze cadeaubon! (Ter promotie van jullie take-away aanbod)
  5. Latte-art thuis maken? Meld je gratis aan voor onze latte-art cursus en ontvang hem direct in je mail! (Ter promotie van jullie specialty koffiecafé)
  6. Italiaanse dinner party organiseren? Bekijk dit super simpele driegangenmenu en maak indruk op je vrienden! (Ter promotie van jullie Italiaanse catering)
  7. Betaalbaar maar onvergetelijk uitje voor collega's organiseren? Kom surfen en bbq'en! Ontvang de mogelijkheden en prijzen direct in je mail. (Ter promotie van jullie evenementenlocatie)
  8. Familiereunie? Kom gezellig samen Indisch koken en eten. Succes gegarandeerd. Download nu een overzicht van de mogelijkheden en prijzen. (Ter promotie van jullie kookworkshop)
  9. Jouw pizza margherita altijd 5 euro? Download nu onze cadeaubon en wissel hem in bij ons restaurant! (Ter promotie van jullie pizzeria)
  10. Goedkope vergaderlocatie tot 10 personen mét fantastische lunch? Download nu vrijblijvend onze brochure! (Ter promotie van jullie vergaderlocatie)

Zelf aan de slag met adverteren? Word lid van onze social media club voor horeca!

Dit waren de 5 tips van de Facebook marketeer voor het maken van een slimme horeca-advertentie op Facebook en Instagram. Wil je zelf aan de slag met een slimme social media strategie en ook adverteren voor jouw horecazaak? Meld je dan hier gratis en vrijblijvend aan bij Lekker Gastvrij Online, dé social media club voor horecaondernemers waar je alles vindt om:

  • Social media zelf te doen, of;
  • Social media efficient uit te besteden

We werken graag met je samen!